Rave 670 drev krasch

tompab

Medlem
5 jan 2011
22
0
1
Jämtland
Jag var o köpte skoter i helgen och de gick inget vidare för mig. Jag hann köra nån mil och la i backen, backade och sedan skulle jag lägga ur backen och inget händer. Mattan var helt stum och inget hände när man ville växla så de var bara att bärga hem den, jätteroligt...

Efter rivning av kedje hus så ser jag att nedre drevet har spruckit och en av "plupparna" som tar i backdrevet lossnat och spärrat kedjan/ spräckt kedjehuskåpa resten ser fint ut.
Nån som har en idé hur detta kan gått till, vart jag lurad eller hade jag bara otur.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Förra ägaren kan ha lagt in backen 100 gånger men när en annan brukare lägger in backen kan denna göra det på ett litet annat sätt och då havererar det. Klassiskt när man lånar ut en skoter tex. Man lär sig maskinen efter ett tag och då får man känsla för hur man ska smeka en gammelskoter.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Eller också så vare bara otur, har back i kedjehuset jag med vilket INTE är billigt att renovera :wacko: Så därför brukar jag vara väldigt noga med att stå helt still vid växlingar samt känna att växeln gått i riktigt innan man gasar, går den inte i helt så ruckar man bara lite på skotern. Viktigt är även att kolla så staget som "växlar" inte är fel justerat dvs dreven inte går ihop riktigt eller så.
 

tompab

Medlem
5 jan 2011
22
0
1
Jämtland
Staget var helt fel justerat fattades nästan en cm, eller man kanske ska säga felmonterat för jag hittade plast brickan sen i buken. Fick dock tag på nytt drev billigt från usa, de vart under tusenlappen. Så nu är de bara att vänta...