RAVE 670 Mountain mod ( Hemma bygge ) !

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
zTeve skrev:
just galvad spelar ju ingen roll...var bara för att jag fick tag på de...
att det skulle va vekt vet jag inte...orginal plåtarna är bara ca 1mm, iofs blir ju dom nya längre men man lägger ju dom dubbel på den nerskujtande delen så någ tror jag de håller...känns då stabilt
Okej! men då ska jag testa det där nån dag framöver! Tack för lite "utbildning" :p
Mvh/Jorsten
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
AnimaL skrev:
Hej...funderar oxå på å höjja min 670 -95 både fram och bak , hur pass mycket törs man röra i framvagnen, tänkte mest på fjädringsverkan dvs om man börjar flytta fästen hit o dit så borde ju fjädringen bli lidande? men det såg ju vettigt ut det du gjort...nice work!
Jag hade räknat/mätt på att höja ca 4-5cm dock blev det ca 6-7cm när jag moterade allt...fattar inte hur...
återkommer med kommentar om körbarheten då den är så hög såfort jag har fått ihop allt...
dock är det kolvbyte på gång just nu :mad: så blir ingen testtur innan jag fått dom (hoppas innan helgen)
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Motgångar motgångar och åter motgångar...

Jahapp...då har man ju fått och monterat dom nya kolvarna, och så skulle man äntligen få fara å pressa drivaxeln....
Men då visade det sig att pga en låsring på axeln endast gick att pressa dit dom nya hjulen från ett håll och då vart pressen förkort...så...ja då gäller det att hitta nån som kan pressa den åt en...
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Vilket ***** ös!!!

Fick drivaxeln igår pressad å klar...så nu idag har jag slruvar ihop allt färdigt å vare på en testa tur!! å ja det blev ju en viss skillnad :D

Allt gick hur bra som helst förutom att jag glömt en jordkabel så den var lite svår stanna i början :p men nu funkar de med...
Har inte kör så mycket då det hann bli mörkt innan jag började testa...å då man far ut i lössnön nu å burkar lite så blir det som mörkt :) men imorrn blir det mer körning...

Verkar som att höjden funkade rätt bra men har somsagt inte kört nå mycket så...

å vintern kunde inte har timat sig bättre då det just nu vräker ner snö...å det gillar vi ju...

Ska ta några bilder imorrn på skoter så ni kan dregla ;)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
zTeve skrev:
Fick drivaxeln igår pressad å klar...så nu idag har jag slruvar ihop allt färdigt å vare på en testa tur!! å ja det blev ju en viss skillnad

Allt gick hur bra som helst förutom att jag glömt en jordkabel så den var lite svår stanna i början :p men nu funkar de med...
Har inte kör så mycket då det hann bli mörkt innan jag började testa...å då man far ut i lössnön nu å burkar lite så blir det som mörkt men imorrn blir det mer körning...

Verkar som att höjden funkade rätt bra men har somsagt inte kört nå mycket så...

å vintern kunde inte har timat sig bättre då det just nu vräker ner snö...å det gillar vi ju...

Ska ta några bilder imorrn på skoter så ni kan dregla ;)
Kul att du fått ihop allt ska bli roligt att se lite bilder på slutresultatet.
Jag blev själv klar med min Thundercat 1000 Mountain Special 159 i går och herrej****r vad det greppar med en 16X159" matta :eek: jag kommer se ut som en orangutang innan den här säsongen är över och skidorna kan jag sälja för dom är i princip aldrig i snön iaf men kul är det. :D

Bilder finns under Övrigt/Off-Topic, Skoterbilder
 
Last edited:

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Sådärja...då har man vare å kört lite!! å fasiken va det går! Jag älskar denna skoter!!!
Hel underbar i lössnön nu...och funkar faktiskt förvånansvärt bra efter "led".....

Här kommer lite bilder på aset! :) som ni ser ska fattast det en bandtunnelförlängning...men de tar vi sen ;)



Som sagt...är hel nöjd med skotern...behöver nog igentligen inte hålla på å mixra med "geometin" nå mer då det funkar bra som det vart!!

Lite fler bilder kan ni hitta här http://www.bushboys.se/?sida=rave_mm ...orkar inte ett till inlägg
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, hur tycker du framvagns höjjningen håller? Jag tänkte göra någon sån där lösning, men jag vart lite fundersam på om det håller för lite hopp å studsande :)
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Hellboy skrev:
Tjena, hur tycker du framvagns höjjningen håller? Jag tänkte göra någon sån där lösning, men jag vart lite fundersam på om det håller för lite hopp å studsande :)
Ja nog tror jag det håller nog....men det är ju lite svårt att se bara sådär...
men kan igentligen inte tänka att det ska bli nå mycket sämre hållbarahet om man höjer på det viset...
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
Snyggt bygge den blev snygg å fräck .. :)

kan du inte fixa några bilder utan snö =)
så man ser bättre hur den se ut

fråga...
blev framvangnen bra,hårdhet mm + ökade du fjädringsvägen nå
har du byggt om boggin nått typ stagen eller sänkte du bara ner den
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
hallå...kul att även du gillar mig bygge..

jo tycker framvagnen blev bra, fungerade riktigt bra även att smiska led med, dock blev den ju lite vingligare än förut pga höjden (och gick lite mer rakt fram pga längden) tycker den jobbade på bättre å mer individuellt...men det har nog till största del att gör med att jag tog bort krägningshämmaren...
Fjädringsvägen ökade nog liiite iaf eftersom att dämparfästena flyttades innåt.

byggde inte om boogien flyttade bara ner den...ombyggning kändes för kompliserat och tidsödande...jag ville ju köra =D

tog tyvärr aldrig några fler bilder på skönheten än dom ovan
och nu är det tyvärr så att den är alvarligt skadad efter att en bil brassat in i släpet där skotern stod...såå...ja...vi får se om den skapelsen någonsin får pumpa nå mer puder :eek: (beror på vad försäkrinsbolaget säger)
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
synd som rackarn att den blev påkörd ...tycker den va snygg=)

började den gå bra i lössnö efter du bytt mattan ?
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
jahaja...ja då var det slut med det roligt...nu är det offeciellt...skotern är död och kommer förbli död!!

tydligen var inte lagning på fråga, och att få en likavärdig skoter var tydligen inte nått som fanns vad gäller skoter ( :confused: ) så det blev att dom köpte in den...
I början bjöd dom hela 10 000kr (JA svenska kronor)...men efter många om och men så fick vi upp det till (ändå mycket låga) 18 000kr.

...att försäkringbolaget kan hålla på på det viset är helt obegripligt...och att först gåut med ett sånt skambub...FY FAN...

För er som är intresserande var det aktuella försäkringsbolaget "Dina Försäkringar - Nolaskogs"