Rörramsbygge 151"

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Tjenare!

Tänkte lägga upp en projekttråd på mitt projektarbete till 3an som ska påbörjas under sommarn!
Jag ska ta främre delen av mitt nuvarande chassie och bygga på en tunnel och framvagn av fyrkantsprofil.

Motor: inte inhandlat än...
Matta: 383x38x5.1
Skidor: Powderpro
Boggie: eventuellt bygga ihop en egen.

Hitills har jag bara köpt mattan och skidorna, resten kommer under sommarn:)


Jag håller även på med en ritning i Solidworks så man kan se att allt fungerar, fjädring osv.
 
B

Biosteel

som alla andra projekt blir de roligt att följa det här =)
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Det låter bra det;)

Här är en bild på ritningen jag håller på med i solidworks (tunneln är bara på ett ungefär, ca 20cm för lång också.)

 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Jadu det har inte hänt så mycket, jag tänkte börja bygga under sommarlovet så det är lite lungt nu... men jag ska hämta en bossdyna imorn iallafall:)
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Hela tunneln kommer att kläs in i plåt sen va? Hade det inte varit bättre/lättare (viktmässingt då) att bygga en tunnel i plåt ist?
Lätt är väl inte alltid bra, alltså i regel när nånting blir lättare så blir det även mindre starkt och vridstyft.
Nu har han en stark vridstyv stålram som han kan klä med tunn aluminium för att hålla ner vikten något
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
De rörramar som byggds "over there" som jag har kikat på är allt som oftast byggda i Cromemolly, dyyrt och starkt och förhållandevis lätt. Men grejjen med ett röramsbygge är i de flesta fall inte en viktminskning utan en för bättring i vridstyvhet och hållbarhet helt enkelt.
Jag hadde klätt insidan av tunneln i en 3-4mm tjock slagfast termoplast, den bucklar sig inte som en tunn alu och väger inte så mkt i förhållande till sitt syfte. inte så dyrt heller, ett ark 1,2* 3m tror jag gick på ca 1250:- när jag höll på att grejja med min gamla lynx..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag hadde klätt insidan av tunneln i en 3-4mm tjock slagfast termoplast, den bucklar sig inte som en tunn alu och väger inte så mkt i förhållande till sitt syfte. inte så dyrt heller, ett ark 1,2* 3m tror jag gick på ca 1250:- när jag höll på att grejja med min gamla lynx..
Förslag: Varför inte klä på så sätt som melmaq beskriver fast i Lexan. Riktigt hållbart så du kan hålla nere dimensionerna och få ett ganska lätt slutresultat. Men framförallt så ser det tufft ut när den är genomskinlig.
Dyrt dock.

Vidare, hur gör man med kylarna? Sätter man bara dit dem på samma ställen som en vanlig skoter men med fästena i rörkonstruktionen eller har man en annan lösning?
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
han kan ju sätta en plåt där kylaren/kylarna ska sitta, alltså under dynan som där de ändå inte kommer synas och bakom dynan stoppar man lexan eller termoplast, har för mig att 2-3 mm lexan kostar 500kr/kvadraten, men jag var då in på larssonsglas i luleå och köpte en mindre bit på ca 60*30 cm för 40kr så nog går de att komma undan billigt bara dom har småbitar lösa:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
han kan ju sätta en plåt där kylaren/kylarna ska sitta, alltså under dynan som där de ändå inte kommer synas och bakom dynan stoppar man lexan eller termoplast, har för mig att 2-3 mm lexan kostar 500kr/kvadraten, men jag var då in på larssonsglas i luleå och köpte en mindre bit på ca 60*30 cm för 40kr så nog går de att komma undan billigt bara dom har småbitar lösa:)
I vintras när jag satte ihop huven kostade lexan 800kr/kvm 2mm tjockt på beställningsvara. Lagerbitar kostade 0.8*beställningspriset. Vet inte var det var men glasfirman bredvid willys i södra hamn.
Ser inga hinder till att inte använda 1mm lexan så länge du har fäst den på många ställen.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
kylaren är nog bara att bulta dit som vanligt, men med en rörram så vore de coolt aatt använda ramen som kylare, visst man må nog använda nån vanlig oxå, men de där löser man eftersom ;)
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
I vintras när jag satte ihop huven kostade lexan 800kr/kvm 2mm tjockt på beställningsvara. Lagerbitar kostade 0.8*beställningspriset. Vet inte var det var men glasfirman bredvid willys i södra hamn.
Ser inga hinder till att inte använda 1mm lexan så länge du har fäst den på många ställen.
Ja men där köpte jag också, jag kanske fick extra bra pris eller så slog han väl in fel tjocklek:) men jag tror du kan köra på 1mm eller till och med 0.75 bara man fäster de ordenligt och med stora nitar/brickor till skruvarna