råd till skoter piloter.

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
denna har varit uppe förut men det var ett tag sedan så här kommer den igen.

Råd till "skoter-piloter" (och andra idioter) !


Är du en riktig "skoterpilot" som tycker att det saknas lite "action" på skoterledema ?
Här får du några uppiggande råd, särskilt verkningsfulla på de "tråkmånsar" som sköter
skoterledema.

1)När du startar ska du se till skotern står mitt på leden. Använd alltid full gas, och kan du
inte åstadkomma en snöhög på minst 25 centimeter höjd på den nysladdade leden är det nog
läge att göra något åt skotern.


2) Vid den fortsatta kömineen bör du utnyttja erfarenheterna från rallykörning med bil, det vill
säga kurvtagning sker med fyrhjuls sladd och fullt ös. Lyckas du köra skoter på ett liknande
sätt ( med ett tjusigt snösprut) får du ganska snabbt MYCKET väldoserade kurvor och en
spännande led.

3) Se till att gasvajem inte rostar fast genom att ofta röra fram och tillbaka på den medan du
kör. Under körning bör du också motverka att gasvajem krymper i langsled och sträcka på den
då och då. Detta åstadskommes genom att pressa gashandtaget hårt mot styret under lagom
långa tidsperioder. Passa på när leden är riktigt plan och fin.

4) Kör alltid mitt på leden, höger trafik är onödig av flera skäl, b l a .packas snön till en
bredare led utan någon större nytta. De som har en pulka med folk ombord kan ju köra mitt på
leden om pulkan skär igenom ute i kanten och tippar vid möte. Men vem åker föresten omkring
med bromsande pulka! ?

5) Stanna aldrig och bryt av de kvistar som sticker in på leden, kolvarna i motorn hinner
svalna för mycket de sekunder detta tar, och en kall motor slits ju kraftigt. Dessutom sjunker
medelhastigheten katastrofalt.

6) Undvik onödiga kostnader för reparationer, låt den dåliga stötdämparen i boggin sitta kvar
ett tag till, helst till det har blivit sommar. Det är mycket trevligare meka på skotern en varm
skön sommardag. Att boggien studsar lite märks ju knappt bara man håller ordentligt varv på
motorn. Och de där ynkliga små snöhögarna som blir kvar på leden efter varje studs är väl inte
mycket att bråka om ! ?

7) När du närmar dig målet planerar du i god tid hur du gör en snygg "landning". I sista svängen
kollar du att gasen fortfarande lunkar, lite snösprut är som sagt effektfullt (det kan finnas nån
trevlig person som tittar ). Sedan åker du in med väl avvägda manövrar genom den nya infarten
som du skapar och gör en elegant parkering så nära dörren som möjligt.

Skoterklubbens konto för sladdning och underhåll av skoterlederaa kommer förstås inte att
minska, men vada, ska inte lederna underhållas ? Och de där extra grill träffarna vid
utflyktsmålen som kunde ha ordnats istället är ju inte något för en riktig skotermacho !

"en tråkmåns"




November-nattens köld är hård
En liten Ski-doo på toppvarv går
Kattdjävel gående på skoter spår
Hann aldrig uppleva något mer detta år



fyll gärna på med mer om ni har. :p
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
ja vad säger man...att folk inte har bättre saker för sig

"skönt dig själv och skit i andra" har aldrig passat bättre in än här

skotrar görs i olika motoralternativ och med olika egenskaper pga vi alla inte gillar att köra på samma sätt, men tydligen förstår inte alla det

OBS med detta tycker jag inte det är okey att förstöra leder etc
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Silly Bear skrev:
ja vad säger man...att folk inte har bättre saker för sig

"skönt dig själv och skit i andra" har aldrig passat bättre in än här

skotrar görs i olika motoralternativ och med olika egenskaper pga vi alla inte gillar att köra på samma sätt, men tydligen förstår inte alla det

OBS med detta tycker jag inte det är okey att förstöra leder etc
nu var det ju menat med lite humoristiskt inslag, inte att man skulle ta det på blodigaste allvar. :)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Man kan bli så fruktansvärt irriterad på alla dessa blå-idioter efter våra leder!
Dom tänker inte längre än näsan räcker.
En kollega till mej som sladdar lederna en hel del stoppade en sån här race-putte för ett par år sen och framlade sina åsiker,och passade samtidigt på att fråga om han betalade medl.avg. till skoterklubben?

Svaret blev: -ALDRIG i hellvette! Varför skulle jag det,så pissigt dåliga som lederna är!??
Man kan säga att "ledgubben" inte direkt blev GLADARE efter den kommentaren!

Dels,bidrog denne "raceputte" till att göra lederna bättre eller sämmre?
Och dels,hur ska klubben kunna underhålla lederna om ingen betalar medl.avgift?!

Ett tydligt bevis på icke helt fungerande verksamhet under hjälmen!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Men tyvärr så är det många som lever efter dessa stadgar, har mer än en gång fått väja för att någon dåre tror att de är helt ensam efter leden.

Bl.a en gång så fick jag en skoter upp efter sidan då han inte fick kontroll på den i en ytterkurva, då höll tjejens fotled höll på att krossas. Den killen var billig då jag fick tag på honom. Tjejens fotled överlevde, och det gjorde han på skotern också ;)

Nog för att jag håller ner ibland, men man ser ju till att man har kontroll på läget och kan få stopp eller väja om något dyker upp, oavsett om det är mötande skoter eller en älg :eek: som kliver fram.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Say no more Mikael N!
Jag har dels frontat med en 15-åring som dels körde som en blådåre,dels väjde åt fel håll då vi träffades i en kurva. Dels så har jag en bekant som träffade en gasglad ynling på en Polaris i ett trångt skogsparti,han fick panikväja och killens skoter skrapade utefter sidan på pulkan. När min bekant frågade vad han sysslade med svarade kilen "Jag har ingen broms på skotern!"
-Men KÖR för fanken som om du inte har nån broms då! Svarade min bekanting!
Och,ja vad säger man...det kanske var en bra ide..?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Trams

Folk som åker och tramsar med pulka efter lederna är säkert samma
klientel som har husvagn eller åker gay custom på sommaren.
Va´fan tror ni skoteråkning handlar om nån sabla familjeunderhållning!?!
Fart är den enda tjusning människan behöver!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Hmm

Ej medlem/Inloggad skrev:
Folk som åker och tramsar med pulka efter lederna är säkert samma
klientel som har husvagn eller åker gay custom på sommaren.
Va´fan tror ni skoteråkning handlar om nån sabla familjeunderhållning!?!
Fart är den enda tjusning människan behöver!
mohahahahahaha hell yea DO IT
 
E

Ej medlem/Inloggad

50 mil på tre dagar

Kör man en gång om året måste man hitta smultronställena för att få "sträcka gasvajern " ibland det bara är så . Det handlar om en grundläggande mänsklig instinkt. Snabbast överlever :)

50 mil med måltids- fika- och och utsiktsrast.
 

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Värsta piloterna är nog sånna som undertecknade...medelålders gubbe som tror han kan köra...och "att burka" betyder Bullens pilsnerkorv Pipvarm vid leden :D ...fast ...jag måste vara enig..Det mesta med måtta...inget fel i att gasa...men nån ***** ordning måste det vara..Vad jag inte fattar är....varför så förvånade? Titt i trafiken ...hur många idioter finns det inte där?..och dom är jämt fördelade över Popoffer med sliten BMW eller Gubbjävel med husvagn...kan ni dra vidare paraleller till skoterleden får ni se...Pst: igjentligen är det enkelt..bara visa lite hänsyn...åt båda hållen ;)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Klart man ska visa hänsyn, sen är väl det inte bästa stället att testa toppfarten på lederna bland gran å tall.

Det kan man ju faktiskt göra på sjöarna där man kan ha lite siktsträcka så ingen råkar komma ivägen.

Som någon skrev är ju lederna mest transportsträcka och ja var kommer alla puckelpist-gupp ifrån, dåligt preppade leder eller sönderkörda av sånna med spasmer i tummen som inte kan hålla jämn gas.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Dumb ass

Ej medlem/Inloggad skrev:
Folk som åker och tramsar med pulka efter lederna är säkert samma
klientel som har husvagn eller åker gay custom på sommaren.
Va´fan tror ni skoteråkning handlar om nån sabla familjeunderhållning!?!
Fart är den enda tjusning människan behöver!
Jag tänker då fan bli gammal och inte få på mig nån ***** unge med everest 500 i kurvan. Leder är transport sträckor till det vita guldet och inte nå enkelriktade crossbanor !!!
 

Yamaha_4_life

Aktiv medlem
15 mar 2006
50
0
1
I Lössnön :) I mellansverige
Ej medlem/Inloggad skrev:
Jag tänker då fan bli gammal och inte få på mig nån ***** unge med everest 500 i kurvan. Leder är transport sträckor till det vita guldet och inte nå enkelriktade crossbanor !!!

Jag håller helt med!:) tur att det finns LITE!! hjärnceller kvar på leden...
skoterleden är en transportsträcka och inget annat!:eek: skulle nån på den här sidan vilja ha sin älskling 4dec kortare bara för nån ***** 15åring inte kan hålla f*n på sig... inte jag iaf.
och tycker ungarna att det är kul med skoter så lär man ju ha pulka...(vi är 5 i familjen och har två skotrar...)
 
Last edited:

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Jag lovar de är inte bara 15 åringar som kör som idioter! Jag har då sett äldre personer än 15 år köra som idioter längs leden!
 

4stroke

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Uppsala Sverige
www.mickes.co.uk
Alla åldrar

Jag vill bara hålla med om att leder ÄR en transport stäcka. Själv tycker jag det är roligt att leka men jag gör det utanför leden. Jag och han som har tillvärkat mig brukar åka på en långtur varge år och jag vill bara säga att alla klarar inte att ligga och stuttsa på topparna. Själv har jag diskbrock och det kan jag säga att det är INTE skönt att åka puckelpist med en sådan rygg. Men vi kommer alla att bli gammla. Förlåt, dom som överlever skoterdårarna i LEDERNA. Fundera på det ni som inte har vuxit i fatt kroppen med hjärnan.
Njut av livet, ta det lungt och stressa inte igenom det. :)
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
Quethec skrev:
Jag lovar de är inte bara 15 åringar som kör som idioter! Jag har då sett äldre personer än 15 år köra som idioter längs leden!


jo håller med dig.. jag är 16 år å jag sitter fan imig inte å blåkör jag är ute med gubbarna i byn å klättrar upp för breg å fjäll, det är mer dom här som är kring 18-30år ålder som ska testa hur deras nya svin dyra sportskotrar går för!!
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Man kan inte dömma nån ålder de är helt från person till person.. Jag lovar man måste inte va helt omogen för att köra fort på leden!