R-evo 800 Hänger kvar på varven

R-evo racing

Välkänd medlem
23 nov 2005
154
1
6
42
Björna
lovislovis.spaces.live.com
Min R-evo 800 -05 hänger kvar på varven när man kör, varven stannar typ vid 3500-4000rpm när jag släpper gasen. Om jag lyfter upp choken lite så går varven ner till normala...
Någon som vet vad som skall göras?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Låter ju som nå styrnings fel från computern det där.... Gör en felsökning kanske? inga pip ljud eller nå som inte brukar vara?
 

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
den ska ligga kvar på höga varv en liten stund min 700 går samma men den går ner efter typ 10sekunder. har med driftsäkerhet att göra tydligen
 

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
Mn R-evo 600 gjorde nästan lika, skruvade upp tomgångsskruven lite, den är så pass grovt gängad att dem kan gänga upp sig själva.

Min gick också att chocka ner, men gick upp till ca:3.300rpm efter en lite stund igen.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Har samma problem med min mxz 800 -05 oxå! Att den hänger sig när man släppt gasen, runt 3000rpm.
Vore intressant om du skriver om du har fått till det, och vad som var "felet"
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Hej !

Tror detta fel är diskuterat i stor utsträckning på bla dootalk (Sök på "lean condition", Jag är inte insatt i om Lynx 800'an år -05 är samma motor som jag har i min REV (Renegade 800 -05) men det jag gjorde var att jag bestyckade upp lågfarten lite (dvs lite större munstycken, lite mer bränsle), kommer inte ihåg om det var ett eller två steg men det löst problemet, jag hade även problem med att den gick magert med ett "moooaande" (Hur fasen utrycker man det!?) ljud vid lite lägre gaspådrag, typ sakta körning inne i skog osv..

Både problemen med att "gasen hängde kvar" samt det mooande ljudet försvann, något något lite sämre bränsleekonomi men det gör inget då jag i princip alltid tankar minst antal liter vid varje bränslestopp i gänget, får aldrig min Renegade 800 att dra över 2 l/mil oavsett hur mycket nysnö det är...

//Thomas
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sitter det idle air adjust screw på era förgasare? Vet att tidigare modeller så va den skruven för lite utskruvad från fabrik och den skulle vara utskruvad 2 1/4 varav. Fungerade inte detta så skulle man som hardinth säger byta ut lågfartsmunstycket till större.
 

rambo__

Medlem
16 nov 2007
22
0
1
Min R-evo 800 -05 hänger kvar på varven när man kör, varven stannar typ vid 3500-4000rpm när jag släpper gasen. Om jag lyfter upp choken lite så går varven ner till normala...
Någon som vet vad som skall göras?
ja har en revo 800 och den gjorde så. när magnapullen gick sönder så lämna ja in den och då såg dom att insugsgumi var sönder. efter det så gick den normalt. dom sa att det e vanligt på 05 att insugsgumi går sönder så alla som har en lynx 05 kolla så att era insugsgumi är hela.