Rave 800 -01 problem

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Hej, nu börjar jag bli lagom trött på min rave 800 -01, det är alltid någonting som spökar.

Nu så dör den, rakt av, utan anledning tycker jag. :eviltongue:
Sedan sekunden efter den har dött så drar man lite lojt igång den och den spinner som en katt. Går igång lätt och bra kall, ingen skillnad på varmkörd eller inte, den dör rakt ur ingenstans, och jag ser inget samband med gaspådrag/tomgång eller någonting.

Här är en video på hur den beter sig, inte så bra filmat men man gör vad man kan när man måste köra med ena handen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZxPfmo7hiQU&feature=youtu.be

Avgassmällar kommer 75% av gångerna man drar igång den efter den dött..

Att tillägga så hade den problem innan detta med att den inte alls gick efter att man hade kört 1-2 minuter, man kunde komma hem genom att hålla fullgas praktiskt taget, men detta fungerade bara fåtal gånger sen dog den helt, gick att dra igång igen med full choke på - då stod den och puffade på 3400varv, men man kom ingenstans.

Bara o vänta tills den var kall och dra igång och köra hem snabbt som fanken. Det som gjordes då var att ta bort förgasare och allt ner till soppapump - rengöra den invändigt, kolla så allt såg rätt ut, byta lite slangar, laga något sprucket insugningsgummi och rengjorde avgasportarna. Efter detta så går den - men den dör rakt ur ingenstans.. :Cry:

Så, ni experter och erfarna. Vad låter detta som? Misstankarna ligger mot soppapump/avgasportar - men dom borde inte få den att dö rakt ur ingenstans. Möjligtvis elfel/stator? Blir lite smått tokig på denna maskin :mmph:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jag skulle sett över elen först helt klart, låter som den tappar gnistan. Börja med att dra ut stora plinten som går upp till styret så får du bort dödaren. Funkar inte de är de bara fortsätta med att riva isär kontakter och kika så du inte har oxid eller glapp någonstans.

Vad kör du för stift föresten ?
 

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Okej, det skall göras imorgon. Jag tycker det känns som glapp i kontakt, men det förklarar inte varför det plötsligt blev anorlunda när jag rev förgasare/soppapump riktigt.

B9ES tror jag sitter i nu, kan kika imorgon igen.

Tack så mycket för svaret!! :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Det första du gör då är att byta till BR9es, stift utan resistor KAN störa ut mpem box och skoter tvärdör som din gör.
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
prova å koppla bort dödar knappen på styret den kan också spöka. dra isär kontakten bara å testa. har haft det felet på flertal skotrar. man slår helt enkelt sönder den när man slår på den
 

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Bytt stift till BR9es - fungerar utmärkt, bytte stiften i kombination med byte av slangar och tvätt av soppapump/portar. Så det var det som var felet. Tack för alla svar! :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Trodde inte ett dugg på åf när han berättade om stiften men sen fick även jag ett exempel på de :)