Råd till bra Arbets och

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Hej,

Sitter och funderar på att köpa skoter, och behöver lite hjälp då det finns så satans med modeller etc! Jag ska använda den till att dra virke och ved med! Har inte så djup snö här men skotern kommer behöva lite pulver för att orka! Men jag vill även kunna åka iväg med den upp i skogen och göra lite turer då den får inte vara helt obekväm heller! Har kikat på 90-talare typ Widetrack, 5900, Bearcat och även Skantic!

Men vad säger ni som har lite mera erfarenhet den enda skoter jag kört är 59:an! Vilket jag tycker var en kanon skoter! men de är ack så dyra och inte många till salu...

så tips och råd tack =)
Mvh
Johan
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Feb-04 kl 10:36 AM (CET)]59an är enligt min erfarenhet den bästa arbetskotern men Polaris Widetrack är också en bra arbetsskoter. Går bra att dra med och fin framkomlighet, sen funkar den bra på leden med om du vill fa på nöjeskörning. Känns inte alls klumpig att köra med. Ska du dra mkt så är modellen med fläktkyld motor att föredra. Den vätskekylda tenderar att gå varm om man drar tungt och kör sakta på hårt spår. Sen så är ju Vikingen en prima skoter med. Bägge har ju hög/låg växel fram som nästan är ett måste om du drar virke i skogen..
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
En arbetsskoter anser jag ska kunna tåla lite stryk, det gör inte widetrack och dyl.

Nej en gammal Ockelbo 6000 är en maskin som tål både det ena och det andra.

Om det nu var en arbetsskoter du skulle ha för Ockelbon är då ingen fröjd att åka på tur med.
 

jocke2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
41
0
0
Vad ska man välja ifall man vill ha en smal långbandare då? en som går bra i snön, både framåt och bakåt. och är lätt.
 
O

Ocklebo

En bra långbandare som är lätt och går i snö är Aktiv Karibo.
Men det är ju klart att det inte är så mycket att dra med.