Rage Cage /Vforce3 till Rave 800HO

Captain75

Medlem
7 jan 2019
15
1
3
49
Strängnäs
Hej!
Jag är på jakt efter lite mer mos i min leksak, men har lite svårt att hitta rätt prylar. Jag har trimmat (portat, byggt pipor, förbränningsrum osv) till tvåhjulingar tidigare, så jag känner att jag har hyfsad koll på vad jag pysslar med. Planen är att låta sönerna gasa denna vinter med skotern som den är, sedan starta portningsingreppen i vår. Dock börjar mina insugsgummin bli kass och behöver bytas, därför tänkte jag montera lite vassare reeds när jag ändå är i farten. Jag har kört vforce3 på flera hojar där resultatet varit märkbart bättre gassvar. Jag har även kört boyesen dualstage på trimmade båtmotorer där de ger lite effekt (tyvärr med dålig hållbarhet). Problemet just nu är att jag inte hittar rätt prylar till min skoter och jag har ingen lust i nuläget att slöjda egna insug. Frågan är om något av systemen nedan kan passa min skoter (samma motor!?) Jag har en Lynx rave 800ho -04. Min motor heter väl 793? Stämmer det?
28425
28426

Tacksam för svar som hjälper mig i rätt riktning!
Mvh
Anders
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Org reedsen till Rotax 3 serien är nästan lika bra som V force fast med fördelen att de håller 4ggr längre tid.Org reedsen är ju byggd på samma sätt som v-force ja de flesta org reed numera ser ut som v-force. Boyesen Ragecage ger inge mer pulver heller. Men Om du måste ha nya insugsgummin så köp Boyesen ragecage för den håller svinbra minst lika bra som org reed. V-force håller va 160 mil sedan frasas de sönder i topparna.
Jag har har trimmat portat Rotax 3 serien fölr watercross en vers med singelpipa som ger 150-155 hk och en med dubbla crankshop pipor som ger 163 hk i en rättvis bänk där de ger 133hk org och de va 95-98okt
Då krävdes mycket portande i cylindrar och block samt topplocket bör bytas för de är värdelöst standard.
På singelpip vers så har jag för mig även den pipan va crankshop eller va de spi hur som så gav den bara 3 hk mer än org pipan men de va med org topplock! Med annat lock kan den ha farit iväg strax över 155hk men de provades aldrig för ägaren va snål de är dyrt med topplock.
De sämsta med dessa motorer är att veven vrider sig i vevtapparna så de blir obalans stup i kvarten svetsa vevtapparna så håller de bättre ivf. Om vevaxeln är orörd från ny och inre lagren är bra rör inte veven iså fall för den håller bäst om man inte pressar isär den för lagerbyte. Såfort man pressat isär och ihop är de värdelösa om de inte svetsas.
 
Reactions: Captain75

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Köp Boyesen för att slippa problem.
RAD81A-2 heter modellen du ska ha och finns hos Glansgården.
 

Captain75

Medlem
7 jan 2019
15
1
3
49
Strängnäs
Org reedsen till Rotax 3 serien är nästan lika bra som V force fast med fördelen att de håller 4ggr längre tid.Org reedsen är ju byggd på samma sätt som v-force ja de flesta org reed numera ser ut som v-force. Boyesen Ragecage ger inge mer pulver heller. Men Om du måste ha nya insugsgummin så köp Boyesen ragecage för den håller svinbra minst lika bra som org reed. V-force håller va 160 mil sedan frasas de sönder i topparna.
Jag har har trimmat portat Rotax 3 serien fölr watercross en vers med singelpipa som ger 150-155 hk och en med dubbla crankshop pipor som ger 163 hk i en rättvis bänk där de ger 133hk org och de va 95-98okt
Då krävdes mycket portande i cylindrar och block samt topplocket bör bytas för de är värdelöst standard.
På singelpip vers så har jag för mig även den pipan va crankshop eller va de spi hur som så gav den bara 3 hk mer än org pipan men de va med org topplock! Med annat lock kan den ha farit iväg strax över 155hk men de provades aldrig för ägaren va snål de är dyrt med topplock.
De sämsta med dessa motorer är att veven vrider sig i vevtapparna så de blir obalans stup i kvarten svetsa vevtapparna så håller de bättre ivf. Om vevaxeln är orörd från ny och inre lagren är bra rör inte veven iså fall för den håller bäst om man inte pressar isär den för lagerbyte. Såfort man pressat isär och ihop är de värdelösa om de inte svetsas.
Tack för bra svar!
Två frågor:
  1. heter min motor 793?
  2. Finns toppen du nämner att köpa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du kan köpa vilken trimtopp som helst alla är bättre än org. Vi körde RK-tek topp för dem är bra men de finns även andra som är bra.
Här har du rk-tek billet topp men du kan även skicka in din org topp så gör de om den billigt 100 dollar. Den blir nog lika bra som billet toppen.
 
Last edited:
Reactions: Captain75

Captain75

Medlem
7 jan 2019
15
1
3
49
Strängnäs
Du kan köpa vilken trimtopp som helst alla är bättre än org. Vi körde RK-tek topp för dem är bra men de finns även andra som är bra.
Här har du rk-tek billet topp men du kan även skicka in din org topp så gör de om den billigt 100 dollar. Den blir nog lika bra som billet toppen.
Tjena Boost!
Har googlat runt lite, men det verkar lurigt att hitta RK-tek toppen. Funderar på att köpa en beg originaltopp och modda själv, har du några gynnsamma mått att avslöja?
En annan sak; det verkar finnas mängder av lev som lovar mkt effekt genom att byta till deras y-pipa!?
Jag har räknat, rullat & svetsat rätt många pipor för mopperacing, så jag vet vad en korrekt konad header kan ge, men dessa siffror verkar luriga!?
Finns det nån sanning från dyno?
Mvh
Anders