Rätt skoter för oss pistvakter

Hobbrix

Medlem
4 apr 2019
8
0
1
31
Junsele
Hej jobbar som pistvakt å i nuläget har vi vk540 i mina ögon bedrövliga skotrar va har ni andra vet att vikingen å viking RS e populära även 49 e en trotjänare. Jag och mina kollegor ska testa min Yamaha mp 600ex transporter. (Yamaha återförsäljare på byn därför lutar de å Yamaha) blir ju mycket kall start å påfrestning upp för backen så insprut e väl å föredra och motorvärmare men kan ha helt fel rätta mig om jag har fel
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Pistvakt å oistvakt... Men som arbetsmaskin på en alpinanläggning, så är Viking 540 dubbelt så bra som en RS Viking... Nackdelen är väl att de släcker tändstift p.g.a för mycket kortkörning hela tiden.
Men MP eller RS Viking är för tunga och otympliga.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
När Mas såklart säger att MP är för tung och otymplig så funderar jag vilken MP som det syftas på? Yamaha MP 600 EX Transporter som det prats om ovan är ju 14 kg lättare än Yamaha VK540V, så???
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Gamla Multipurpose menade jag.
Säfsen Alpin nära där jag bor har använt Viking 540 sedan 90-talet, men har under åren testat många olika maskiner i backen utöver dessa. Men VK540 är den arbetshäst som funkar bäst för deras ändamål. Egentligen är det snöläggarna som är mest nöjd med 540:n, men även pistörerna tycker att den är bra när de ska köra folk med skador ned ifrån pisten.
 

Hobbrix

Medlem
4 apr 2019
8
0
1
31
Junsele
Gamla Multipurpose menade jag.
Säfsen Alpin nära där jag bor har använt Viking 540 sedan 90-talet, men har under åren testat många olika maskiner i backen utöver dessa. Men VK540 är den arbetshäst som funkar bäst för deras ändamål. Egentligen är det snöläggarna som är mest nöjd med 540:n, men även pistörerna tycker att den är bra när de ska köra folk med skador ned ifrån pisten.
nästan alla kör vk540 en gåta för mig de bör väl va vettigt med högre kammar så man både har bra grepp både uppför å medför samt insprut ?? Våra vi540 släcker drift hela tiden vi ska ge min transporter en chans nu i veckan under några dagar återkommer med resultatet
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Javisst är det märkligt att VK540 fortfarande är den "bästa" alpinanläggningsskotern (bäst-å-bäst, men ganska allround)
Jo, kunde man få insprut på 540:in, så skulle den kunna vara No1 många år framöver 😂

Höga kammar på en anläggning där det är preparerat med pistmaskin är väl inget plus??
Är bättre med lägre kammar och en helvetes massa dubb, typ studboy. Bra fäste i alla riktningar och bra bromsverkan.
 
Last edited:

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Tippigheten kan ju vara väldigt olika mellan två maskiner med samma vikt.
Det beror på hur högt tyngdpunkten är placerad.
Moderna skotrar är högre i fjädring=högre tyngdpunkt.
Likaså är 4T-motorerna högre, med med vikt i toppen jämfört med 2T.

Är tyndgpunkten låg så blir maskin stadigare ju tyngre den är :)
 

Hobbrix

Medlem
4 apr 2019
8
0
1
31
Junsele
Javisst är det märkligt att VK540 fortfarande är den "bästa" alpinanläggningsskotern (bäst-å-bäst, men ganska allround)
Jo, kunde man få insprut på 540:in, så skulle den kunna vara No1 många år framöver 😂
Javisst är det märkligt att VK540 fortfarande är den "bästa" alpinanläggningsskotern (bäst-å-bäst, men ganska allround)
Jo, kunde man få insprut på 540:in, så skulle den kunna vara No1 många år framöver 😂

Höga kammar på en anläggning där det är preparerat med pistmaskin är väl inget plus??
Är bättre med lägre kammar och en helvetes massa dubb, typ studboy. Bra fäste i alla riktningar och bra bromsverkan.
Höga kammar på en anläggning där det är preparerat med pistmaskin är väl inget plus??
Är bättre med lägre kammar och en helvetes massa dubb, typ studboy. Bra fäste i alla riktningar och bra bromsverkan.
tror inte att 57 kammar blir nån nackdel man håller ju sig oftast ute i kanterna av pisten sen styr man ju med tummen tänkte efter som många kör 49 å den är ju typ samma höjd något lägre
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
tror inte att 57 kammar blir nån nackdel man håller ju sig oftast ute i kanterna av pisten sen styr man ju med tummen tänkte efter som många kör 49 å den är ju typ samma höjd något lägre
En väldig nackdel med så höga kammar där det är pistat faktiskt. Direkt det blir hårt slirar det massor.