R-Evo med Framvagnstrubbel... ?

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Är det någon fler som haft problem med framvagnen på sin R-Evo / X-trim ?
På min lossnade den ena av de två bultar från A-armen där den sitter fast i axeln som håller skidan.
Fick linka hem någon mil med startsnöret som hjälp.
Bulten verkar ha gängat ur sig själv, inte kul om man ligger i hög fart om skidan viker sig bakåt.
Jag var tursam och höll låg fart när det hände.

Någon annan här med X-trim med problem eller annat ?

/Clas
 
Senast redigerad av en moderator:

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Låter ganska farligt det där men har inte ännu haft samma problem "kört 7mil"
hur mycket hadde du kört ?
 
Last edited:

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Jäkligt farligt om det hänt bara någon kilometer före då jag körde efter en smal led i skogen. Jag har kört ca 30 mil. Det syntes inget när jag lastade av skotern från släpet, var ute en liten sväng på ett par mil då den lossnade utan förvarning.

/Clas
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Jag har tidigare jobbat på en Arctic ÅF och när maskinerna kom från fabrik så skulle man bla motera ihop framvagn, och det kan vara samma på Lynx..
Dvs. man kan ha missat att dra jusst där när den monterades ihop för leverans...
(dethär är en sak som bara inte får hända)
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Enligt vad jag fick veta så ska framvagnen vara färdigmonterad från fabrik "locktightad", Konstigt söliga är dom på verkstan oxå, har inte fått tillbax skotern än (1½ vecka). Vad där igår och klagade, tror inte ens dom beställt delar föränn jag var där och klagade. Inget vidare intryck av serviceandan.
 

Sandberg

Medlem
30 sept 2004
8
0
1
36
Kalix.
www.kbvs.tk
Ni syftar på att skidan har lossnat, att bultarna har vibrerats upp?. Var samma för mig på min Rave 600 -06. Men jag märkte det före jag han vara ut och köra. Bultarna var knappt gängat in på bulten ens. Mycket farligt. Tråkigt om de skulle hända en olycka pga den lilla missen.
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Sandberg skrev:
Ni syftar på att skidan har lossnat, att bultarna har vibrerats upp?. Var samma för mig på min Rave 600 -06. Men jag märkte det före jag han vara ut och köra. Bultarna var knappt gängat in på bulten ens. Mycket farligt. Tråkigt om de skulle hända en olycka pga den lilla missen.
Nej det är inte skidan som lossnat från styrleden utan en av de två bultar som förbinder A armen med själva styrleden. Frågan är om det inte är försäljningstället som moterar skidorna, mycket dålig gjort att glömma skruva fast allt

/C
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Engman skrev:
Vars har du lämnat in skotern???
Antar att du har köpt den på samma ställe eller????
Ja det är samma ställe köpt/service, jag vet inte om jag är ovanligt otålig. Men tycker att dom borde bjuda till lite extra, om man köpt en ny skoter och som tack vara deras egna dåliga kontroll/hopsättning tappar delar av framvagnen efter 30 mil.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Clas skrev:
Ja det är samma ställe köpt/service, jag vet inte om jag är ovanligt otålig. Men tycker att dom borde bjuda till lite extra, om man köpt en ny skoter och som tack vara deras egna dåliga kontroll/hopsättning tappar delar av framvagnen efter 30 mil.
Håller med dig clas, byt ÅF när du är klar där ! skulle ja varit ÅF skulle jag då prioriterat din skoter ...
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Clas skrev:
Ja det är samma ställe köpt/service, jag vet inte om jag är ovanligt otålig. Men tycker att dom borde bjuda till lite extra, om man köpt en ny skoter och som tack vara deras egna dåliga kontroll/hopsättning tappar delar av framvagnen efter 30 mil.
Ja, håller helt med dig... Ser att du bor i Luleå och misstänker att du har köpt maskinen på Kalix Maskiner vilket för mig säger en hel del.. Har faktiskt hört väldigt mycket negativt om deras "serviceanda".

Var faktiskt själv in både i Luleå och i Kalix när jag var ute efter en RC 800 -06 men jag fick känslan att dom inte ville sälja någon maskin, När jag var i Kalix så gick helt plötsligt säljaren bara iväg till kollegan och började snacka "skit"
(medans vi stod och pratade pris lite löst om skotern).

Dethär gjorde mig såklart jävligt förbannad så jag åkte isället på Sixten Nilssons i Boden och beställde den. Där verkar dom vara väldigt bra att ha och göra med...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Handlaren finns för kunden inte tvärtom...

Det bästa ni som är missnöjda med eran handlare kan göra är att skriva ett Brev / E-mail till Generalagenten för just det aktuella märket och tala om hur ni blivit bemött....
....Sedan så tar Generalagenten förhoppningsvis handlaren i Örat !!! :eek:
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Engman skrev:
Ja, håller helt med dig... Ser att du bor i Luleå och misstänker att du har köpt maskinen på Kalix Maskiner vilket för mig säger en hel del.. Har faktiskt hört väldigt mycket negativt om deras "serviceanda".

Var faktiskt själv in både i Luleå och i Kalix när jag var ute efter en RC 800 -06 men jag fick känslan att dom inte ville sälja någon maskin, När jag var i Kalix så gick helt plötsligt säljaren bara iväg till kollegan och började snacka "skit"
(medans vi stod och pratade pris lite löst om skotern).

Dethär gjorde mig såklart jävligt förbannad så jag åkte isället på Sixten Nilssons i Boden och beställde den. Där verkar dom vara väldigt bra att ha och göra med...
Nu har det iallafall löst sig, dom la manken till och slaktade en annan skoter så jag kunde ta mig till stugan i helgen. Synd bara att det blev onödigt strul, för annars så har det funkat fint att göra affär med dom. Är totalt sett ändå nöjd.

/C
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Tro't eller ej men nu har det lossnat en bult till, denna gång den andra, bakre bulten på samma sida som sist. Orkar finnarna inte dra fast skruvarna på sina skotrar eller vad är det frågan om? Min Åf fixade det på en gång, men nu törs jag knappt åka en kilometer innan jag är tvungen att kolla bultarna i framvagnen.

/Clas


Clas skrev:
Är det någon fler som haft problem med framvagnen på sin R-Evo / X-trim ?
På min lossnade den ena av de två bultar från A-armen där den sitter fast i axeln som håller skidan.
Fick linka hem någon mil med startsnöret som hjälp.
Bulten verkar ha gängat ur sig själv, inte kul om man ligger i hög fart om skidan viker sig bakåt.
Jag var tursam och höll låg fart när det hände.

Någon annan här med X-trim med problem eller annat ?

/Clas
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Börjar bli mörkrädd själv också :eek: ska kolla bultarna innan jag far imorgon !
har däremot inte stöt på problemet själv ännu ...
 

eyeex

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Sundsvall/Östersund Sweden
Brorsans RC 800 a-arm blev lite böjd lite väll enkelt när den snuddade vid en liten sten... :confused: Hört fler som det hänt på. Lite tveksam till en a-arm bara.
 
Last edited:

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
eyeex skrev:
Brorsans RC 800 a-arm blev lite böjd lite väll enkelt när den snuddade vid en liten sten... :confused: Hört fler som det hänt på. Lite tveksam till en a-arm bara.

A-armen på min RC 800 har också blivit lite böjd efter vad jag själv tycker var en relativt liten "smäll". Så lite vekt verkar de ju vara!!
 

Sandberg

Medlem
30 sept 2004
8
0
1
36
Kalix.
www.kbvs.tk
Freddde skrev:
A-armen på min RC 800 har också blivit lite böjd efter vad jag själv tycker var en relativt liten "smäll". Så lite vekt verkar de ju vara!!
Hur kraftigt kör ni på stenarna. har träffat stenar och skit flera gånger och de har inte hänt något alls. På vilket sätt blir dom böjda?.
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Sandberg skrev:
Hur kraftigt kör ni på stenarna. har träffat stenar och skit flera gånger och de har inte hänt något alls. På vilket sätt blir dom böjda?.

I mitt fall var det ingen sten utan jag skulle köra över en järnvägsbro brevid rälsen när ena skidan hakade i något så det blev tvärstopp. Men jag körde inte mer än nån kilometer i timmen så ja tycker nästan att de borde ha klarat sig. Men kraften blir säkert större än man tror även om de gick väldigt sakta.
Staget som styrleden går igenom blev böjt vid den bakre bulten. Efter ja bytt ut det upptäckte ja även att a-armen blivit lite vriden, så de blir att byta den med!!
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Aj, det var visst ren otur
Men när det tar i stumt så räcker gångfart,
Tänka dig att 300+kg ska stanna på ca0.5cm = förbannat stor impuls, something got to give. :(