Rätt skoter för oss pistvakter

Hobbrix

Medlem
4 apr 2019
8
0
1
31
Junsele
Hej jobbar som pistvakt å i nuläget har vi vk540 i mina ögon bedrövliga skotrar va har ni andra vet att vikingen å viking RS e populära även 49 e en trotjänare. Jag och mina kollegor ska testa min Yamaha mp 600ex transporter. (Yamaha återförsäljare på byn därför lutar de å Yamaha) blir ju mycket kall start å påfrestning upp för backen så insprut e väl å föredra och motorvärmare men kan ha helt fel rätta mig om jag har fel
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Pistvakt å oistvakt... Men som arbetsmaskin på en alpinanläggning, så är Viking 540 dubbelt så bra som en RS Viking... Nackdelen är väl att de släcker tändstift p.g.a för mycket kortkörning hela tiden.
Men MP eller RS Viking är för tunga och otympliga.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
När Mas såklart säger att MP är för tung och otymplig så funderar jag vilken MP som det syftas på? Yamaha MP 600 EX Transporter som det prats om ovan är ju 14 kg lättare än Yamaha VK540V, så???
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Gamla Multipurpose menade jag.
Säfsen Alpin nära där jag bor har använt Viking 540 sedan 90-talet, men har under åren testat många olika maskiner i backen utöver dessa. Men VK540 är den arbetshäst som funkar bäst för deras ändamål. Egentligen är det snöläggarna som är mest nöjd med 540:n, men även pistörerna tycker att den är bra när de ska köra folk med skador ned ifrån pisten.
 

Hobbrix

Medlem
4 apr 2019
8
0
1
31
Junsele
Gamla Multipurpose menade jag.
Säfsen Alpin nära där jag bor har använt Viking 540 sedan 90-talet, men har under åren testat många olika maskiner i backen utöver dessa. Men VK540 är den arbetshäst som funkar bäst för deras ändamål. Egentligen är det snöläggarna som är mest nöjd med 540:n, men även pistörerna tycker att den är bra när de ska köra folk med skador ned ifrån pisten.