Rave 800 -05 Variator, viktpine org? stift mm

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hallå
Har ju i dagarna köpt en rave 800 -05
Tänkte höra med er om lite grejor.
Någon som vet vad original viktpinnen väger, tänkte beställa innan jag drar lös variatorn så jag har grejorna.
Tänkte vikta på lite och sätta i primärfjäder med lite högre starttryck.
Är det någon som har tips på kalibrering eller helix mm?
Har en avdragare som jag haft till min -00 670 passar den till denna primären :weird: har faktiskt inte tittat vad det sitter för primär.
Vad är det för sekundärvariator på maskinen?
Enl användare manualen skall det sitta br9ecs, men i skuffen ligger det br9ecs-5 Vad skall det vara igentligen? tänkte inte på vad som satt på då jag komptestade :wacko:s
Mvh
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Då har jag skurvat hela dagen.
Byt dom läckande gummina mot vforce. Vilket hvete det var att få dit luftburken igen, å den inre slanten till förvärmningen... hur har dom tänkt att man skall kunna skruva i en sånhär.
Bytt olja i växelhuset och kollat drevning.
Haft lös variatorerna, har nog inte varit loss sedan ny. Avdragaren ser fan ut som en ostkrok nu, får nog köpa en ny.....
Allt verkar vara org och lite halv tråkigt. Blir lite förvånad över att ingen har några variator kalibrerings tips .
Smidig sekundär då man slipper förspännings micklet, skurvarna på utsidan vad justerar man på dem?
Vad är det som skiljer br9ecs mot br9ecs-5 jag har förstått att det är elektrodavståndet, men vad skiljer i funktion.
Förövrigt var det trångt och jävligt hela tiden, svårt att komma åt på motorn, orkade inte börja jävlas med att ta loss rave ventilerna för det dåligt utrymmet, åt vilket håll tar man ut motorn om man skulle ut med den?
Det enda som var riktigt service vänligt var ju växelådan, där kom man ju nu bra åt mot traditionell maskin. Variatorerna också, men det är ju inte så trångt där ändå.
Mvh A