QRS remjustering

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När man ska lossa/dra åt QRS remjustraren av aluminiumtyp ska man då låsa sekundäraxeln genom att dra åt bromsen eller hur ska man hålla emot?

Den ska dras åt med 100nm enligt verkstadsmanualen, men hur man ska hålla emot framgår ej.

Jag frågar därför eftersom 100nm är ett ganska stort moment så att inget tar skada.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Bara för att vara på den säkra sidan: Du ska ju inte lossa på den för remjusteringens skull.
Den lossar du bara när de ska loss med sekundären eller helixen och ja, då är momentet som du skriver samt blå loctite.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jo givetvis frågar jag eftersom jag ska ur med helixen.

Så det är bara att dra i parkeringsbromsen och sedan lossa samt dra år remjusteraren?
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Tror inte att du ska dra sekundären med 10kg? :O Med tanke på att primären ska dras med 10kg :) Är iaf så på reven :) vet dock ej på xp'n eller vad du nu har för skoter:b
 
R

RevMan

nu pratar vi om remjusteringen och den är typ m50 eller nått i den stilen. den ska dras med 100nm och loctite med activator.

När man då ska lös med den så gäller det att värma ordentligt och lite till så loctiten släpper.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Loctite med activator?

Är det något speciellt jämfört med vanlig blå loctite 243 som rekommenderas?
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När vi ändå snackar variatorer, loctite och momentdragning så tänkte jag även fråga angående primären.

Ska gängan på primärbulten ha en droppe olja innan man gängar i och moment drar primären eller ska gängan vara helt "torr" och fri från olja/fett?

Jag har tidigare på rev chassiet inte smörjt gängan när jag moment dragit primären. Den känns nu desto viktigare att verkligen göra rätt på xp/xr chassiet då dessa variatorer har kona även i guvernör koppen.
 
Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Många brukar lägga lite fett på toppen av avdragaren, inkl mig själv.
Jo på avdragarens gängor och tapp ska man ha fett när man ska ta bort variatorn. Det var dock inte frågan.

Frågan var när man ska montera tillbaks primären och dra fast den med variatorbulten igen. Ska då variatorbultens gänga ha en droppe olja eller ska den vara o smörjd? Tänkte mest på att friktionen blir mycket stor om en gänga inte är smörjd och att momentet i så fall skulle kunna blir fel.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Hmm, jag har aldrig sett nån göra det med variatorbulten (smörja) och jag gör det inte.
Däremot bör man byta primärvariatorbulten (åtminstone en ggn) om man vet med sig att man ofta har upp primären.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Brukar alltid smörja bulten, precis som jag gör med alla andra bultar som dras med moment utan loctite.
Drar man en torr bult stämmer inte åtdragningsmomentet...
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Brukar alltid smörja bulten, precis som jag gör med alla andra bultar som dras med moment utan loctite.
Drar man en torr bult stämmer inte åtdragningsmomentet...
Okey tack för svaret!

Vilket smörjmedel rekommendes, en droppe olja eller lite fett?