Ranger King - 95 bränsleproblem

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Har en blå lynx ranger King - 95 och den har haft/har fortfarande problem med bensinen.
Startade den och körde dit jag skulle och sen stog den stilla i flera timmar och sen då jag skulle dra igång den så ville den inte, men efter många om och men startade den.
Sen vid nästa tillfälle var då jag lastade den på släpvagnen å körde 9 mil o h skulle sedan ned med den så var det nästan hopplöst att få igång den.
Gjorde lite service på den nu för några veckor sedan och då byttes slangar, bensinfilter både i tanken och den är utanför tanken, ny packning/membran till bensinpumpen, nya tändstift, rengjorde förgasaren ordentligt +munstycken.

Upptäckte då för nån dag sedan att slangen som går från pumpen till förgasaren "tappar" trycket så att säga..
Om jag har haft igång skotern så är det bensin i slangarna, stänger av den och låter den stå till dagen efter (12h kanske) så har det försvunnit ca 2cm bensin i slangen och nästa dag så har det försvunnit ännu mer (kanske 2cm till).
Är precis som att bränslet åker tillbaka, att den inte håller tätt på något sätt och kanske därför den blir svårstartad..? Är det någon som haft nått liknande problem så får ni gärna skriva hur ni löste problemet... Köpa ny bensinpumpen?? Eller om det är nått annat som jävlas.. Provade att blåsa/suga i slangen till tanken och det nya filtret med backventil funkade som det skulle...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är normalt att de rinner tillbaka bensin till pumpen så de blir luftficka i slangen. De påverkar inte start eller gång för flotörhuset ska ha bränsle i sig så de räcker för start. Så fort du drar eller kör på starten så fylls de på soppa igen. Ett vanligt fel på bränslepumpar är att membranet som drivs från vevhuset läcker in soppa i vevhuset och då blir den sur på ena cylindern och svårstartad. Men du har bytt membranen så de borde inte va felet. Men kolla om slangen till vevhuset är hel för läcker den funkar pumpen sämre. Du kan även prova rycka lös slangen från vevhuset och suga i den mot pump , de ska va tvärtätt du ska kunna suga fast tungan. Om du kan suga åt dig soppa så är membranet otätt.
Funkar choken eller är de primer? Om den är svårstartad kall så lär de fela, prova ge den en sup ner i tändstiftshålen för att utesluta chok/primer problem med kall motor.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Tack för svar.

Jo jag kunde suga fast tungan, inte suga åt mig bränslet.
Blev less så jag köpte mig en ny bränslepump (265kr) och det verkar bättre redan nu.
Bränslet åker inte lika fort tillbaka i slangen, knappt alls.
Jo jag hade nytt membran i den gamla pumpen så och nej den va inte felmonterad 🙂 så nått knasigt var det med den gamla pumpen.
Skotern har både primer å choke.
Så blir spännande att se om problemet är löst till vintern.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Du kan ju prova att ge den en sup som sagt, då vet du om den inte startar pga för lite eller för mycket bränsle.
Även dåliga kolvringar eller tjuvluft kan göra att dom blir svårstartad