Ranger Mountain?

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Vad tror ni om en sån, är dom nåt att ha?
Bränsleförbrukning?
Går dom bra i snö jämfört med andra mountain?
+ allt annat som är värt att veta om den skotern

Tacksam för svar!

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Kompisen hade en ranger mountain -03, han hade en massa problem med den, brände tändspolar, mpem boxen fick bytas, magnapullen gick sönder. Annars så gick den jävligt fint efter led med bra fjädring, stor skillnad mot summitarna, den har hög toppfart, 190 km/h på mätarn efter plogad väg och även där blir summiten långt distanserad, Men i lössnö så går den väl inte lika bra, den upplevs som mycket framtung och känns mycket tungkörd, den vill inte lyfta skidorna och det är stor skillnad mot summiten.
Personligen så hade JAG köpt en summit istället, men om du har fastnat för en ranger så köp en -04, hört att dom håller ihop betydligt bättre än -03 som hade en massa barnsjukdomar.

E

ejwbegysv

BRa dämpare..
Bra dyna (sitter högre än summiten)

Går bra i snö så klart..

Något som man dock märker när man provkör och jämför med min summit tex är att den känns slö i starten osv.. Kanske sitter en helt annan utväxling på den?

Vill du ha en pigg och grymm skoter som går bra i snö köp summiten.
Vill du ha en allroundskoter som går bra på led också köp Lynxen.

Jag har bara kört 800:an.

E

Ej medlem/Inloggad

nja är lite tveksam mot summitarna. två av mina kompisar har haft summit och bådas skar. därav min tveksamhet

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rätt Grejer !

:mad: Ni jämför ju Äpplen och Päron !!! :mad:

( Ni kan ju givetvis inte jämföra mot/med REV chassiet ! )

För att jämförelsen skall vara rätt & riktig så måste ni jämföra :

* Ski-Doo Summit 800 , ( 2001 --> 2003 ) ZX Chassiet

* Lynx Ranger Mountain / Adventure 800 , ( 2003 - 2005 )

- - - - - - - - - - -

Om vi struntar i det rent mekaniska som är mer eller mindre exact lika
så tycker då jag att LYNX vinner på Knock Out !

...detta tack vare en betydligt bättre fjädring !

Dock så finns ju Summit'en med ännu längre matta för de riktiga djupsnöpiskarna
men då blir den ju som ett järnspett efter led. :rolleyes:

LYNX'en hade då blivit mitt val som mera allround maskin...

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Kan verkligen inte hålla med 2stroke, klart man kan jämföra med rev summit om det är längd på mattan man är ute efter. Det är samma årtal vi talar om. Första Rev Summit kom sent säsongen -03 men det finns även ZX Summitar -03. I alla jämförelser vinner en Rev över alla andra skotrar enligt min humla. Livet är inte rättvist :)

Edit: Ranger Mountain liknar mest en hybrid. Så jag skulle ställa den mot Rev Renegade. En sån med 44as matta går verkligen inte dåligt i snö och ännu bättre på led!

Robbane

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
kurtti skrev:
Kompisen hade en ranger mountain -03, han hade en massa problem med den, brände tändspolar, mpem boxen fick bytas, magnapullen gick sönder. Annars så gick den jävligt fint efter led med bra fjädring, stor skillnad mot summitarna, den har hög toppfart, 190 km/h på mätarn efter plogad väg och även där blir summiten långt distanserad, Men i lössnö så går den väl inte lika bra, den upplevs som mycket framtung och känns mycket tungkörd, den vill inte lyfta skidorna och det är stor skillnad mot summiten.
Personligen så hade JAG köpt en summit istället, men om du har fastnat för en ranger så köp en -04, hört att dom håller ihop betydligt bättre än -03 som hade en massa barnsjukdomar.
det måste då varit fel på denna maskin för min -04 lyfter då skidorna rakt upp hela tiden man matar den...

och det med framtung har jag inte kännt av alls "tycker denna maskin känns som den bäst kalibrerade skoter jag kört trots vikt på papperet"

sen om man vill så kan man byta till längre matta " 396 men det är ju jag det :)

Last edited:
E

ejwbegysv

Robbane skrev:
det måste då varit fel på denna maskin för min -04 lyfter då skidorna rakt upp hela tiden man matar den...

och det med framtung har jag inte kännt av alls "tycker denna maskin känns som den bäst kalibrerade skoter jag kört trots vikt på papperet"

sen om man vill så kan man byta till längre matta " 396 men det är ju jag det :)

Kan ställa min boggie så skidorna nästan alltid är i luften om jag vill :)

Alltså man kan ju så klart ställa in boggien hur man vill ha skotern..