Ranger Mountain-800 ( 2004 ) Kolvbyte... ?

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Har en -04 ranger mountain 800 som just passerat 600mil har haft den dom senaste ~150milen.

En bekant till mig sa att han pratat med nån skotermekaniker som hade sagt att kolvarna oftast brukar gå sönder på dom vid ~500mil och dom bör bytas!?! Stämmer detta? Har aldrig haft isär motorn på den ser inte ut på bultar som att den vart isär heller.

Avgasportarna är dom självrengörande? Har inte haft isär dom nånting..bör jag rengöra dom?

//Roffa
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: Kolvbyte Ranger Mountain?

portarna bör rengöras minst säsongsvis!
Kolvarna om allt e sjysst ska inte nötas då de ligger på en oljefilm o flyter!!
Dock kan olje filmen brytas vid ovarsam uppvärmining av motorn..vilket innebär att man belastar motorn innan cylindern blivit genom varrm och det som händer då e att kolven expanderar utav värmen snabbare än cylindern o bryter filmen varvid metall konatkt uppstår.
Filmen kan också brytas av snö/vatten som kommer in i motorn..desamma gäller de som chokar onödigt mkt vid varmkörningen..dvs de som kör iväg på högre varv med choken på..bensinen tvättar liksom rent oljefilmen litegranna(gäller endast de som har oljeinjektion)
Så till din motor!!...varför inte öppna den för en inspektion o mätning av kolvarna o ringarna o alla spel så slipper du köpa ngt i onödan liksom:)
Det finns säkert ngn i din bekantskaps krets som kan mecka om du själv e osäker..annars lämna in den!
Tycker iaf inte att 500 mil e ngt att tala om...dock vet man ju inte va de e för JUVEL som ägt den innan;)
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Tackar för svaren! =)

Ska börja med att rengöra avgasportarna och se hur dom ser ut. Är det nödvändigt att ta isär motorn? Ett kompprov borde väl säga endel iaf? Vad ska en 800HO ha i komp?
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Nu är avgasportarna rengjorda. Var knappt nåt sot alls, dom gick lätt och såg bra ut. Kollade även in kolvringarna genom avgasporten och dom såg ut som dom ska.

Ska se om jag får tag på nån komptestare imorgon..
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Köpte mig en kompressionsmätare på biltema idag. Drog med full gas tills mätaren slutade öka och den stannade på 10.5 på båda cylindrarna. Huruvida den visar rätt tål ju att diskuteras men huvudsaken att det var jämnt på båda cylindrarna. =)

//Roffa
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
verkar ju vara hur bra som helst det ju!!..bara den visar rätt så!:)
Ja man kan ju alltid hoppas =) provade på polarens RMK 700 -02 också och den hade 10.0 på båda cylindrarna. Men det viktiga är väl att det är lika på båda sen om det hade vart 9 eller 11 spelar nog mindre roll?

//Roffa
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
ja visst spelar det ju lite roll,men om han har det så ligger du ju bra till..oddsen att ni har två kalkoner e ju små:)...de e ju bra komptryck om det stämmer 10.5!!..kolla in den där packboxen som kunde ploppa ut också(bakom variatorn)fast de var väl på de äldre utan skyddsplåt framanför!?
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
ja visst spelar det ju lite roll,men om han har det så ligger du ju bra till..oddsen att ni har två kalkoner e ju små:)...de e ju bra komptryck om det stämmer 10.5!!..kolla in den där packboxen som kunde ploppa ut också(bakom variatorn)fast de var väl på de äldre utan skyddsplåt framanför!?

Jag kollade den igår och det ser ut som det sitter en plåt monterad bakom variatorn så förhoppningsvis ska det vara åtgärdat..
 

hakkoor

Medlem
16 sept 2007
46
0
1
dads
Roffa vad fick du betala för dina kolvar? Är det org lr pirat lr wisco? Är nämligen ute efter ett par!