Råd angående snöslunga

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Med förra vintern färskt i minnet så har jag börjat fundera kring snöslunga. Siktar på nytt så man får med garanti. Prislapp 20 tusen.

De jag kikat på är Husqvarna ST330 (Säljs av Sixten Nilsson i Boden)
https://www.husqvarna.com/se/produkter/snoslungor/st-330/961930128/
20900:-

Ariens Deluxe ST 24 LE (Säljs av Racing Kompaniet i Boden)
http://www.ariens.se/ariens-deluxe-st-24-le.html
19900 :-

Toro 826 OAE (Säljs av Wedbergs Hydraulik, eller ngt sådant. I Boden)
https://www.hako.se/produkter/toro-powermax-826-oxe/

Ca: 18000:- om jag minns rätt.


Både Toro och Ariens finns såklart med starkare motorer, men då ligger priset kring 23-24tusen, vilket börjar kännas i överkant.

Hur är det med Husqvarna? är det sopig kvalité på dessa? Byggs de i lägst bjudande land? Tänker då på skillnad i pris. Alla klarar ju lös och kall snö, men hur är det med blötare snö?
Husqvarna lockar ju med starkast motor (11hk mot 7.5 respektive 8), justerbar höjd på "styret" och en teoretisk kapacitet att klara även våren. Men hur är det i verkligheten?
Ställ gärna för och emot med de olika mot varandra.
 
Reactions: Silly Bear

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jobbar med husqvarna och toro, utan att skriva något dumt, så skulle jag personligen ta en toro (av de två märkena) alla dagar i veckan.

Men risken är nog större jag skulle gå på en cub cadet.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Hade köpt toro 1028 det är toros egen motor inte briggs så garanti ärenden är på samma ställe slunga och motor,sen tycker jag toros intag till utkast ser bäst ut samt att utkastarröret är i plåt numera.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jag har en Jonsered ( samma som ST330 fast röd lack ) och den har gått utan problem .
Tuggar glatt i sig alla typer av snö och kastar blötsnö hur fint som helst .
Utkastaren är i stål , jag har funderat på att klä in utkastaren och fläkthuset med robalon ,de dyrare Honda- och Yamahaslungorna har detta och alla former av slitskydd är ju av godo .

Edit .
Wiresträckarna är av plast , en sådan lyckades jag knäcka men det var förarfel egentligen
 
Reactions: Silly Bear

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hade köpt toro 1028 det är toros egen motor inte briggs så garanti ärenden är på samma ställe slunga och motor,sen tycker jag toros intag till utkast ser bäst ut samt att utkastarröret är i plåt numera.
Jo men 1028:an drar iväg bra i pris, ligger väl runt 27tusen om jag minns rätt?
 
Reactions: trixa

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jobbar med husqvarna och toro, utan att skriva något dumt, så skulle jag personligen ta en toro (av de två märkena) alla dagar i veckan.

Men risken är nog större jag skulle gå på en cub cadet.
Cub Cadet? Den känns rätt anonym på något vis, kikade lite och 526D tror jag den hette låg ju bra i pris iofs. Men 3steg? Känns lite som ett påhitt mest för påhittet.
Men antar att du syftar till kvalite i din åsikt? Bygg gärna ut argumentet kring varför just den.
 
Reactions: trixa

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag har en Jonsered ( samma som ST330 fast röd lack ) och den har gått utan problem .
Tuggar glatt i sig alla typer av snö och kastar blötsnö hur fint som helst .
Utkastaren är i stål , jag har funderat på att klä in utkastaren och fläkthuset med robalon ,de dyrare Honda- och Yamahaslungorna har detta och alla former av slitskydd är ju av godo .

Edit .
Wiresträckarna är av plast , en sådan lyckades jag knäcka men det var förarfel egentligen
Låter som bra erfarenheter, hur länge har du haft den?
 
Reactions: A Dahlberg

Rundvikarn

Välkänd medlem
Köpte den ifjol höst och den har fått skotta åt tre fastigheter i vinter plus att jag skottade en 30 meters väg till en översnöad bil så den har verkligen fått jobba .

Två skarvsladdar , en översnöad full pelletssäck samt en dragkrok och en halv presenning har den "hittat" i snön så några brytpinnar har det gått åt också , man ska aldrig lita på när folk säger att det bara är att skotta ......
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ja jag känner igen det där med att inte lita folk som säger, det är bara att skotta.
Dessvärre var jag den som sa det, inte den som skottade :rolleyes:
Inte p.g.a osämja med grannen jag funderar på slunga dock ;)
Nåväl, den låter ju ändå att få jobba. Vad heter modellen? Hittar ingen motsvarande på googlandet. Och är det bara färgen som skiljer dem åt? Brukar ju vara en del andra detaljer också, små eller stora.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
En bekant som meckade i slungor förr i tiden sa att Yanmar var bra då dom i alla fall hade kul/rullagringar på alla axlar. Kan inte se att dom gör slungor fortfarande däremot.....
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Cub cadet är MTDs permium märke, så de är större än man kanske tror.

Trestegs slungorna funkar hur bra som helst, jobbat 1,5 år med mtd/cub cadet, jobbat 3 år med husqvarna och toro, och som jag upplever kvaliteen (sett till vad jag får in för maskiner på verkstaden) så skulle jag som skrivet valt en cub cadet före de andra.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har varit på lite turne idag, tanken var att kika på Cub Cadet. Problemet var/är att säljaren på plats vill hellre sälja Ariens, eller Stiga (Stiga känns ointressant just nu). Så det var lite knapphändigt med information. Fick iaf med mig en broschyr och ska försöka få tag i den andra säljaren vid tillfälle som tydligen då kan Cub Cadet betydligt bättre. Men den gula ligger bra till just nu (inte Stiga).
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
En bekant som meckade i slungor förr i tiden sa att Yanmar var bra då dom i alla fall hade kul/rullagringar på alla axlar. Kan inte se att dom gör slungor fortfarande däremot.....
Jo Yamaha gör slungor, dock bara banddrivna.Yamaha och Honda är premiummärkena som finns.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
rätt tänkt, ska du köpa stiga kan du likväl handla på jula eller biltema.

Cubcadet är fina maksiner, men så även ariens och toro.
Gillar Toro, men säljaren i stan gav ett ruskigt oseriöst intryck som jag senare fick bekräftat av tidigare anställda. Så därför faller Toro bort lite just nu.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Hade då köpt Husqvarnan av dessa. Bra motor med 5års garanti..( ej längre briggs&stratton motorer på husqvarna.)
3 års garanti på växellåda samt klumpen mellan skovlarna. Diffhuset samt rotorn är tillverkad av gjutjärn och inte i plåt som på de flesta utom honda och yamaha.