Pulverlackering!

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Hej allesammans! Har beställt hem grejor för att kunna pulverlackera hemma och tänkte att jag säkert skulle kunna hjälpa folk här på forumet om någon skulle vara i behov av att få något lackerat till ett vettigt pris. I första hand saker som ryms i en vanlig ugn och eventuellt senare även större grejor.

Kan ta allt från 1-4 veckor säkert innan prylarna är hemma och kan uppdatera då men har ni några frågor eller dylikt så bara skriva här eller PMa!

MVH Niklas

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Funderar på att köpa ett set Zbroz a armar till rmkn så kanske får skicka dom till dig för att lackeras i vitt :)

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Jag och Niklas_H jobbar på att fixa en stor ugn med kanske 1x1x1 meter innermått. Behöver bara hitta ett bra sätt att värma upp ugnen med något. Har spekulerat på att sätta in infravärmeslinga i taket på ugnen men jag vet inte om det går! tips är välkomna!

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Jag kommer med största sannolikhet vilja ha lite detaljer lackade!

Ska bli kul att se hur det kommer att gå för dig :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.288
1.112
113
Stora Blåsjön
Ska du göra en ugn gör den rejäl på en gång. Min nästa ungn ska vara åtminstånde 200x100x70cm.
Är oftast höjden som är bekymret och är ungnen bara 1m hög går det inte in mycket...gör den därför typ 200cm hög så får man in ett par boggieskenor mm

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Jo bygg för tusan en rejäl ugn som asker skriver. Skriv så man får in några låånga boggiskenar tex.
Vad skulle du ta för att lacka fyra A-armar och två spindlar från rmk 900 166" -06

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Storleken på ugnen är ju helt beroende på vars vi ska ha den, har inte överdrivet med utrymme som det ser ut just nu. Problemet är som sagt lösningen på uppvärmningen.

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Jo till att börja med blir det modell köksugn! Som Kenikki skriver så funderar vi på att göra en större ugn. Precis som asker säger så är ju oftast problemet Höjden på ugnen. Hade varit perfekt att kunna lacka boggieskenor osv men får se vad jag och Kenikki kommer fram till för konstruktion. Om man kanske skulle utgå från ett gammalt värmeskåp som ju är ca 200cm högt? Med lite modifikation såklart.

Pris ex.: Ingen aning just nu. skulle väl gissa att a-armar och spindlar skulle landa på 300-500kanske? Beror lite på färgpriser osv. Ska kolla färgpriser och försöka slå ut mer exakt pris. Målet är såklart att kunna erbjuda bra priser!

Dessa färger kommer samtidigt som utrustningen. Den lite matta "Satin Black" kommer jag har mest av sen så tog jag mindre förpackningar av dom andra för att testa. Sen kommer det beställas mer såklart!

p4716.jpgp2036.jpgp7432.jpgp2210.jpg

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Funderar på att köpa ett set Zbroz a armar till rmkn så kanske får skicka dom till dig för att lackeras i vitt :)
Som det ser ut så kommer jag nog hålla till på Porsön till en början så bara svänga förbi och lämna dom isf :)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
gör ni det här för att tjäna pengar eller för att ni vill lacka mycket detaljer till er själva?

ska inte förstöra era "affär" men jag har pulverlackat en hel skoter (chassie och ner i minsta detalj som bult och brickor) på firma och jag tyckte inte det var speciellt dyrt ..

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Beställt hem grejer för att jag personligen är i behov att kunna pulverlackera. Exempelvis i Luleå så ringde jag runt till 5-6 lackfirmor innan jag hittade någon som ens sysslade med pulverlackering. Och hos denna firma så körde dom pulverlack när de fanns nog med grejor, så kunde inte få ett exakt datum. Och har såklart förståelse för deras principer. Som du säger så är det inte alls farligt dyrt att lacka på firma, betalade 850:- för skenor och spindlar.

Så är mest för att kunna komma på att "ja just ja detta behöver ju lackas" och ha det gjort samma dag:)

ps: och så tycker jag att det ska bli jävulsk roligt :)

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Vilken tur att jag jobbar med att pulverlacka, då slipper jag detta problem. Men kan tipsa om en del saker. Du kanske redan vet detta men kan lika gärna ta upp det eftersom ni funderade på ugn och uppvärmning.

Det finns pulver som kräver olika temperaturer. T.ex. Så bytte vi, där jag jobbar, från ett pulver som behöver 200 grader för att härda och bli en fin yta till ett pulver som bara behöver 160 grader.

Tjockleken på materialet spelar också roll vilken temp ugnen kommer att behöva ha. Om du har en grov detalj som ska lackas kan du behöva öka tempen i ugnen lite, kanske 10-15 grader över vad pulvret egentligen behöver för temp. Lackar du klenare saker som exempelvis a-armar behövs ingen temp-ökning.

Om man inte "gör ett bra jobb" och är noga när man pulverlackar så blir det inte bra alls. Ytan kan bli "knottrig" och materialet kan lysa igenom om man lägger på för lite färg och om man lägger på för mycket färg kan ytan bli alldeles "skrovlig". Det brukar heller inte bli så jättebra om man lackar en detalj flera gånger så det gäller att göra sig noga.

Detaljer som ska vistas utomhus i väta kan behöva få något rostskydd på sig innan dom lackeras.

En praktiskt sak att ha, men absolut inget måste, är ett mätinstrument som mäter tjockleken på färgen som kallas "my-mätare". Då kan du enkelt se efter lackering hur tjock färgytan är. För en slät och fin yta brukar 50-100 my rekommenderas. (50-100 my= 0.05-0.1 mm)

Ytan på detaljen som ska lackas bör vara ordentligt blästrad för bästa resultat. Färgen fäster då mycket bättre vilket bidrar till en jämn och slät färgyta.

Ska bli spännande att se erat projekt ta fart! Lägg gärna ut bilder på ugnen och allt annat som har med projektet att göra!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hur känslig är färgen mot tempraturpendlingar egentligen?
Tänkte mest på en vanlig spisugn-har ingen aning om hur stort spann det är på termostaten, men jag antar att det säkert rör sig om 15-20 grader?

K

krickus

Vad tar du för a-armar och spindlar samt ev två bumpers? blästrar du? Var håller du hus?

Vill ha allt i halvmatt.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Tänkte mest på en vanlig spisugn-har ingen aning om hur stort spann det är på termostaten, men jag antar att det säkert rör sig om 15-20 grader?
Det är mer känsligt mot "för låga" temperaturer än vad det är mot "för höga" temperaturer.

5 grader mindre än rekommenderad temperatur är gränsfall till för lågt och det kan leda till dåliga resultat i färgen, ex. ej färdighärdad färg kvar på den lackade detaljen.
Notera KAN få! Det behöver inte bli dåligt resultat men man bör sträva efter att inte gå under den rekommenderade temperaturen för färgen.

5 grader mer än rekommenderad temperatur har inte lika stor effekt som 5 grader mindre. Man kan gå upp till 10 grader mer än rekommenderad temperatur innan man kan börjar märka några skillnader.
Skillnaden i färgen om man går upp i temp kan bli att färgen blir lite mer matt men det är då så små skillnader så det ser man bara om man jobbar med det dagligen.

Ugnstiden för pulverlackering är ca 15-20 min men kan också variera för olika pulversorter och grovleken på materialet i detaljen man lackerar. Man kan även se på färgytan när den är klar.
Man kan överskrida dessa 15-20 min, med upp till 30 min, utan någon synlig påverkning alls.

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Vilken tur att jag jobbar med att pulverlacka, då slipper jag detta problem. Men kan tipsa om en del saker. Du kanske redan vet detta men kan lika gärna ta upp det eftersom ni funderade på ugn och uppvärmning.

Det finns pulver som kräver olika temperaturer. T.ex. Så bytte vi, där jag jobbar, från ett pulver som behöver 200 grader för att härda och bli en fin yta till ett pulver som bara behöver 160 grader.

Tjockleken på materialet spelar också roll vilken temp ugnen kommer att behöva ha. Om du har en grov detalj som ska lackas kan du behöva öka tempen i ugnen lite, kanske 10-15 grader över vad pulvret egentligen behöver för temp. Lackar du klenare saker som exempelvis a-armar behövs ingen temp-ökning.

Om man inte "gör ett bra jobb" och är noga när man pulverlackar så blir det inte bra alls. Ytan kan bli "knottrig" och materialet kan lysa igenom om man lägger på för lite färg och om man lägger på för mycket färg kan ytan bli alldeles "skrovlig". Det brukar heller inte bli så jättebra om man lackar en detalj flera gånger så det gäller att göra sig noga.

Detaljer som ska vistas utomhus i väta kan behöva få något rostskydd på sig innan dom lackeras.

En praktiskt sak att ha, men absolut inget måste, är ett mätinstrument som mäter tjockleken på färgen som kallas "my-mätare". Då kan du enkelt se efter lackering hur tjock färgytan är. För en slät och fin yta brukar 50-100 my rekommenderas. (50-100 my= 0.05-0.1 mm)

Ytan på detaljen som ska lackas bör vara ordentligt blästrad för bästa resultat. Färgen fäster då mycket bättre vilket bidrar till en jämn och slät färgyta.

Ska bli spännande att se erat projekt ta fart! Lägg gärna ut bilder på ugnen och allt annat som har med projektet att göra!
Hej!
jag undrar också vartdu håller hus, och vad firman heter, ser att du inte bor alldeles för långt bort från Hagfors, kan vara intressant om jag vill pulverlacka något framöver :)

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Hej!
jag undrar också vartdu håller hus, och vad firman heter, ser att du inte bor alldeles för långt bort från Hagfors, kan vara intressant om jag vill pulverlacka något framöver :)
Nu har ni nog missuppfattat mig här tror jag. Jag kanske uttryckte mig klumpigt när jag skrev: "Vilken tur att jag jobbar med att pulverlacka, då slipper jag detta problem", men jag menade bara att jag då kunde förklara hur själva "processen" går till, för att försöka hjälpa trådskaparen med det lilla jag kan.

Jag gör ABSOLUT inga hemarbeten på mitt arbete, så ursäkta mitt luddiga utlåtande tidigare i tråden!

Jag försöker heller inte "sno" någon annans tråd.

Ursäkta om jag låter arg, det är jag inte, jag talar bara om hur det ligger till så ni inte missuppfattar mig. :) Vill bara hjälpa trådskaparen med den lilla kunskap jag har om ämnet pulverlackering! :)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
en kompis byggde ut en vanligt ugn (gjorde den bredare), för att kunna pulverlacka skenor .. och han monterade in en vanlig termometer för att kunna ha bra koll på graderna...

det vi även märkte var att när man har en liten ugn så rymmer man inte alls mycket på det sättet att sakerna "dinglar" när man ska föra in dom i ugnen och sakerna rör i nånting.. syntes inte speciellt mycket när pulvret är nysprutat men när man tar ut sakerna från ugnen såg man klart och tydligt "skadan"

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Tack för tipsen barbiekent! Ska absolut tänka på dessa grejor.

Kommer hålla till i Luleå som det ser ut för tillfället, a-armar och bumpers kanske ~400:- eller något sådant. Kan inte ge några exakta priser just nu.
Vet ej om jag kommer blästra, men naturligtvis kommer allt att rengöras ORDENTLIGT för bästa resultat! Jag brukar förvandlas till en perfektionist när det handlar som såna här saker :)

Kommer bilder osv när jag fått prylarna!