Ranger 49 600 etec missljud

Zbeedy

Prospect sledder
7 jan 2018
9
5
3
Hej!
Min skoter går ej som den ska. Ett missljud kommer när den blir varm. Sjukt svårt att beskriva ljudet. Låter som det kommer från variator sidan. Upplever att ljuden försvinner då jag kör kanske 50km/h och uppåt. Kan också vara så att övrigt ljud tar över.

Det artar sig så att den motorbromsar nått fruktansvärt. Blir som ett ryck i skotern när jag släpper gasen som en inbromsning.

Vad kan vara felet? Hade in den på service nyss, vet iofs inte vad de kollar men de sa inget. Tilläggas kan att jag köpte den i sommar utan att provköra... och lämnade in den på service inför vintern. Så vet inte hur länge det har varit så här.

Ranger 49 2015 600 etec 320mil
 
Reactions: ankaon1

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Och det är inte fläkten som går igång och låter illa? Det ska den ju inte göra, men den kan väl ha fått en kyss någon gång så att den inte är okej.
 

Zbeedy

Prospect sledder
7 jan 2018
9
5
3
Ingen som har nån idé? Som jag förstår det ska låsringen vara till sekundären. Nått där som kan vara fel? Eller är det så enkelt att det är lagret på drivaxeln som är slut? Kan det medföra missljud och att skotern motorbromsar kraftigt med missljud som följd?
 
Reactions: Najad

Zbeedy

Prospect sledder
7 jan 2018
9
5
3
Skriver en avslutning till tråden ifall nån får liknande problem. Det var bussningen i sekundären som hade tagit helt slut. Den hade i sin tur svarvat drivaxeln och gjort så låsringen tryckts ut. Blev byte av drivaxel bussning och låsring...