Rage/Warrior-frågor

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Jag är nöjd med min nya Rage, drygt 50 mil på mätaren. Hej och hå vad man får sträcka matta och kedja, tänker byta olja vid 80 mil.

1) En fundering jag har är boggien, som dunkar och smäller vid låga hastigheter på guppiga leder. Är det normalt, eller har det nåt med justeringen att göra? Har aldrig hört liknande på mina tidigare (Ski-Doo) skotrar. Jag har satt viktöverföringen på max, i övrigt inga ändringar.

2) Har nån servat och fixat variator-rasslet förresten? Stör mig inte så mycket, men undrar om effekten blir densamma. Enligt vissa USA-sajter kan man tydligen hämta en hel del effekt genom att mecka med variatorn. Jag har själv ingen aning...

3) Soppa = min verkar dra ca 1,5 liter per mil.

4) Effekt = märker man blir lurad av ljudet och rutan som tar bort mycket vind. Men jag anar ändå att min förra MXZ700 -00 var aningen vassare. Vad tycker ni andra?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kan nog bara svara på punkt 1 och iofs punkt 3 men du har nog ingen nytta av att jämföra då jag har en Warrior. Punkt 2 har jag vissa aningar om...

1.
SMällarna i boggien hör till årgången :) Det är kopplingsstagen så låter så då de slår mot stopparna. Jag har en något annorlunda justerad boggie iår (som nu beteer sig wunderbar!!!) och jag upplever att smällarna är mindre.

2. Du vinner nog inte effekt utan snarare rapphet om du fepplar med variatorn.

3.
Soppaförbrukning, om du ni ör intresserad av Warriorn. Den vill iaf ha mellan 1.4 och 2 liter milen. Igår ville den ha närmare 2 liter milen, men det var då också ospårad körning i 40-50 cm blötsnö i någorlunda låg fart. Högre hastighet gör att den tar mindre soppa.
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
Lite ordmärkning :p

"2. Du vinner nog inte effekt utan snarare rapphet om du fepplar med variatorn."- Mikael_N

Han vinner effekt på mattan!
 

Fredde1

Medlem
18 sept 2004
6
0
1
hmmm

Vad hade du förväntat dig av en rage, du för nog se baklyset av en 600 med.
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kissen: Det var ju det jag sa, du får mer rapphet aka mer pulver i mattan tack vare att variatorn växla då motorn ger mest effekt, men du får inte mer HK i motorn.

Mil: Vet ej om du kan applicera samma sak på en Rage, boggien är iofs samma men vikten är inte det. Men du kan ju prova.

Framfjädringen: spänt den lite mer än original, ca 2-3 gängor.
Boggie fram: slackat fjädern 15-20mm och dragit in balataremmen ca 10mm
Boggie bak: mittersta läget #4 (standard), CK i läge 7 (standard)
FRA: lösaste, dvs länkaget närmast axeln.
Kopplingsstagen: 2 ränder syns, dvs 1 rand mer viktförskjutning än original.

Jag har dessutom halverat tjockleken på det nedre brickorna i kopplingststagen så de är numera 5mm istället för 10mm.

Nu beteer sig Warriorn som en gokart :) samt att medarna lättar något och trycker vikten bakåt ner mot mattan när man hastigt ger stumt, men man bibehåller styrningen efter krokiga leder om man inte trycker alltför häftigt på gasen. Boggien hänger med ordentligt tack vare att FRA är på minsta och man slipper 'retursparkar'. Man kan justera dämpningen något hårdare med CKn om man slår igenom för mycket, min är nu justerad så att man precis inte slår igenom.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Glömde förklara de tunnare brickorna i kopplingsstagen. Med 5mm brickor så får man mer medtryck vid inbromsning och slipper då all tendens till att den är understyrd i kurvorna.