Rasade 4Tare

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Lite kul grej är att mon honda xl500 har gå ca 6000 mil(när jag plockade bort mätaren) och går fortfarande. Behöver bara tanka och köra. Den tar mer motorolja än bensin så jag kör med växellåds olja till traktorer pg. att jag får det gratis, Vintilerna knackar så att det låter som en gammal volvo diesel och det sprutar ut olja vid cylinder foten när den är kall. MEN den går, men jag vill inte köra på långtur med den iaf! Snack om slitstark motor!!!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
både phazer och rx1 har nedväxlingar innan variatorerna.

det går inte att jämföra crossmotorerna mot en skotermotor.
varför det är så pass mycket mer förslitning på en crossmotor kan jag inte svara på.
phazermotorn är baserad på två stycken yzf250 motorer för er som inte visste.

jag vet ingenting om phazermotorn inte heller arctics fyrtaktare.
däremot yamaha 3cyl/4cyl är skottsäkra.

jag pratade ned marklund om turbo och tydligen har inte haft några haverier på rs motorn.
det jag vet är att en svensk skotertidning hade benderturbokit på sin projektskoter men den rasade dock.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Lite kul grej är att mon honda xl500 har gå ca 6000 mil(när jag plockade bort mätaren) och går fortfarande. Behöver bara tanka och köra. Den tar mer motorolja än bensin så jag kör med växellåds olja till traktorer pg. att jag får det gratis, Vintilerna knackar så att det låter som en gammal volvo diesel och det sprutar ut olja vid cylinder foten när den är kall. MEN den går, men jag vill inte köra på långtur med den iaf! Snack om slitstark motor!!!
Och den motorn har man tagit kanske som mest 30-35hk, inte mycket på 500cc
Skulle vara rätt tråkiga 6000 mil om den satt i en skoter tycker jag.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Min kompis hade en 07as phazer med turbo, den rasade 2ggr. Dom satt nytt stålfoder (är det stålfoder eller nicasil i en 4t?) i cylindrarna tror jag han sa.. Så var det nångång han körde upp den på släpet och "poff" all kylarvätska for ut..

Phazern är väl upp på 11-12k varv/min?

//rasmus
Japps, testade phazern som det står om där uppe, varvade 11900 nånting vid full gas..
 
Last edited:

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Här på forumet läser man sida upp och sida ner om nypna maskiner, maskiner som inte går runt ....osv
Men det är inte många 4T, kan det stämma eller "skryter" inte ägarna när en 4T rasar. Kanske är rasen så dyra att man tvingas säga upp bredbandet och inte kommer år forumet längre.:bawling:
Hur stor andel av alla skotrar där ute är 4T, 10-15% eller ?

Kom igen, har era 4T rasat och vad är det som går sönder, berätta :rock:
//
Verkar inte vara någon som har en rasad 4Tare som inte har turbo :confused:. Någon har har sett isärplockade motorer hos någon handlare. Någon har jobbat som skotermek och sett rasade original 4T motorer.

Ingen på forumet verkar själv ha en rasad 4Tare :confused:
Vi provar att bredda frågan, finns det någon som har en åkkompis vars 4Tare utan turbo har rasat ?

//
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tja, man kanske kan säga att 4T är hyffsat driftsäker så länge man inte tvångsmatar dem uppåt +400hk. Är snart uppe i 1400 mils-strecket med min.

Still going strong, och många 2T har problem att hänga efter.

Och nej, jag känner ingen kompis vars kompis kompis har en kompis som har hört av en grannes bryllings svägerstas att en 4T har pajjat.
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
nog rasar fyrtaktarna oxå, kompisen har en rx 1a och denna rasade förre säsongen ena kolven släpte från vevstaken kolvbulten hade gått av på båda sidorna så kolven låg lös i cylindern, med detta som följd att när staken kom upp skickde den kolven upp i toppen och pajjade det ena med det andra sen föl kolven ner och träffade då igen staken där då staken går rakt genom kolven och fastnar där och sliter ner kolven i blocket och gör i stort sett bara skrot av blocket.

maskinen lämnades in hoss en handlare för yamaha och där konstaterades det att detta felet berode på matrialtrött het???????? hur kan en kolvbult tröttas ut???? svag förklaring av dem tyckte vi, men inge garanti på maskinen så nu står det och han har köp iår en skidoo mxz 800 om jag inte minns fel
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Då har vi summerar vi tråden, har kommit fram till ca 3-4st 4taktare har alltså haverat, jag har alltså ägt fler 2takts skotrar som har haverat så med andra ord det är rätt ovanligt att 4taktare helt enkelt går sönder :ciao:
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Då har vi summerar vi tråden, har kommit fram till ca 3-4st 4taktare har alltså haverat, jag har alltså ägt fler 2takts skotrar som har haverat så med andra ord det är rätt ovanligt att 4taktare helt enkelt går sönder :ciao:
Bristfällig summering, andelen 4-taktare är betydligt mindre än andelen 2-taktare - alltså färre haverier bland 4-taktare bara av den anledningen. Frågan kvarstår :beer:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bristfällig summering, andelen 4-taktare är betydligt mindre än andelen 2-taktare - alltså färre haverier bland 4-taktare bara av den anledningen. Frågan kvarstår :beer:
Seriöst så är det inte ens någon fråga över huvud taget. En fyrtaktare håller mångdubbelt mycket längre än en tvåtaktare. Skoterägare accepterar märkligt nog att man skall behöva renovera motorn efter 500 mil eller så samt att motorn skär vid felaktigt handhavande/höjd över havet/motorbroms/etc och att tändstift behöver bytas osv osv i oändlighet. Nu säger jag inte att 2t är skräp för det, nog kan de gå 2000 mil utan renovering under mycket idealiska förhållanden, men det är mycket långt kvar till fyrtaktsklassen i det avseendet.

En modern fyrtaktsmotor går helt enkelt inte sönder annat än under extrema omständigheter och inte ens de är särskilt vanliga. Titta på MC-sidan, när behöver man egentligen renovera en MC-motor? Svar i princip aldrig trots körsträckor på >20.000 mil... Man skall vara försedd med största sortens skygglappar om man inte inser att 4t är helt överlägset 2t i det avseendet. Man kan säkert diskutera annat, men knappast detta.
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Har flera bekania som kör banracing med 600cc sporthojar...Varvar alltid mellan 8-15000 varv och jag har aldrig hört talas om ett ras på en enda....Tycker det är väldigt konstigt om inte samma teknik skulle fungera på en skoter....
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Är inte det där yamaha 250motorn , phazern är väl i princip en dubbel sådan och man tar väl ut lite mer effekt i skotern per kolv än i yzf en.
Dock verkar det som om just yamaha är dom som håller bäst.


där måste jag protistera! en yamaha motor håller definitift inte bäst, om man kollar på en crossmotorcykel så har Kawasaki den bästa hållbarheten på motorn sedan Honda, husaberg och sedan kommer yamaha.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
där måste jag protistera! en yamaha motor håller definitift inte bäst, om man kollar på en crossmotorcykel så har Kawasaki den bästa hållbarheten på motorn sedan Honda, husaberg och sedan kommer yamaha.
Var hittar du siffrorna så säger den ordningen?
Jag säger inte att du har fel, vill bara veta var info finns.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Har missat den här tråden.
Verkar vara en del här som drar lite väl förhastade slutsatser.
Har sett ett flera rasade orginal 4-takt skotermotorer.
 

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
där måste jag protistera! en yamaha motor håller definitift inte bäst, om man kollar på en crossmotorcykel så har Kawasaki den bästa hållbarheten på motorn sedan Honda, husaberg och sedan kommer yamaha.

Nu har inte jag nån egen erfarenhet när det gäller 4-takt cross men oftast när det snackas yamaha så är det att dom är riktigt driftsäkra.

Sen så har honda haft en hel del problem med ventiler på sin crf iaf på dom tidigare årsmodellerna.

Dom nyare har jag ingen aning om.
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Personligen så spelar det ingen roll för mig om en skotermotor håller 54000 mil, eftersom jag brukar byta ganska ofta och jag hinner knappt köra 1/100 av det.
Helt oväsentligt egentligen.

Min egen erfarenhet säger att 4T har bättre hållbarhet än 2T, men nog havererar 4-taktarna också, det är inga undermaskiner det heller.
 
Last edited:

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Jag tror knappast att en 2t motor skulle bli särskilt långlivad i min motorcykel oavsett vad den heter....
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Yamaha hade på 80-talet en MC som hette RD350 som va 2-cylindrig 2-taktare och på runt 80 häst. Höll många tusen mil.