R.I.P Stefan Liv och lokomotiv

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare

Flygkraschen var våldsam - planet fattade eld
Det ryska Jak 42-planet fattade eld och bröts isär strax efter start Jaroslav i Ryssland.
Enligt ryska medier slog planet i ett signaltorn och tippade sedan kraftigt åt vänster.
Olycka skördade minst 42 människors liv, bland annat den svenske ishockeymålvakten Stefan Liv.



7 september 2011
Stefan Liv död
7 september 2011
Stefan Liv fanns ombord på planet
7 september 2011
"Alla spelare i laget var ombord"
7 september 2011
Två personer överlevde kraschen
7 september 2011
Premiären avbruten efter flygkrasch
Det är tv-kanalen RT som beskriver olyckan där stora delar av det ryska elitishockeylaget Lokomotiv Jaroslav omkom.
Det ryska Jak 42-planet höll på att lyfta från den medelstora flygplatsen Tunoshna i Jaroslavl, 250 kilometer nordost om Moskva.
Tidiga rapporter gör gällande att planet inte ska ha lyckats komma tillräckligt högt upp i luften - utan träffat en typ av signaltorn under uppstigning.
En flygledare uppger för ryska medier att planet var 50 till 60 meter ovanför marken när det tippade kraftigt åt vänster för att sedan krascha.
Började brinna
Planet fattade eld, gick i flera delar och kraschade ett par kilometer från flygplatsen. Delar av flygplanskroppen landade i floden Volga.
Det ska enligt uppgift från svenska ambassaden i Ryssland ha varit flygbolaget Yak service som flög planet och som chartrade det till hockeylaget.
Flygbolaget hade en flotta på totalt fem plan, tre Jak 40, ett Jak 42 och ett Jak 42D. Det sistnämnda var det som var inblandat i olyckan utanför Jaroslavl.
Jakovlev Jak 42 är ett av de vanligaste passagerarflygplanen i Ryssland och har en kapacitet på omkring 100 passagerare.
Hade tre veckor kvar
Planet hade enligt ryska medier en flygsäkerhetsbesiktning som var giltig i ytterligare tre veckor vid olyckstillfället.
 
E

eMe181

Fyfan asså, såg det här direkt jag kom hem... Hoppas dom har någon minnestund eller något liknande på första matchen imorgon...


R.I.P från mig!
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
Fyfan säger jag bara! även om jag e från Finland, var jag grymt imponerad av honom, en otroligt duktig målvakt. Tänk, ett lag färre i Ryska liga! fyfan! R.I.P
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
låt oss aldrig glömma honom för den han varit å vad han har åstadkommit inom sporten! vila i frid, Stefan Liv. Mina tankar går till hans anhöriga å likaså till dem övriga laget.
 
Last edited:

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Så jävla tragiskt!!!
Trots att jag är ett inbitet luleåfan så var Stefan Liv min absoluta favorit inom den svenska hockeyn. Med sin grymma personlighet och sin talang mellan stolparna.

Vila i frid Stefan!