Rätt bestyckning?

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Hej
Jag behöver hjälp att hitta rätt bestyckning till min gamm exciter. Grundbestyckningen såg ut på följande sätt: Nålen högst upp samt munstycksstorlek 110. (Har gått bra med detta på låg och mellan men inte på fullt) Provat byta till 160 och sedan 150 för bättre topp men det blir fortfarande inte bra. Skotern brölar och stannar upp vid gaspådrag och är synnerligen svårstartad. Har kollat att choken inte ligger på, samt flyttat nålen till mittersta läget. Resultatet blev att den går ännu sämre.

Hur kommer jag vidare, vad ska jag tänka på? Stiften visar att den går fett men med pipa, unifilter och maxborrning så borde den väl vilja ha större munstycke än 110 eller hur? Tips mottages tacksamt:)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
både pipan , filtrena och borrningen gör att man kan behöva gå ner på storlek jämfört med std .. förgasaren "mäter" luften som paserar den , med ett högre vacum/gashastighet så kommer mera bränsle i förhållande till luften att sugas upp ..

mera borr är en större luftpump som suger genom samma halsdiameter i gasaren = kraftigare vacum , en bra fungerande pipa ökar suget och motorns luftförbrukning = kraftigare vacum , UNI filter är oftast sämre än en vanlig luftburk och ökar vacumet omvänt genom att choka motorn ...
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
jo visst är det så, antog att den förre ägaren bestyckat åt helsike fel när jag jämförde med hur andra bestyckat, men anar nu att jag tänkt åt fel håll när jag läser svaren här. Det är precis som du säger, jag tycker att unifiltren snarare chokar (det var därför jag provade utan) Kanske måste gå ner under 110 för att hitta rätt??? Är bara rädd att jag ska skjuta motorn.... Ja menar man är ju inte expert på detta...
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
den har alltid gått lite fett med 110 och nålen högst upp, bra på låg och mellan men inte på max, bytte till unifilter och plötsligt gick den som ett arsel på tomgång (och. alldeles för fett) började googla på inställningar och såg dom som körde med 155 160 med pipor. Hade ett par olika dimensioner som jag fick med när jag köpte så jag provade. Nu går den kosmiskt fett, frågan är bara om man nu kan våga gå under 110, vill ju att den ska fungera vid -20 också utan att nypa....
 

Powmeth

Medlem
22 jan 2011
42
0
1
Boden
Testa gå ner lite.Sen kanske du kan behöva bestycka om till nästa säsong när det blir kallt igen.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja får nog testa det, ska ändå sätta på flatslides till nästa säsong så det är lika att ordna bestyckningen då, Nu är det bara att ta vara på den lilla bit av säsongen som är kvar:)