Rave-800 ( 2002) Sekundärvariator fråga... ?

kardandan

Medlem
25 jan 2007
10
0
1
Dalarna
har monterat rer backsats på min rave 800 -02,och bytt sekundärvariatorn,är nu osäker om variatorn hamnat riktigt axiellt,har shimsat så den hamna lika som den som satt orginal,var ut och åkte i helgen o öppna huven så såg jag att remmen börjat ludda på ena sidan?nån som har nå bra ideer hur den ska shimsas,tittade på min äldre enduro på den kan glappar den lite axiellt,men på rave,n blir den stum,så det är väll mer noga att den hamnar riktigt.nån som vet?:confused:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det hära om sekundären skall vara STUMMT eller FRITT monterad på sekundäraxeln är en ständigt pågående diskusion :eek:

Jag är av den åsikten att den skall sitta FRITT rörlig på sekundäraxeln.
Mao. tag bort lite brickor så att variatorn "glappar" på axeln.

( Ex. vis så har REV'arna problem med remdamm osv. Det försvinner i princip helt då man monterar sekundären FRITT på axeln istället. )


.
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sekundæren skall vara løs, finns ingen som kan med en logisk førklaring visa på att det ær bættre.

Før att detta ska vara praktiskt møjligt så får inte motorn røra sig en tiondel i sidled, och det gør en motor med 120 hk som ær upphængd i gummi kuddar..

Ursækta språket! Sitter på en norsk dator :)
 

kardandan

Medlem
25 jan 2007
10
0
1
Dalarna
vet inte om det går och få sekundärvariatorn fritt monterad,ha för mej att axeln är kort men går kanske o lägga brickor i hålet vid fästbulten,håller med om att de måste vara bäst o ha den löst monterad blir väll o spåra bäst så tycker man..hur är det när den är löst monterad orginal,är det på splinesen den glider?.
en annan fråga ochså,nån som köpt: provat sno-pro,s insugsgummin till rave`n.har sett dom börjat bli dåliga på min (ovanligt:eek: )så de dags för byte...
 

lynsch

Medlem
15 feb 2007
10
0
1
arvidsjaur
Den ska sitta fast på din skoter. Har splines och inte en krysskil som är bättre om man vill ha den löst på axeln. Ska du ställa in den så måste du in till en handlare som kan ge måtten och sen måste du skaffa dig en rätskiva som når mellan variatorerna
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Håller inte med.

Den ska sitta fast på din skoter.
Har splines och inte en krysskil som är bättre om man vill ha den löst på axeln.
Ska du ställa in den så måste du in till en handlare som kan ge måtten och sen måste du skaffa dig en rätskiva som når mellan variatorerna
Jag håller absolut inte med dig om detta.




.