rappande matta polaris 500 sks -90

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Har haft lite problem med min skoter på senaste tiden, mattan rappar så fort man gasar på och det går lite tungt. Har provat spännna den men hur mycket törs man spänna. som den är spännd nu så är det precis så att jag rymms med nåra fingrar mellan mattan och slidsen. Har väl planer på att riva i sommar och se över drivhjul och även en nyare matta. men detta är inget jag har tid med nu då jag behöver få skotern att funka bra i några mil till då jag ska upp en sista gång till fjälls.

Alla tips mottages.
 

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
Du ska få in minst 2 fingrar mellan mattan och slidsen, kan vara drivaxel lagret som rasat om den går tungt och då börjar den så klart rappa också eller bara nötta drivhjul
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Ska prova lägga av variator remmen och dra runt men det har då inte kännts som att mattan gått tungt att dra runt. rappar juh ingenting vid lugn och jämn körning men upp för backar och sånt vid lite belastning och du man gasar till som det rappar.

Nån som vet vad drivaxellagrena heter på skf språk?
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Min matta hänger 5cm rappar alldrig. Tydligen har du nått fel.
Drivaxellagret på min 93à är YA 100/R 25.4X52 med rundad ytterbana och
låsning på axeln. Kan också heta YAR 205-100
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
spänn mattan ända tills det slutar rappa.. om du spänt max och den fortsätter och rappa så är det troligtvis nötta drivhjul.
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
om jag minns rätt så står det i instruktboken till g-type att med 5kg tryck så ska det var 3cm från slides till mattan.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
SPÄNN KEDJAN! Två gånger av tre så har det varit kedjan i kedje huset som kuggat över å inte mattan. Men det känns dock vääääldigt lika
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Ska kolla upp det, hur hårt ska kjedan spännas?
Ska väl passa på byta oljan i kjedje huset också.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
som 700deepsnowspecial sa.
dra åt så hårt du orkar med handkraft men sedan släppa på bulten ungfär ett kvars/halvt varv.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Skulle annars kollat om spännaren fortfarande är hel. 2 gånger har jag varit med om att spännaren rasat och kedjan börjat kugga över.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Har nu kollat drivaxel lagret. släppte på mattan vad som gick sen tog tag och slet allt jag kunde fram och tillbaka i drivaxeln och den är stabilare än en 14årings stånd.

Kjedjan kändes lite slapp ska ta och öppna upp och se hur det ser ut.

Dra åt med handkraft = utan blocknycklar?

Vad för olja ska man pytsa in i kjedje huset?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Loffe:
precis, ingen block nyckel bara och ta i med fingrarna..

men när du ska låsa fast låsmuttern så givetvis ska du andvända verktyg då..
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Okey, spännde den lagom :)

Då jag tog bort locket till kedjehuset så var et alltså ingen olja i detta, snustorrt på ren svenska. Dreven såg okey ut och även kedjan men kan bristen på olja gjort att det rappat lättare, kedjan var inte speciellt spännd heller.

Nu är det ihopsatt igen så nu ska packningenfå torka sen blir det att fylla på med olja imorgon sen provkörning. vad för olja ska det vara i kedjehuset? bara en vanlig rak 90olja eller?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
har själv varit med om på polaris att lagret vid drivaxeln gått.. låter mest troligt som det. för det låter som att den går tungt... kolla det..
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
med spännd kjedja och olja i kjedje huset sammt bra spänt matta så rappar det ingenting. Skotern går som en dröm :rock: