Rave 800 ( 2001 - 2002 ) Vad bör jag kolla efter....

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tjena :)

Jag ska köpa en ny skoter nu i vinter och jag har blivit väldigt sugen på en RAVE-800
( 2001 / 2002 ) och jag undrar vad bör man titta extra på när man är och kollar på en sådan.
Sen så undrar jag om nån här på forumet vet ungefär vad det kostar att försäkra en sån hel/halv ?

MVH // krappen
 
Senast redigerad av en moderator:

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Tjenare!

Xellent choice! Det du ska kolla på 2001 vad jag vet är iaf att servicemeddelanden är utförda, ( bytta kolvar, fotstegsförstärk, och ombyggnad av kylare )

Sen ska väl kolv/ring tydligen ha lite problem ända fram till tidiga 2004 av BRP.

Men kolla kompet så att det är lika på båda cylindrar,det viktigaste, dock inte för lågt. Beror lite på väder, luftfuktighet och sådant.
Kontrollera alla punkter som vilken annan skoter som helst, det skadar ju aldrig att titta :)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Nja nu var det inte riktigt kylaren som blev ombyggt,den är lika, det var kyl"systemet". Expansionskärlet och slangar byttes ut plus värmesköldar, och dessa fick även en annan placering, samma placering som sen -02 fick (en MYCKET klok ombyggnad). Det var ganska många "ändringar" som gjordes, såsom S_ummit700 beskriver, men även vissa små, som tex utbyte av bult i boggien. Ska du köpa en 800 Rave, kolla vilket reg nr den har, kolla sen vad som är gjort enligt Lynx, deras återförsäljare tar fram dessa uppgifer på en minut. Har dom lite sunt förnuft hjälper dom dig direkt, de vill ju sälja delar till dig....
Jag köpte min ny -01 och är fortfarande fruktansvärt nöjd med den. Det enda tråkiga nu, är att jag ville ha lite längre matta....MYCKET längre matta. Så det blir nog snart en Mountain... Jag har aldrig haft minsta lilla problem med den, och jag har kört den 560 mil.
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Heel Clicker skrev:
Nja nu var det inte riktigt kylaren som blev ombyggt,den är lika, det var kyl"systemet". Expansionskärlet och slangar byttes ut plus värmesköldar, och dessa fick även en annan placering, samma placering som sen -02 fick (en MYCKET klok ombyggnad). Det var ganska många "ändringar" som gjordes, såsom S_ummit700 beskriver, men även vissa små, som tex utbyte av bult i boggien. Ska du köpa en 800 Rave, kolla vilket reg nr den har, kolla sen vad som är gjort enligt Lynx, deras återförsäljare tar fram dessa uppgifer på en minut. Har dom lite sunt förnuft hjälper dom dig direkt, de vill ju sälja delar till dig....
Jag köpte min ny -01 och är fortfarande fruktansvärt nöjd med den. Det enda tråkiga nu, är att jag ville ha lite längre matta....MYCKET längre matta. Så det blir nog snart en Mountain... Jag har aldrig haft minsta lilla problem med den, och jag har kört den 560 mil.
Tack för att du fyllde i det jag inte fick till! :)