Rasslar lite i primären?

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
Skotern är en zrt 97- och frågan lyder på tomgången låter det lite illa från primär variatorn. Jag har aldrig rivit en sån och undrar om det är nåt man kan laga själv? Funderar om det kanske är nå justering vid vikterna eller liknande? Alla tipps välkomna!

Mvh: Mikko Det blir tungt för tomtens renar i år ser det ut som.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Nov-03 kl 00:29 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 19-Nov-03 kl 00:27 AM (CET)]Om ljudet kommer från variatorn så skulle jag byta ut den, för den kommer att ta slut i alla fall av materialuttmattning.
Byter min nu efter ca 850 mil på grund av en liten spricka i den rörliga skivan en ny variator kostar 3995:-(bestyckad och klar 9 bults) hos Stenmarks det är det värt, för variatorn kommer inte att gå sönder hemma i garaget, utan hur långt som helst ut på klinta fjäll så är det bara murfys lag...
Ta reda på viktnumrena och färgen på fjädern sen ringer du Stenmarks maskin Tärnaby 0954-10666 (mån.-fre. 8,30-17,00) så kommer du att bli väl behandlad, det blev jag i alla fall...

Ps. du kommer att få en ny skoter om du byter variatorn, när alla bussningar är ok så funkar det MYCKET bättre jag lovar...

Tur att tomten åker en riktig skoter som är gjord för män, om det blir tungt menar jag.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
600 Triple !

Till er alla som ens funderar på att byta variatorer i era 600 Tripplar !!

Köp "Wide Ratio Kitet" !!

bestående av BÅDA variatorerna.

Detta ger lägre startväxel och högre slutväxel !!

Detta behövs verkligen på de "Mellanregister Svaga" 600 Tripplarna !!!

Ni kommer inte att bli besvikna !

Kitet kostar ca 5500:-

Säljs också av Bla. Stenmarks och alla andra Arctic Cat handlare !!

 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: 600 Triple !

Tack för tipset.
Men det är för sent för min del (synd), svagt mellanregister har jag inte upplevt på min i alla fall.
Den var lite klen i början men jag bytte till en orange fjäder på primären så var det problemet löst!
Finns inget klent kvar.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
RE: 600 Triple !

Tja Bacon.
Tror mig veta vad det är för oljud i din variator. Glidklackarna slår mot glidytan, det oljudet hörstydligast vid tomgång.

Bengan har ett kitt som helt tar bort det oljudet. Gå in på bengansmotor.se och kolla under variator.

Ser också att han har nya variatorer till utförsäljning, 2995:-
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
RE: 600 Triple !

Ser nu att det inte var bacon som hade problem utan sikko.

Men tipset är detsamma till dig.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: 600 Triple !

Tjena Hasse!
Jag var först inne på att köpa en obestyckad variator, men såg att det var lite mycke glapp över allt så det blev en bestyckad i stället.
Har en liten fråga jag har en helix som heter BM 4, finns det någon som du tror skulle passa bättre mest ute efter ax?