Rave 800 -05 rusar på tomgång

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Hej på er
Jag har en Rave 800 -05 i helt standard utförande.
Den har gått lite över 200mil.

Den här säsongen har den börjat leva sitt eget liv!

Den rusar på tomgången, ibland så högt att den når inslagsvarv.
Om man ger den lite choke så lugnar den sig och går ner i varv och stannar på normal tomgång tills man gasar och släpper igen.

Har läst runt lite och kommit fram till att det förmodligen är en bestyckningsfråga (har kollat insugsgummina och stiften som är lite för ljusa i färgen vad jag kan bedöma, mer mot vita hållet än gyllenbruna).

Till frågan: är det någon som haft samma problem och bestyckat om, och i så fall till vilka munstycken?
Att gå upp i munstycksstorlek borde väl vara riskfritt för motorn?

Kan det vara tillräckligt att skruva på luftskruvarna?

Är ganska novis på området, så jag skulle verkligen behöva lite hjälp!!

Har hört att dom här motorerna även kan dra tjuvluft via packboxen till veven på variatorsidan??

Tacksam för all hjälp

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Är du helt säker att insugsgummina verkligen inte har några torrsprickor nånstans? Ta startgas å spruta runt dom för å vara säker, å när du liks håller på så kan du ju spruta ner lite innanför primärvariatorn också. Ökar varvet nånting då så tar de tjuvluft.
Att dom tar tid på sej att gå ner på tomgång efter att man kört å gärna ligger kvar å rusar lite är helt normalt på dessa motorer, dock inte så mycke att dom vill börja dra... Tycker också de låter lite knepigt att du får så ljusa stift på orginalbestyckning, för så snålt vet iaf inte jag av att dom är bestyckade orginal, eller har de möjligtvis varit väldigt kallt när du varit ute å kört?

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
:(
Är du helt säker att insugsgummina verkligen inte har några torrsprickor nånstans? Ta startgas å spruta runt dom för å vara säker, å när du liks håller på så kan du ju spruta ner lite innanför primärvariatorn också. Ökar varvet nånting då så tar de tjuvluft.
Att dom tar tid på sej att gå ner på tomgång efter att man kört å gärna ligger kvar å rusar lite är helt normalt på dessa motorer, dock inte så mycke att dom vill börja dra... Tycker också de låter lite knepigt att du får så ljusa stift på orginalbestyckning, för så snålt vet iaf inte jag av att dom är bestyckade orginal, eller har de möjligtvis varit väldigt kallt när du varit ute å kört?
Temperaturen har väl legat runt -10, så inte särskilt kallt.

Har snackat med den lokala Lynx verkstan och fått några tips.
Han sa som alla här att insugsgummina är den troligaste orsaken, men att det även kan vara avlagringar i förgasaren sedan sommarförvaringen (stämmer ju bra iom att den gick bra förra sommaren).
Han sa även att dom varit med om att det legat fukt i slangarna till dpm:en vilket kan ge liknande symptom.

Så åtgärdsplanen går nu ut på att ta loss förgasarna och rengöra dessa grundligt och samtidigt ta loss och kolla gummina minutiöst.
Om inte detta hjälper så blir det att sätta dit 20:s lågfartsmunstycken.

Återkommer med svar på hur det lyckas...

Hemulen

Medlem
26 maj 2009
14
0
1
Medans du tar bort förgasarna kan du lika gärna plocka bort insugsgummina med och kolla dessa mycket mycket noggrant både på in och utsidan. Har sett att dessa spruckit ut mot ena bulten på sidan, då syns det väldigt dåligt.

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Medans du tar bort förgasarna kan du lika gärna plocka bort insugsgummina med och kolla dessa mycket mycket noggrant både på in och utsidan. Har sett att dessa spruckit ut mot ena bulten på sidan, då syns det väldigt dåligt.
Det är ju en bra synpunkt, sitter det någon packning mellan gummi och cylinder som måsye bytas om man tar lös dom?

Hemulen

Medlem
26 maj 2009
14
0
1
Sitter en packning där, men dem brukar hålla om man är försiktig. Det sitter väl reedspacers där också på din maskin va? Så det bör vara en till packning bakom den. Om du bara är försiktig så kommer det att gå bra.

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Nu har jag haft lös allting.
Insugsgummina ser ut som nya.
Har brytit och bänt i dom och det finns inte en tillstymmelse till sprickor lr liknande.

Tog även isär förgasarna och rengjorde munstyckena med Bräkleen, men kunde inte se att det skulle vara någonting konstigt där heller.

Så ikväll ska jag sätta ihop det sista, kolla slangarna till DPM:en, spraya lite startgas bakom variatorn, byta stift och ta en provtur.
Går den fortfarande likadant som tidigare blir det väl sannolikt att byta till 20:s munstycken på lågfarten även om jag tycker att det är konstigt att den gick bra förra säsongen, men inte i år!?!??!

Om det inte är någon annan som har en ny ide om vad som kan vara fel?

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Dessa motorer har en tendense till att göra så. Finns skrivet otaliga sidor om dessa problem.

Hade en 600 som jag skruvade ut bränsleskruvarna på så att den fick mer soppa, blev bättre, men det resulterade till att den surade fruktansvärt.
Löste detta med att lägga ett tunnare chims under trottelnålen så att man flyttade ner den en aning.

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Nu går skotern som den ska igen!!

Allt löste sig efter jag haft isär förgasarna och rengjort munstyckena.

Skönt att det inte var något allvarligt :)