Pulverlackering!

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Hej!

Ett tips från en annan som pulverlackar.
Om du inte skall blästra så bör du kolla så ett den gammla färgen tål varmen i ugnen.
Försök även ordna någon typ av cirkulation i ugnen så du får en jämn värme.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Hej!

Ett tips från en annan som pulverlackar.
Om du inte skall blästra så bör du kolla så ett den gammla färgen tål varmen i ugnen.
Försök även ordna någon typ av cirkulation i ugnen så du får en jämn värme.
Helt rätt där! Dock skulle jag aldrig pulverlacka över en gammal färg, kan bli ganska fult då skulle jag tro.

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Så när är du igång?
Är sugen på a armana och spindlarna till en början. Vill ta boggiskenorna också men de får man vända sig till någon annan.
Blästrar du eller måste man fixa det själv?
Ska man glas eller sandblästra?

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Så när är du igång?
Är sugen på a armana och spindlarna till en början. Vill ta boggiskenorna också men de får man vända sig till någon annan.
Blästrar du eller måste man fixa det själv?
Ska man glas eller sandblästra?
Fick mina sandblästrade med gott resultat. det kan frasa lite i spindlarna från sand som eventuellt har krypit in men det är bara trycka med nytt fett, försök att skydda glidlagerytorna i a-armarna med nå proppar eller träplugg. Be blästraren vara uppmärksam om det.

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Bra tips. Men det blir jag själv som blästrar arar och spindlar. De jag får in i mitt stora blästerskåp. Men inte skenorna. Men vart tog Niklas H vägen?

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
En annan sak att nämna då det gäller styspindlar är att koka ur gammalt fett om dom inte är demonteringsbara t.ex nyare AC M/XF 08- . Kan hända att det företaget du lejer kan göra detta jobb åt dig, gick ej för mig. Använd en ugn som du inte är rädd om. Tog en från en lägenhetsrenovering eller om man får ta en från återvinningen. Hetta upp ugnen till 200 grader för att fettet ska koka ur,placera så den är lodrätt (upprätt) så fettet rinner ur, ta ut spindeln låt den svalna,använde avfettning, tryckluft och hetvattenstvätt. Kan behöva repeteras.

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Niklas återkommer som sagt då han fått hem utrustningen som han beställt från USA. Det kan ju ta några dagar, men hade ni låst tråden från början hade ni vetat det :)

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Väntar fortfarande på sakerna som inte borde vara allt för långt borta nu. Sen blir det såklart att provlackera en del grejor och lära känna utrustningen så jag kan garantera ett bra resultat till er som är intresserade!

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Nu är allt så gott som klart för att börja lacka, grejorna har kommit och kompressor fixades för några dagar sen. Nu bara i behov av en ugn.

Någon som har en ugn över i Luleå området? Köper gärna den isf. Allra helst en med vanligt 230v anslutning men i värsta fall får man väl koppla om en 380.

Mvh Niklas

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Har du provlackat något och sett så att grejerna funkar bra? Har på g en uppsättning Zbros a armar som jag skulle vilja ha lackade i vitt :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Har tyvärr inte hunnit testa då Jag behöver en ugn först. Så fort det är ordnat så ska jag börja lacka :)

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Okej, skriv här då när allt är igång och testat :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk