R-Evo RC-800 ( 2006 ) Stötdämpar set up... ?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Är det nån mer än jag som tycker att skotern är TOTALT stenhård från fabrik? Passar bra att åka cross med, men knappast led... Känns närmast som att det är fjädrarna som är för hårda? Har testat massa inställningar och tycker nästan att jag har fått framvagnen att funka bra, men boggin studsar mest och kickar om man kör "mellanhårt". Kör man riktigt hårt funkar den bäst, men ändå inte bra... Fick reda på vid leverans att den bakersta fjädern bytts pga servicemeddelande, till en HÅRDARE??

Nån som fått till nån bra inställning eller fått dämparna omschimsade, nya fjädrar?
 
Last edited:

prox600

Välkänd medlem
6 feb 2005
104
0
6
vilhelmina
Tycker personligen att Rave 800 RC -06 är en av de skotrar som ja kört som gett bäst intryck på körbarhet, väghållning och komfort både i låga och höga farter....i mitt tycke en helt perfekt maskin fjädringsmässigt. Har länge haft åsikten att många skruvar upp sina dämpare på hårdaste lägE "bara för att" i tron att de får bättre fjädring. Utan hänsyn till att se efter om de överhuvudtaget nyttjar sin fjädringsväg därför de skruvat dämparna stenhårda. Kan tyvärr inte hålla med om att RC:n är hård å stötig, tvärt om riktigt behaglig i alla lägen...
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Måste också säga att jag är helnöjd me boggin i RC 800:an. Den absolut bästa ja har kört i alla fall. Tycker tom att den var riktigt bra inställd från fabriken så ja har då inte ens orkat exprimentera nåt än. Kan kanske hålla med om att den kickar lite i medelhög fart, men när man ligger på så är den helt underbar. De enda som ja tycker är lite dåligt är skidtrycket, är det därför dom byter till hårdare bakfjäder eller??
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Hmm... Som jag upplever Rave 800 RC -06 så är den alldeles utmärkt till det den är tänkt för, som du säkert vet har Lynx haft RC modeller under många år och dom har i första hand varit tänkt som en maskin för dom som velat tävla utan att behöva bygga om hela skotern så den håller, dvs ett mellanting mellan standard maskiner och Rave 440 Racing/800 Pro.
Vilket då betyder att den inte är tänkt till söndagsåkning på led med, Inget illa ment men har du en Semi Pro racer till lugn ledåkning då har du nog skaffat fel maskin.
(Jämför att skjutsa barnen till skolan i en Rallycrossbil, det funkar men....vi vet båda vad skillnaden är)
Jag tycker (som mek) att Lynx gjorde rätt i att byta den bakre fjädern då jag fick den att bottna lite väl lätt och sen för att motverka lite väl mkt skidres. Maskinen blev betydligt bättre med den utbytta fjädern jämfört med den gamla.
Det här med shimsning osv från fabrik är som du vet alltid en kompromiss då det ska passa både Olle 18år som kör ultrahårt men det ska även passa Arne 55år som tar det betydligt lugnare i spåret. Tro mig...(som du nog själv vet), att hitta en bra setup som passar båda är hårt när omöjligt.

Sen är det ju klart att vill man ha maskinen mer "körbar" (läs komfortabel) på led så står det dig fritt att ordna en mjukare shimsning med mjukare fjädrar, det är väl mer regel än undantag att dom flesta ändå laborerar med sina dämpare för att hitta "sitt" läge på dom. Handlare som har lite koll har även en fjädertabell från Lynx som dom kan rekomendera fjädrar ur. Där finns ett par olika fjädrar att välja från.

Mvh
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ja är det nåt jag lärt mig under de 15 år jag kört skoter så är det att det är ingen vits att ha lång fjädringsväg om man bara använder en tredjedel av den... Nä, den funkar inte som den ska, enligt mig, helt enkelt. Först studs studs, bakänden far över hela leden, sen smäller den igenom i nästa grop. Ska höra med handlarn vad man kan göra...