quickrods

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
men man kan ju lämna in dämparna på renovering och låta dom schimsa om dom. om man tycker det gör stor skilnad.
sen om man inte är nöjd så är det inga problem att sätta tillbaka rodsen.
men jag håller med dig det gör körningen mycket roligare när man kan få upp skidorna:)
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
här finns det ju quickrods lr rättare sagt QUICK TRANSFER RODS som det heter till en srx.. http://www.knracing.se/maxx_prod.htm#TransferRods
Dom verkar jävligt fina!
Men dom skriver juh inget pris på dom, inte ens leveranstid!
Funderar på en MountainMax, men jag har tidigare varit osäker på "Bus känslan" i den..
Men om man installerar såna där lär den juh bli hur grymt rolig som helst, iaf om man lyssnar på vad alla påstår ;)
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
om det är quick rods du menar så finns dom inte nå mer. jag har försökt att köpa såna i tre månader, jag har sökt dom i sverige och i usa men det är ingen som har dom.
men om det är en MountainMax du ska ha så är det bara att ta bort kontoll rodsen och ersäta dom med balataremmar och sen måste du montera två hylsor där rodsen satt förut i den övre axeln.
 

Hauck

Medlem
15 mar 2006
34
0
1
Visst, de är kul med skidres. Men nackdelen är att man tappar styrning ju mer okopplad den blir. Ett par lättjusterade kontrollstag är därför ett måste om man vill få ut de mesta av körglädjen vid olika fören och väder.

Här är en amerikansk sida med massa yamma delar, hör med dom om de finns till Srx. http://www.pioneerperformance.net/
 

evinrude

Välkänd medlem
5 feb 2007
148
0
6
WestLandLake
Dom verkar jävligt fina!
Men dom skriver juh inget pris på dom, inte ens leveranstid!
Funderar på en MountainMax, men jag har tidigare varit osäker på "Bus känslan" i den..
Men om man installerar såna där lär den juh bli hur grymt rolig som helst, iaf om man lyssnar på vad alla påstår ;)

jag har själv en Mountain Max 700 av år -01
tkr det är en väldigt rolig bus känsla i den..
 

Hauck

Medlem
15 mar 2006
34
0
1
Hittar du inget kan du kanske se om de går att få tag på Viperns orginalstag på nån skoterskrot. Samma som quickrods förutom att man måste justera med en schiffnyckel istället för handkraft. Principen är dock densamma.
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
jo det skulle man också kunna göra men tror inte att dom pasar på srx eftersom att dom rodsen är längre .
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Nog tror jag viperstagen ska passa, men som sagt jag bara tror. hade vart fint om jag har rätt:rolleyes: Nån som vet mer än mig som är säker på att dom passar eller inte passar?
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
vad jag har sett på bilder så verkar det som att det är olika längd på rodsen beroende på vilken års moddel du har. jag tror det är längre på srx 98-99 och kortare på 00-02. men rätta mig om jag har fel.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
vad jag har sett på bilder så verkar det som att det är olika längd på rodsen beroende på vilken års moddel du har. jag tror det är längre på srx 98-99 och kortare på 00-02. men rätta mig om jag har fel.
Jaa jag vet inte, enda modellerna som jag sett har längre rods är väl venture etc med 345 matta. Men kan mycket väl stämma att de är så som du säger för som sagt jag vet inte. Men viper rods kanske kan monteras om man moddar dom lite, typ kortar dom och så kan man ju svarva upp den lite så att muttrarna som man justerar med kan skruvas längre. Och så självklart måste man ju gänga oxå. Vad tror du:confused:
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
jo men nu när jag täncker efter så tror jag att det finns ett hål längre bak på boggie skenan där man skulle kunna montera dom längre rodsen. men jag ska nog ta bort rodsen till sommaren när jag bytter matta och drivhjul:)
har du hittat den där sidan du pratade om?
 

Rogge63

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
gör så att du kan justera viktförskjutningen utan att behöva bytta plastbrickor .
varför är du så emot att byta ut teflonbrickorna??? jag satte mina i svarven och tunna av dom till ca 3mm blev kanon resultat lyfter skidorna....5-10 cm..men då har jag satt en 44 x 345 matta
"quickrodskostnad" = 0 KR
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
jo men nu när jag täncker efter så tror jag att det finns ett hål längre bak på boggie skenan där man skulle kunna montera dom längre rodsen. men jag ska nog ta bort rodsen till sommaren när jag bytter matta och drivhjul:)
har du hittat den där sidan du pratade om?
Blir ju bäst viktförskjutning om du tar bort rodsen men då går den ju inte att köra fort på leden. Inte för att man pressar så fort annars men man måste ju transportera sig mellan lekställena. Ska kolla mer på viper stag och kolla info. Har hittat sidan, ska lägga upp den snart:D
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
Blir ju bäst viktförskjutning om du tar bort rodsen men då går den ju inte att köra fort på leden. Inte för att man pressar så fort annars men man måste ju transportera sig mellan lekställena. Ska kolla mer på viper stag och kolla info. Har hittat sidan, ska lägga upp den snart:D
det går inte att köra fort på lederna i Luleå. dom är fruktansvärt dåliga:(
så det är mäst is och puder man kör.:)
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
varför är du så emot att byta ut teflonbrickorna??? jag satte mina i svarven och tunna av dom till ca 3mm blev kanon resultat lyfter skidorna....5-10 cm..men då har jag satt en 44 x 345 matta
"quickrodskostnad" = 0 KR
jag är inte nöjd med viktförskjutningen på min boggie, jag har tagit bort dom övre teflonbrickorna i rodsen, och vist lite mer grep fick man i mattan men inte var det mycke. sen har jag bara en 30mm matta men jag tycker att man borde ha ganska bra grep me den. när jag provade att köra utan konroll rods så hade jag bra matt tryck och så span den inte bara dom 5 första metrana, utan fick grep direkt.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Nu har jag kommit på en lösning som gör att man kan ha kul dom sista veckorna kanske av vintern. Ska prova ta lossa på stagen och ta, vet inte vad den heter men där vars staget går in i. Finns även en smörjnippel på den så kanske ni vet vilken jag menar. Ska ta lös den iaf och såga bort 1 cm från den. Har kollat och de finns mycket att gå på innan man börjar närma sig nippeln så de är lungt. Iaf, då om man lägger tillbak stagen så fär man ju ett större övre gap som gör att man får bättre viktförsjutning:D Svårt att förklara men hoppas ni förstår. Sen om man inte blir nöjd lr ska sälja så kan man kompensera upp med en tjockare schimsbricka så minskar man gapet om igen.