Rasslar ifrån motorn mach1 -93 670

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Skotern började rassla ifrån motorn för två år sen. Körde med den lugnt i kanske en mil efter att jag upptäckte missljudet.
Tyckte att ljudet kom från området kring variatorerna. Provade att palla upp skotern och körde men då gick det inte att få fram ljudet utan det kom bara om skotern blev belastad (t ex med mig på). Lät lite grann som att mattan rappade efter tycks jag minnas men med lite mekaniskt rassel-ljud också.

*Renoverade primär och sekundärvariatorerna.
Ingen skillnad.
*Såg att ett motorfäste var sprucket så motorn kunde röra sig lite för mycket. tog loss motorn och svetsade fästet.
Ingen skillnad.
*Kollade upp lagrena i drivaxlarna, inga glapp eller konstigheter.
*Inget glapp på vevaxel heller om jag känner på primärvariatorn.
Har relativt ny kedja och drev också, sen kommer ljudet som sagt mer från sidan med variatorerna.

Nåväl, ungefär efter allt det där blev jag less och hade inte hittat vad som var fel. Nu har skotern stått sen dess och jag tänkte ta tag i det hela igen.

Skotern startar och jag tycker att det inte känns som att den rappar efter på mattan längre, men det är ett rätt "ljust" rassel frän motorn så fort jag gasar på. Pallade upp den igen och tog loss varatorskydd och luftburk och provade köra maskinen så. Väldigt svårt att höra vart ljudet kom ifrån, men lät nog ändå mest kring variatorerna.

Tog bort primärvariatorn och startade motorn och tom varvade.
Missljudet fanns där ändå, fast väldigt högfrekvent/ljust, lät nästan som när metall vibrerar mot metall. Med öronproppar gick det knappt att höra, som sagt ganska högfrekvent.

Monterade primären igen och då hörs rasslet lite bättre och jag tycker att det kommer ifrån mitten av motorblocket.

Så jag gissar nu på att det är nåt vev/ramlager eller kanske nåt drev som driver oljepump eller slidmatning? Vet inte exakt hur det ser ut därinne.

Tänkte demontera motorn imorr kväll. Är det nån som kan tipsa om vad det skulle kunna vara för fel?

Kolvringarna bytte jag för tre-fyra år sen i förebyggande syfte och det fanns inte ens antydan till vändkant.