Råd angående snöslunga

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Aha, ja ska ändå till Sixten Nilssons i annat ärende så ska klämma lite när jag ändå är där. Bra garantier iaf.

Fast vad gäller Cuben så har jag förstått att motorn är tillverkad någonstans i Asien, men inte själva slungan. Har jag förstått det fel?
 
Reactions: trixa

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Yamaha är fina, men långt bortom budget.
Yanmar är inte Yamaha dock.
Leta rätt på en beggad Yamaha i bra skick. Vi har en i stugan sen 1991, den har gått prickfritt, bokstavligt talat, sen ny. Och den får jobba varje år med ganska mycket snö och areal.
Fördelen med band är ju att den kan klättra upp ett hack i snön om det är för mycket för intaget, så kör man bara över samma område två gånger.
Till andra stället köpte vi en Husqvarna för några år sedan, den tvingade vi till återköp efter att den varit på verkstaden totalt några månader utan att ha varken blivit misshandlad eller hårt körd, ren skit i mina ögon.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Är inte det mesta byggt i kina numera? Med varierande resultat och kvalité förstås.
Försvarar inget inlägg, men själva argumentet blir lätt lite onyanserat.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Vad har folk emot Stiga? =), jag har en stiga snöslunga (äldre 828) och en stiga gräsklippartraktor (villa 12) och jag har inte haft ett fel på nån av de 2 på flera år =)
eller jo jag har bytt remmen till klippagregatet på klipparn men det är allt
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kan bara svara för mig själv, men för min del baserar jag det på att de jag vet som har en Stiga snöslunga har/är inte speciellt nöjda.
Vet av 2st som gått av på mitten t.ex.
Det är inte representaivt för alla Stiga såklart, men jag väljer iaf att titta på annat.
Deras gräsklippare har jag inte hört något negativt om dock.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
För att sammanfatta/avsluta tråden jag startat (som jag tycker hör till att man gör), så kan jag meddela att jag efter tips från coachen (i detta fall K-len) började fördjupa mig mer i Cub Cadet. Efter att ha diskuterat med "rätt" säljare så blev det köp av en Cub Cadet 526HD SWE. Baserar det på pris kontra prestanda samt att butiken lämnar 5års garanti mot att den lämnas på service 1gång/år.
Andra märken som var på tapeten uteslöts p.g.a samma orsaker som denna valdes.

Återkommer efter säsongen med en recension.

Tack för alla åsikter och råd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Synd att Gillson lagt ner för de va stenbra eller hållbar åtminstone. Min 1980 8hk håller forfarande snar i 40 år!!. Motorn är aldrig renoverad inte växellådan heller. De enda jag blev tvungen till nu va att slipa brytarna och rengöra och slipa ur slungkopplingen till dragstarten. Remmar har såklart bytts på den. Man kan inte kalla den lättkörd men funkar gör den.
 
Reactions: Hjulboggie rules

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Byt till magnetron. Elektronisk tändning, brytarlöst. Monteras i stället för tändspolen.

Mina har jag plockat på återvinningsstationen
Jo jag vet om de brytarlösa uppdateringen som går att göra men jag va för snål för att köpa den prylen. Om den jävlas igen inom 10 år blir de brytarlöst.
 

stranglefoot

Medlem
13 mar 2017
8
0
1
Kalix
Synd att Gillson lagt ner för de va stenbra eller hållbar åtminstone. Min 1980 8hk håller forfarande snar i 40 år!!. Motorn är aldrig renoverad inte växellådan heller. De enda jag blev tvungen till nu va att slipa brytarna och rengöra och slipa ur slungkopplingen till dragstarten. Remmar har såklart bytts på den. Man kan inte kalla den lättkörd men funkar gör den.
Ja Gilson var bra skit! Sålde en sådan för ett par år sedan, 8hp och inte med växellåda utan friktionshjul. Innehöll massor av gjutjärn! Fördelen är att man kan renovera såna här maskiner i generationer framöver, om man vill! Någon nämnde gamla Stiga 828 tidigare, också en stabil maskin made in Canada. Norlett och Murray samt någon Partner modell byggde på dessa Canada maskiner.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Skulle summera här mina tankar angående den valda snöslungan Cub Cadet 526 HD SWE och föregående vinters snöröjning.

Den har levererat till 100%, pudersnö, snösörja så full i vatten så det är en grå/brun sörja (och allt som finns mellan de två ytterligheterna) spelar ingen roll. Den har bra kastlängd oavsett och sätter mycket sällan igen. Hårt packad/ihop frusen snövall på 45-50cm höjd tog den undan snabbt och smidigt.

Tycker den har bra viktfördelning och är smidig att hantera, känns robust. Däcken har skapligt grepp, varken bättre eller sämre än andra i samma storlek. Kedjor är kanske inte så dumt men inget jag behöver just nu.

Troligtvis kastade någon trevlig elev på skolan vi har som granne in en lite större sten på gården så den hamnade där jag håller upp med slungan så en brytpinne for. Lite lackskada också, men inget allvarligt.
Inte första gången sten kommer flygande från det hållet, grannen fick in en genom rutan för 2 år sedan, men lite trist iaf.

Sedan hade jag gärna haft handtagen 5cm högre upp (är 186cm) men det går utmärkt som det är nu också.

Ja det är vad som finns att säga såhär långt.
Kan iaf med gott samvete rekommendera att köpa en för den som letar. Grannarnas 1 och 2 år gammla TORO 1028 eller vad de då heter är inte på något vis bättre. De går tyngre i djupare snö än CUB:en och kämpar mer med både riktigt hårda snövallar och riktigt blöt snö. De gör jobbet, men sliter hårdare och det gör även de som kör dem.