Rök...

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
När jag ska starta skotern som är kall, blir det enorma avgasmoln, och jag menar verkligen enorma! Vad kan det bero på? Det är inte ovanligt att det blir avgasknallar heller..!
Nån som vet?!?
 

Cruisers

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Det brukar ofta bli rejäla rökmoln vid kallstart,däremot smällar är inte normalt,du får troligen in för mycket soppa så det blir nå misständningar,smäller den även när den är varm?Jag hade trimpipa på en skoter och den small som fan just när den var varm.
Kanske nån annan som har bättre koll på vad det kan va?
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Okej! Nää, inga smällar när den är varm! Det är som när man just ska iväg när den är kall, då vill den dö, sen kommer smällen! Men sen när den är varm går den hur fint som helst!
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Du skriver inte vad det är för skoter.
Jag skruvar mycket tvåtaktare (utombordare) och de äldre med tvärspolning kan gå väldigt illa när de är kalla, de skjuter och är orkeslösa.
Ägare till gamla Johnson/Evinrude kan intyga att det är ett väldigt liv innar tempen kommit upp.
Det är inte tändingen, det är mager blandning som får dessa maskiner att leva rövare.
Om du har detta problem vet jag inte men det känns väldigt bekant.
Åtgärd:Serva upp förgasarna, var noga med flottörnivå och flottörventil och byt tändstift så ska maskin gå igen.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
PS Börja alltid med ett kompprov, så får du veta om det är rivningsdags INNAN du lägger ner en massa tid på att serva upp något som saknar förutsättningar att bli bra.