R-Evo med Framvagnstrubbel... ?

eyeex

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Sundsvall/Östersund Sweden
Clas skrev:
Är det någon fler som haft problem med framvagnen på sin R-Evo / X-trim ?
På min lossnade den ena av de två bultar från A-armen där den sitter fast i axeln som håller skidan.
Fick linka hem någon mil med startsnöret som hjälp.
Bulten verkar ha gängat ur sig själv, inte kul om man ligger i hög fart om skidan viker sig bakåt.
Jag var tursam och höll låg fart när det hände.

Någon annan här med X-trim med problem eller annat ?

/Clas
Nu, så hittade jag lösa bultar på brorsans rc 800, den vänstra sidan. bultan som håller fast klumpen till skidan var lös, tack för tipset iaf.

Ps. kollade för skruvade lös den andra a-armen för den blev knäckt i helgen. =)
 

Sandberg

Medlem
30 sept 2004
8
0
1
36
Kalix.
www.kbvs.tk
Freddde skrev:
I mitt fall var det ingen sten utan jag skulle köra över en järnvägsbro brevid rälsen när ena skidan hakade i något så det blev tvärstopp. Men jag körde inte mer än nån kilometer i timmen så ja tycker nästan att de borde ha klarat sig. Men kraften blir säkert större än man tror även om de gick väldigt sakta.
Staget som styrleden går igenom blev böjt vid den bakre bulten. Efter ja bytt ut det upptäckte ja även att a-armen blivit lite vriden, så de blir att byta den med!!
Kan du knäppa en bild på de krökta och vridna delarna så jag får se vad du menar :)
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
eyeex skrev:
Nu, så hittade jag lösa bultar på brorsans rc 800, den vänstra sidan. bultan som håller fast klumpen till skidan var lös, tack för tipset iaf.

Ps. kollade för skruvade lös den andra a-armen för den blev knäckt i helgen. =)
Jag ska då ta med extra bultar till a-armen när jag åker till fjällen i vår. Det verkar vara en känslig fastsättning. Man kanske skulle behöva modifiera på nåt sätt, låsbricka/vikbricka eller nåt annat.

Någon som har nåt förslag?

/Clas
 

eyeex

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Sundsvall/Östersund Sweden
Clas skrev:
Jag ska då ta med extra bultar till a-armen när jag åker till fjällen i vår. Det verkar vara en känslig fastsättning. Man kanske skulle behöva modifiera på nåt sätt, låsbricka/vikbricka eller nåt annat.

Någon som har nåt förslag?

/Clas
Det sitter ju lås brickor redan, få väll he på mycket loctite så borde det sitta =)
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
märkligt, verkar vara vissa som jobbar på bandet som inte har sovit, mina bultar sitter fortfarande kvar efter 60mil.


ps: Skotern blev försenad en vecka pga att dom blev tvungna att köra igenom fabriken en gång till, dom hadde visst missat nått sa dom. Kan det vara det dom kom på ? :confused:
den rullade av bandet 22dec på rovaniemi ...
 

eyeex

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Sundsvall/Östersund Sweden
Lynxdåre skrev:
märkligt, verkar vara vissa som jobbar på bandet som inte har sovit, mina bultar sitter fortfarande kvar efter 60mil.


ps: Skotern blev försenad en vecka pga att dom blev tvungna att köra igenom fabriken en gång till, dom hadde visst missat nått sa dom. Kan det vara det dom kom på ? :confused:
den rullade av bandet 22dec på rovaniemi ...
Den har kommit en service meddelande på x-trim om lösa bultar i framvagn, men det är inte samma bultar som var lös på broders rc.