Råd om ny skoter

J

Jim B

Hej, skulle vara tacksam för lite seriös råd om skoter valet:

Har endast åkt bredband (Polaris widetrak) så här långt. NV Dalarna med mycket skog så med lite snö och terrängen är det mest leder som gäller. Ledarna är oftast ganska puckliga. Jag vill gärna ha något sportigt men kommer ej att satsa på hopp eller cross. Giller 4 takt med inte låst vid den som val.

Har Yamaha service/försäljning 25 minuter ifrån. Artic cat och Ski-Doo ligger 1.5-2timmar bort.
Har råd med ny skoter och gillar tanken med garantin.

Några ideér? Tack för hjälpen.

E

Ej medlem/Inloggad

Enkelt...........

En ny eller nästan ny Yamaha RS.
Bor själv i Sandviken & har samma förutsättningar som du med lederna.
RS:en med 365 mattan går lungt & fint över groparna,även i skapligt tempo.
Att det sen finns pulver att ta till i lössnön eller på fjället gör ju det hela enkelt va?
Drar även lite soppa (ca 1,3) & hyfsad försäkring ca 3700:- helförs.helår.

Prova en,du blir inte besviken

J

Jim B

Tack!

Tack för tipset. Menar du Venture eller Rage?

För den del hur är Rx 1 och Rs Mountain i ledarna? (Har sett en ny 05a med en hel del rabatt)

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Jag har en Venture & har inte provat Ragen,men den borde väl uppföra sej ganska lika ?
RX:en är ju 10 kg tyngre framtill & vad jag har hört så är det lite mera "på & av" i låg fart,har väl att göra med variatorerna kanske.
Men som sagt,det är bara vad jag har hört.
Tänkte själv köpa en Warrior först,men men det känns inte som jag saknar något på RS:en iallafall.
Själv så kör jag både korvgrillningsturer med kälke,frun & ungarna & sen bara bort med passagerardynan & ut på långturer i 70+ med ynglingarna.

J

Jim B

Kanske skulle har nämt att jag är själv ingen lättviktare direkt (100kg)

Tack för all info.

J

Jim B

Har kollat lite. Kan få en 05 RX1 (ny) till samma pris som en 06 RS. Vad tror ni? Jag har funderat lite och tror att en kraftig ledcruiser är vad jag egentligen vill ha.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har själv en RX Warrior och är helnöjd med den, jag kan erkänna att jag var lite tveksam i början och tänkte att det kommer väl vara ett tung-as som inte går att köra med (hade en SX Viper innan) och tänk så fel jag hade. Och sen så är ju bara ljudet helt hårresande. :)
Har nu kört 700 mil på 2 säsonger och det blir bara roligare och roligare...

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Sdi

Jag tycker Mxz 600 sdi -05 är jätte skön skoter efter lederna som inte blir sur och riktigt vass.
Med elr utan X.et är upp till dig om du vill ha elstart elr värre dämpare osv.