Rasade 4Tare

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Nog finns det rasade 4 stånkare men det är driftsäkrare motorer helt klart. Sen är det ju så att en skoter inte enbart består av en motor utan variator, boggie och en ***** massa el nuförtiden.
Här ser jag nackdelen med fyrtaktarna då du må vara jävligt stark om du ska dra igång den ifall elstarten havererar.

Stod med farsgubbens Arctic cat 660t 15mil in i ryska skogarna förra året med en startmotor som vägrade sluta gå (jordfel på fjärrstarten) och en polaris fst som sköt avgas smällar och laddade dåligt pga av avnött kabel till avgasgivaren i slutburken.
Av åtta skotrar hade vi problem med 6st. Hälften var brp 2takt Varmgång och brända slides, hälften var fyrtakt med elfel.

Har Åkt skoter i 5år men många mil har det blivit. Har varit med om 5 motor haverier. Alla har varit tvåtaktare som skurit av olika anledningar. Hade själv en yamaha venture tf -05 i 2 år (ca 500 mil) och hade inte ett enda problem med den!

Valet av nuvarande skoter beror på att den är så fruktansvärt skön att köra. Hade den funnits med fyrtaktare så hade det nog fan blivit det!

Jag stuntar i vilken skoter folk kör, bara de gör det! :beer:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tycker den här tråden går lite från och till ämnet?
det är inte en 4-takt vs 2-takt tråd utan den handlar om havererade 4-taktare.

ang motorn så är ju ehn nackdel att det blir mer att hålla reda på i en 4-taktare om det skulle inträffa något.
har själv lyckas peta lös slangen till vevhusventilationen vilket resulterade i att oljan tröcks ut.det är inget haveri men kan ju nämna det när jag endå skriver;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ne phazern låter ju som en gammal fyrhjuling.absolut inte skönt.
tycker att rx1 låter skönast sen vector/nytro om det är yamaha.
låter mer som en gathojj och inte som en fyrhjuling.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Phazer med Excell avgas låter grymt skönt men original låter de som en jordfräs :(
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen mellan en cross 4-t motor och en 4-t skotermotor, även om tekniken kan komma från crossaren.

1) effekt uttaget är högre i motorcykeln
2) Titta på miljön dom kör i (lera, vatten damm mm)

Det som är spännande är ingen har sagt att deras 4-t motor har rasat utan alltid sett någon annans på verkstaden osv...

Säkert har någon gått sönder, sen så vet vi att dom flesta 2-t klarar av ca 1500 mil innan det är dags att göra något åt motorn. Har sett några Rotax 600 som gått rikigt långt utan fix samt även Yamaha tripplar. Dock ingen Rotax 800'a . . . .Nåja , skall bli spännande att se om någon här har haft ett 4-t ras samt vilken maskin det var på.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
läste i skoterbanken på vector mtn -06.
var visst en som hadde fått vevhaveri efter 400 mil tror jag det var.
sen hörde jag att på en hadde kamkedjesträckarn gått sönder vilket självklart resulterade i haveri.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen mellan en cross 4-t motor och en 4-t skotermotor, även om tekniken kan komma från crossaren.

1) effekt uttaget är högre i motorcykeln

......

De är inte 40häst i en 250 4-taktscross.
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Nog för att min gamla 2t har fungerat bra för mig hittills och visst har ju 2t en tjusning,men ska man vara ärlig så nog är driftsäkerheten ändå ljusår från 4t...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Det är bara löjligt att jämföra skotermotorer med crossmotorer.
Det är STORA skillnader. Tex att veven är kullagrad på MCn och glidlagrad på skotern. Skotern har 4 liters oljevolym och riktigt oljefilter.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
måste säga att denna tråd har spårat för längesen.
det är ingen ide att jämnföra 4t mot 2t dom har olika egenskaper och så är det.