R-Evo 800 (2006) Som bränner rem... ?

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Hej brände min första rem nu efter 76 mil!! En polare gjorde samma på sin 600sdi vid ca 75 mil! Någon fler med samma problem?

Har hört ett tips att man ska plocka bort plast delen på variatorskyddet som täcker variatorerna för att få bättre kylning.. Har som för mig att Rev modellerna har haft liknande problem.

Alla tips välkommna!

I övrigt så j*vla nöjd med maskinen!!!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Japp, det första du gör är att borra bort nitarna till det där plastskyddet och tar bort det. Det är värmen som dödar remmen.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det sänker ljudnivån, och kan till viss del skydda yttre kåporna från åverkan vid en ev. remsprängning
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Okej tackför snabbt svar..

Men borde inte Lynx gå ut och informera alla ägare om att problemet finns och det går att ta bort det på "egen risk" för yttre kåpan...
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
har varit ute och kollat på den där kåpan

tycker att det finns en risk att det kommer in snö på remmen via ventilerna på sidan...
ifs så går det att lägga galler eller tejp på dom.
 

eyeex

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Sundsvall/Östersund Sweden
Engman skrev:
Okej tackför snabbt svar..

Men borde inte Lynx gå ut och informera alla ägare om att problemet finns och det går att ta bort det på "egen risk" för yttre kåpan...

En duktig och seriös firma tar bort plasten redan vid ihopsättningen av maskinen innan leverans. Och en sån finns det här :cool:
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Var o frågade ÅF om den där plasten och dom sa att den inte har nån större funktion "ljud och skydd för kåpa" och att det inte påverkar garantin,
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Åkte in med skotern till ÅF så dom fick kolla igenom den, det var ett motorfäste som satt lite snett men dom trodde att det berodde på värmeutvecklingen bakom skyddet..
Fick även en ny rem på garanti! Så ska det gå till.. =)
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
jag har en polare som jobbar på en skidoo verskstad,dom brukar dreva ner
alla revar som äter rem 2 kugg,då brukar dom bli till sig..

ta bort skyddet å dreva ner så håller remmarna mycke bättre
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Vet inte hur det ser ut på dessa skotrar, men på sekundärvariatorn brukar det sitta plåtkåpor skruvade på både inner och ytterskivorna, dessa är till för att sänka ljudnivån men försämrar också kylningen, dom kan också plockas bort.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
jockefors skrev:
hej
jag har en polare som jobbar på en skidoo verskstad,dom brukar dreva ner
alla revar som äter rem 2 kugg,då brukar dom bli till sig..

ta bort skyddet å dreva ner så håller remmarna mycke bättre
du råkar inte ha nummret till verkstan ?

har tagit upp det här med att dreva ner hos min ÅF men dom menar att det inte hjälper och att man i såfall kan bi tvungen att variator kitta om inte orginal justeringarna på primär variatorn räcker till ?

"26/43"
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
joo firman heter Nila fritid å finns i malå
Killen som du hällst ska prata med heter Mangnus,han e duktig å väldigt noga

0953-213 01

lycka till :
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
blir inte lättare att få vatten på remmen om man råkar hamna där det är lite blött? när man plockat bort plastkåpan? måste säga att det är mycket plast och dålig passform på r-evon
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Jag har nu inte kört nått på rent vatten men en massa lös snö har jag hunnit.
har inte haft nått problem ännu i allafall.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Min skoter har gått 130 ledmil nu med plastskyddet monterat... den har just börjat övervarva (pga sliten rem?) Är ju skitjobbigt att slita loss 2 luftburkar för att kolla remmen ;)
Drevade ner den ett kugg på 50mila-servicen. Räcker inte, skotern går fortfarande 180 på mätaren. Två kugg är minsta krav. Höjt tillslaget med annan fjäder, rekommenderas inte. Den slirar nu på remmen vid krypkörning. Annars helnöjd, den har slutat dra så mycket olja och drar cirka 2,2liter/milen vid hårdkörning.

Edit: ska montera variatorkit till veckan pga att jag blir så förbannad när backshiften inte funkar fullt ut i lite högre farter. Återkommer med info!
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
lars skrev:
Min skoter har gått 130 ledmil nu med plastskyddet monterat... den har just börjat övervarva (pga sliten rem?) Är ju skitjobbigt att slita loss 2 luftburkar för att kolla remmen ;)
Drevade ner den ett kugg på 50mila-servicen. Räcker inte, skotern går fortfarande 180 på mätaren. Två kugg är minsta krav. Höjt tillslaget med annan fjäder, rekommenderas inte. Den slirar nu på remmen vid krypkörning. Annars helnöjd, den har slutat dra så mycket olja och drar cirka 2,2liter/milen vid hårdkörning.

Edit: ska montera variatorkit till veckan pga att jag blir så förbannad när backshiften inte funkar fullt ut i lite högre farter. Återkommer med info!
du hadde väll RC 800 förmodar jag ?

130 mil är bra det :D var dum nog att bränna två remmar innan jag började fixa "dyyyrt"

två kugg mindre och lite justering på ettans variator för att ta ner toppvarvet ser ut att funka bra, SKA testa lite mer nästa helg och tänkte slänga upp ett nytt ämne där jag tar upp vad jag har gjort.

2.2L/mil låter inte helt fel, x-trimen drar mindre soppa än Mxz gjorde :confused: