Rätt väg att gå för att hitta optimalt varvtal Nytro xtx?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Efter lite prövning i helgen misstänker jag att jag har en del prestanda att hämta ur min maskin igenom att justera variatorerna.

Maskin Spec:
Nytro xtx 144"
51mm challenger extreme
Vit blå vit fjäder i primären, ej säker men ca 15kg starttryck och nära original sluttryck 115kg?
Original sekundärfjäder spänd 6 (60grader?)

Vid start från stillastående mjukt/tungt underlag så går varvet upp till 8100-8200 för att sedan dala till strax under 8000 när fästet börjar komma.

Vid start på hårdare underlag så går varvet upp till 8200-8400 för att sedan dala till ca 8100.

Skotern tycker jag tar sig iväg ganska bra men det måste finnas mera att hämta gissar jag då max hk ligger runt 8750rpm?

Vad har ni klurgubbar för idéer hur man löser denna uppgiften enklast? Klarar man sig måtro med att byta till en snäppet hårdare fjäder i sekundären eller måste man gräva i spargrisen och köpa ett svindyrt variatorkitt?

Tacksam för svar!
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
På sekundären har du 1 2 3 på skivan och 0 3 6 9 på helixen, orginal så tror jag den är på 70grader, spänn upp den till 90 grader så ska du ha lite mer varv. graderna får du enklet ut genom att plus siffran på skivan och siffran på helixen:) 3+6=9 = 90grader:)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Efter lite prövning i helgen misstänker jag att jag har en del prestanda att hämta ur min maskin igenom att justera variatorerna.

Maskin Spec:
Nytro xtx 144"
51mm challenger extreme
Vit blå vit fjäder i primären, ej säker men ca 15kg starttryck och nära original sluttryck 115kg?
Original sekundärfjäder spänd 6 (60grader?)

Vid start från stillastående mjukt/tungt underlag så går varvet upp till 8100-8200 för att sedan dala till strax under 8000 när fästet börjar komma.

Vid start på hårdare underlag så går varvet upp till 8200-8400 för att sedan dala till ca 8100.

Skotern tycker jag tar sig iväg ganska bra men det måste finnas mera att hämta gissar jag då max hk ligger runt 8750rpm?

Vad har ni klurgubbar för idéer hur man löser denna uppgiften enklast? Klarar man sig måtro med att byta till en snäppet hårdare fjäder i sekundären eller måste man gräva i spargrisen och köpa ett svindyrt variatorkitt?

Tacksam för svar!
Vad sitter det för fjäder i sekundären?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Okej jag ska kolla på vad skivan står på när jag kommer hem, helixen stog iaf på nr 6, vad skiljer det om man justerar på skivan gentemot helixen?

Fox rider, jag vet ej färgkoden men den är ej utbytt så jag gissar på original fjäder för xtx.

Hur tycker ni att den borde bete sig optimalt? Först varva upp till 8900 för att sänkas till 8700-8800 när den "planar ut"?

När jag monterade den nya mattan förra veckan så såg jag även att drevningen var standard 21t på lilla och 39t på stora, hur skulle den bete sig om jag byter till ett 19 tänders drev på lilla?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har precis förlängt min RTX med challanger extreme mattan. Har tidigare drevat ner till 19 kugg på lilla drevet och kan rekomendera att byta till detta. Med 44 mattan gav den 150 km/h med denna drevning. Gillar nya mattan grymt mycket men hann inte kika på hur varvtalet ligger när man kör då det blev spårning i skogen i helgen. Men tror oxå på att ändra på sekundären.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Sekundären skall stå på 70 (6-1) 80 vid puderåkning,Du Bör dreva om den med 51 matta.
Körde med 19-40 När jag körde utan turbo med den mattan.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tack för tipsen!
Jag har försökt att nå yamahacenter i Sundsvall i två dagar nu för att få beställa drev + ett nytt startrelä som håller på att ge upp... men det är stört omöjligt att få kontakt med dom, får väll försöka ringa vidare idag.

Hur vill man att varven ska ligga vid start i mjukt/tungt före, ska den gå över 8800 för att sedan sjunka?
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Nej inte över 8800 men mellan 8.4-8.8 bör dom ligga på under acceleration! Drevade ner 2 lugg på lilla i går. Var ut och testade ospårat!
gjorde 100 km/h på gps e 160m sen tog åkern slut. Polarns rave 800 kom baraupp i 90...... OBS den varvade mellan 8.4-8.8 hela v

//johan


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.821133,20.203705
Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har pysslat lite nu och fått riktigt bra snurr på maskinen, det jag gjort är följande:
Bytt matta till challenger extreme 2" (51mm)
9 tänders nonslip
Drevat ner från 21 till 19 på lilla drevet
Bytt primärfjäder till vit blå vit
Flyttat helixen från hål 6 till 9

Tillslag ligger nu på ca 2500rpm vilket gör att det numera går att köra ca 6km utan att det rycker och har sig (innan ca 14km), nu även lättare att smyga igång i riktigt lös snö.
Varven sticker nu direkt upp till 8400-8500 vid start i djupsnö och maskinen känns rapp och fin. Vid ledkörning behövs bara en lätt dutt på gasen för att lyfta skidorna över gropar osv.

Ett i mina ögon bra recept på xtx!
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Tycker ni gör det bra som fan som kan hålla koll på varven medans ni testar!
Jag klarar då ej av att se vad den varvar då jag försökt kalibrera.

Så blev ett inköp på ett apex mätarhus kalibrerad för nytro så man får en riktig varvräknare!
Bara man får ihop skotern nån gång...5veckor utan skoter ger abstinens besvär kan jag lova!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ja det blir inte så exakt direkt med den digitala, bra ide att montera en analog!
Borde väll annars gå att koppla in en analog varvräknare temporärt när man fixar med variatorerna?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja det blir inte så exakt direkt med den digitala, bra ide att montera en analog!
Borde väll annars gå att koppla in en analog varvräknare temporärt när man fixar med variatorerna?
Problemet med att koppla in en separat varvräknare är att finna en som funkar på trecylindrig motor...
Finns helt säkert folk som kan bygga om så det funkar, men jag gav upp när jag sökte och köpte en från Vector/Venture med insprutning-just för att ha vid justering av variatorerna.

Nu kör jag iofs med turbo, men jag har en setup som inte klappar på allt som finns direkt från start, utan den upplevs nästan trött (allt är ju relativt) från start-bara för att mattan ska få en chans att hitta fäste innan effekten kommer. Från början hade jag en "bra" setup där det bara small till när man tryckte på gasen-rätt upp till 8600-8700rpm. Fränt.
Tyvärr var det inte särskilt effektivt, så efter lite justeringar (läs: mycket justeringar!) så kliver den nu upp direkt till ~8450, och klättrar sedan under ca 2sek upp till ~8700.
Fungerar helt kanon, jag har provat dragrace mot kompisens Nytro 270 och får två skoterlängder på honom varje gång upp till ca 100-120 km/h. Håller sida vid sida mot Apex 290 upp till samma hastighet-sedan försvinner den, men...då har han fyrarmad billet primär, billet sekundär och garanterat 100+ timmar med variatorjusteringar på den.
(Den skotern såldes f.ö till YC Sundsvall i höstas då ägaren avled förra vintern-RIP!)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tycker att du beskriver beteendet bra... original så vill den bara klappa på allt med ett ryckigt tillslag på ~4200 varv vilket medför att man gräver ner sig för mycket om man kör i djupsnö. Original setup passar nog bättre för den som kör hårt packade leder..

Tobbe, håller du hus i Sundsvall?
 

southman

Välkänd medlem
16 nov 2008
126
0
16
Tierp
Lånar tråden lite, det råkar inte finnas någon i Gävle eller uppsala området som skulle kunna tänka sej att hjälpa mej justera?
Har ulmer kit och supertip vikter! Saknar tyvär kunskap på det området.
Mvh Daniel
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
southman: Har du ett kitt från han så följer du bara instruktionerna, har en xtx själv med ulmer stage 1 och jag var grymt nöjd. Mjukt inslag (3600) och bra köregenskaper.

Kör nu med dessa grejer till turbon, fick dock vikta på en hel del för att den inte ska övervarva.
 

Eddyy

Medlem
17 okt 2009
10
0
1
Långsand
Har pysslat lite nu och fått riktigt bra snurr på maskinen, det jag gjort är följande:
Bytt matta till challenger extreme 2" (51mm)
9 tänders nonslip
Drevat ner från 21 till 19 på lilla drevet
Bytt primärfjäder till vit blå vit
Flyttat helixen från hål 6 till 9

Tillslag ligger nu på ca 2500rpm vilket gör att det numera går att köra ca 6km utan att det rycker och har sig (innan ca 14km), nu även lättare att smyga igång i riktigt lös snö.
Varven sticker nu direkt upp till 8400-8500 vid start i djupsnö och maskinen känns rapp och fin. Vid ledkörning behövs bara en lätt dutt på gasen för att lyfta skidorna över gropar osv.

Ett i mina ögon bra recept på xtx!


Var köper man primärfjäder nånstans har letat runt men hittar inget bra ställe ??
 

southman

Välkänd medlem
16 nov 2008
126
0
16
Tierp
southman: Har du ett kitt från han så följer du bara instruktionerna, har en xtx själv med ulmer stage 1 och jag var grymt nöjd. Mjukt inslag (3600) och bra köregenskaper.

Kör nu med dessa grejer till turbon, fick dock vikta på en hel del för att den inte ska övervarva.
Tack för svaret! Du råkar inte sitta på någon manual eller vet var jag kan hitta en?