Ranger Mountain 800... ?

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Är det någon på forumet som kör denna maskin? Med tanke på det låga andrahandsvärdet så ser jag det som ett intressant alternativ till Ski-doos motsvarande modeller (Zx X-Summitarna 02/03 h.o). Om man dock läser i skoterbanken så varierar ju omdömena en hel del... När man hör runt lite i bekantskapskretsen så framgår det en del brister såsom insugsgummin, krokiga vevar, spruckna packboxar mm. Mestadels verkar problemen uppkomma på 03or...Är kvalitén så risig jmf med Ski-doo eller har den ett oförtjänt dåligt rykte?? Tacksam för åsikter!
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
nu har jag inte nå erfarenhet av dom maskinerna men första årgångarna brukar ha mindre problem.
köper du en -04 så borde dom flesta fel vara tillrättade.

känner samma sak att dämpare och variator inte riktigt är 100 på min skoter, men det är inte nå större sak o fixa heller.

köper du en fräsh skoter så lär det nog inte vara nått problem för dig.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Lynxdåre skrev:
nu har jag inte nå erfarenhet av dom maskinerna men första årgångarna brukar ha mindre problem.
köper du en -04 så borde dom flesta fel vara tillrättade.
Min tanke också. Ranger mtn går ju att få nästan hur billigt som helst och får man tag i en lugnt körd maskin med 2-300 mil på mätaren så känns det ju som ett riktigt kap. Men det skulle ju svida i Ski-doo hjärtat att vara "otrogen". Finnd*****r.... :D
 

Robbane

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
hej

Jag äger en 04 och har inte haft några större problem "210mil".
Det ända som jag råkat ut för är magnapullen.

Kan varmt rekomendera denna maskin,och den vart ännu roligare när jag förlängde den till 396 :D
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Robbane skrev:
hej

Jag äger en 04 och har inte haft några större problem "210mil".
Det ända som jag råkat ut för är magnapullen.

Kan varmt rekomendera denna maskin,och den vart ännu roligare när jag förlängde den till 396 :D
Cheesus, blir det inte buss-känsla?? Magnapullen har jag föresten renoverat på Renegaden 2 ggr...
Låter positivt annars, vad tycker du om smidigheten på maskinen? Som jag upplevde det vid testkörning kändes den mer "bufflig" än Zx:en.
 

Robbane

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
TräsketPatte skrev:
Cheesus, blir det inte buss-känsla?? Magnapullen har jag föresten renoverat på Renegaden 2 ggr...
Låter positivt annars, vad tycker du om smidigheten på maskinen? Som jag upplevde det vid testkörning kändes den mer "bufflig" än Zx:en.
Förlängningskittet som jag köpte till denna maskin funkar bra,det sitter ju uppåtvinklade boggiskenor på den så det känns inte så mycket skillnad på led
men i snön så tar den sig fram mycket bättre "kan bara säga possetiva saker om kittet"

Jag kunde aldrig tro att det skulle bli sån skillnad mellan 365-396...

Bild på skotern
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lynx.........

TräsketPatte skrev:
Är det någon på forumet som kör denna maskin ?
Med tanke på det låga andrahandsvärdet så ser jag det som ett intressant alternativ till Ski-doos motsvarande modeller (Zx X-Summitarna 02/03 h.o).
Om man dock läser i skoterbanken så varierar ju omdömena en hel del...
När man hör runt lite i bekantskapskretsen så framgår det en del brister såsom insugsgummin, krokiga vevar, spruckna packboxar mm.
Mestadels verkar problemen uppkomma på 03or...
Är kvalitén så risig jmf med Ski-doo eller har den ett oförtjänt dåligt rykte ??

Tacksam för åsikter !
De problem du hänvisar till har även Ski-Doo problem med på sina maskiner då det är rent mekaniska problem !

Det är rent körmässig information som du skall söka efter.

Jag personligen skulle utan att fundera ta LYNX'en då dess framvagn och boggie är vida överlägsen Ski-Doo's !
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
2stroke skrev:
De problem du hänvisar till har även Ski-Doo problem med på sina maskiner då det är rent mekaniska problem !

Jag personligen skulle utan att fundera ta LYNX'en då dess framvagn och boggie är vida överlägsen Ski-Doo's !
Visst borde det vara så att Ski-doo också haft dessa problem, men jag upplever iallafall att Lynxarna, spec -03, verkar vara besynnerligt "otursförföljda". Även 05:an Adventure verkar väl ha lite mer kvalitetsproblem än motsvarande Ski-doo 05:eek:r?
Det som även tilltalar mig är helt klart Rangerns mer stryktåliga fjädringsuppsättning. Samt priset naturligtvis..
 

eyeex

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Sundsvall/Östersund Sweden
TräsketPatte skrev:
Visst borde det vara så att Ski-doo också haft dessa problem, men jag upplever iallafall att Lynxarna, spec -03, verkar vara besynnerligt "otursförföljda". Även 05:an Adventure verkar väl ha lite mer kvalitetsproblem än motsvarande Ski-doo 05:eek:r?
Det som även tilltalar mig är helt klart Rangerns mer stryktåliga fjädringsuppsättning. Samt priset naturligtvis..

Enda problem jag haft med min adventure var att det gick hål i pipan, fabrikena har ju oftast en fel marginal på 2% på delar som är fel vid levernas
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Feeling......

TräsketPatte skrev:
Visst borde det vara så att Ski-doo också haft dessa problem, men jag upplever iallafall att Lynx'arna, spec -03, verkar vara besynnerligt "otursförföljda".
Det som även tilltalar mig är helt klart Rangerns mer stryktåliga fjädringsuppsättning.
Samt priset naturligtvis..

;) He he he......

Det är nog just bara en "känsla" som du har !
I verkligheten är det dock inte så.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
2stroke skrev:
Det är nog just bara en "känsla" som du har !
I verkligheten är det dock inte så.
Antar det! Felet är väl att man omgett sig med problemfria Ski-doo alltför länge :D
Nåväl, skitsamma, får se om det det blir att konvertera.
Tackar för åsikterna!!