Pulkdragare 2019

Wikiperia

Medlem
4 maj 2018
8
0
1
36
Arjeplog
Hej alla skoteråkare!

Nu är tiden inne att nästa år gå från ren lekmaskin (summit t3 163") till en mer ansvarsfull familjeskoter pga utökning i familjen. Men stora frågan är vad?

*Den måste fungera att dra pulka i långsamt tempo på hård led utan att koka.
*fungera hyffsat utanför leden
4t? 600-900ace är väl rätt slö utanför leden?
*dubbeldyna/drag (går väl dock eftermontera på alla modeller efteråt?)

Har funderat på, Men ingen aning om någon är rätt för mig?

-Ranger 49 pro 600r
-Expedition
-Commander 800
-Grand touring 900ace turbo

Ingen aning vad man skulle välja, är ju en stor djungel. Men vi kör långa sträckor så Polaris titan måste man väl ta med en farmartank för att hålla med soppa 😉

Hoppas på att någon kan ge mig klarhet på vad man söker för skoter! Det gäller nyköpt av 2019 modeller.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vad för pulka ska du dra, 2 eller 4 pers?

En 2 pers så kan du kika på det mesta mellan boondocker och viking 540.

Är det en större kanske grandtourer, pantera 7000xt o.s.v. är ett bättre val.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Av de du nämner skulle jag valt Rangern.
De andra är betydligt klumpigare.
Har själv Commander och är supernöjd med den som familjemaskin/sladdragare, men det finns ingen lekfullhet i den...

Titan ska ju vara fin säger dom, men poo 800 älskar soppa, har en sån med...

Frågan är dock om du är tvingad att gå ifrån lössnömaskiner.
Hade tidigare en Xm summit som jag drog både pulka och sladd med, funkade helt utan problem med varmgång.
Dock så är det väl nån årgång av T3 som har små kylare, minns inte vilket år.
Men som det låter så funkar kylningen bra på de nya 850-maskinerna, om man inte vill pruta på potential för lek...
 

Wikiperia

Medlem
4 maj 2018
8
0
1
36
Arjeplog
Tusen tack för svar!

Det är en 2 personers nila. Tungdragen! 😁

Har en -16 t3 den har i alla fall dubbla kylare. Men dåliga leder och hård snö. Så får den ingen kylning av 3" mattan. På senare år har det blivit otroligt lite puderkörning och betydligt mer långstyrningar med familjen. Men hur är det med Rangern och krypkörning 15-20km/h när den inte har låg/hög växel? Det går inte för tungt för remmen?

Jag är väldigt sugen på Rangern och man ser dom ju överallt när man åker runt. Läst på flera ställen att just vid låga varv och last så går det tungt för remmen (Dock bara läst om det på 900ace)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Rekommenderar en dedikerad pulkdragare fläktkyld eller kylare med elfläkt,problemet är den låga hastigheten
fungerar dåligt med vätskekylt,körde tidigare med yeti 600sdi bra dragare men går varm om hastigheten blir för låg,
kör nu med forest fox sämre dragare men drar en 2 pulka utan problem oavsett före,så köp en enklare pulkdragare och
behåll lössnö maskinen.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om TS skriver att det sista åren blivit otroligt lite puderkörning och mer långstyrning med familjen. Hur tänker man då när man rekomenderar att pruta på komfort och funktion för att kunna behålla lössnömaskinen? Något är ju trasigt i det resonemanget och inte alls vad Ts ens efterfrågar.

49:an är nog vettig, men visst är det 59mm kammar på den? Det kan bli i högsta laget med pulka och lugnt tempo. Dessutom rätt halkigt.
38-44mm vore nog mer rätt väg att gå. Även om det är som att svära i kyrkan att skriva så här.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om 59mm kammar är enda problemet så finns det säkert någon vass kniv i TS ägor?
Ja eller om den går att beställa med annan matta, menade dock inte att det var ett stort problem utan lösning. Även om jag nog kan ha uttryckt mig i det tonläget lite.
 

Wikiperia

Medlem
4 maj 2018
8
0
1
36
Arjeplog
Precis som du säger Vesslan. Det blev inte mer än 4-5 svängar som jag var ute och lekte!

En fläktsnurra går definitivt bort.

Sant att det är 59mm matta på Rangern. Men isrivare och den extra elfläkten räcker inte till för att hålla motortempen nog låg?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Tänker mer på att blir det stenhårt och uppför kan det lätt börja slira om du har pulka bakom och låg fart.
Eller om du kommer ut på ren is en sträcka. Har iofs inte testat kombinationen själv i sådana fören, men det känns som troligt scenario.

Varmgång på motorn bör inte vara något bekymmer, vad gäller slides så räddar nog isrivarna många mil på dem.
 

Wikiperia

Medlem
4 maj 2018
8
0
1
36
Arjeplog
Men toppen. Det blir nog att plocka ut en ny 49 till nästa år 😊! Skulle det vara så att man märker av att kammarna blir för höga så kan man ju prova med att kapa ner dom. Jag tror också att 44 hade varit bättre (för min del) men magkänslan har lutat mot en 49 ett tag men alltid skönt att få lite rådfrågning!
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
Jag är i alla fall toknöjd med min Titan XC. Otroligt stark och smidig, 46 mm matta, el + dragstart, click-on dyna, hållare för isborr (fantastisk!), Fox QS3. Ingen tendens alls att gå varm. Löjligt enkelt att bestiga branter, har inte haft fullt spjäll en enda gång i vinter, skjutsat ca 30 mil med extradynan, jag (192 cm) märker inte att det sitter någon bak. Bottenlös puder i vintras var en dröm att köra i och wowfaktorn är stor.
Och så var det det där med soppan, inget som hindrat eller stört mig en enda gång, bara sund planering. Men visst finns det snålare moppar men med tanke på vad du får med Titan XC så är valet enkelt för mig.
Samtidigt blir du säkert helnöjd med alternativen som räknats upp ovan.
 

Wikiperia

Medlem
4 maj 2018
8
0
1
36
Arjeplog
Jag har hört från många håll att Titanerna är riktigt trevliga maskiner, men visst, man har ju länge blivit lärd att man inte ska prata om bränsleförbrukning då det gäller skoter, Men det känns som att det är inom en annan genre 😁 Nu vill jag ha med mig familjen och slippa en massa värmeproblem.

Men du som ändå äger En titan, Hur många mil uppskattar du att en tank räcker? Om man kör med pulka 2 personer, Vi brukar köra dagsturer på ca 18-20mil under vårsidan.
(Inte med min T3 utan har då lånat en gammal Lynx med 550F motorn)

Mvh
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
Jag har tyvärr inte kört med pulka då jag jagat en 4-sits men inte hittat lämplig i tid i år. Med tanke på din körning hade jag nog övervägt 4-takt, 800-maskiner låter rätt så mycket... och turer på 18-20 mil kan vara påfrestande. Ett aber dock kan vara att då endast förlita sig av elstart men det bör inte vara något problem på vårsidan? Sen är det väl inte lika kul att kasta ut sig i bottenlös puder på 4-takt och det är väl där vilka behov du har som endast du kan avgöra.
mvh Mmd
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Xterrain 3900 600R etec kanske är ett allternativ till rangern (om du skulle köpa 2takt modellen). Känns lite mer långfärdsanpassad med lite bredare framvagn och lägre kammar än Ranger 49 pro. Dock känns den rätt fattigt utrustad motför Ranger 49 pro (ranger är ca 3000kr dyrare).

Ang varmgång o pulka så har min xtrim 600etec -17 aldrig varit över fem pluttar utan isrivare där min tidigare 800cc låg på åtta pluttar trots isrivare. Detta med pulka, samma kammhöjd (39mm) och snöförhållanden. Riktigt impad över hur svalt den lille 600:an går. Dock hade jag hellre haft en 900ace när jag drar pulkan då den går så tyst och ”mjukt”, men 600 etec är så mycket roligare när jag kör själv så det vägde tyngre för mig.
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
Ja det är ju sällan dom som sitter i pulkan som bryr sig vilken skoter som drar dom, de brukar vara nöjda med det mesta. Kanske något att tänka på inför köp.
 

Wikiperia

Medlem
4 maj 2018
8
0
1
36
Arjeplog
I dagsläget känns ju den mest intressanta 4taktaren 900 ace turbo. Men både gt och renegade känns ju som 100% led. Jag kommer inte bara köra efter välpreparerade leder utan det kommer ju bli en del ospårat under vinterns gång sen de gånger pulkan inte är med är det ju kul om skotern går att utforska en del nya områden med.

Som du säger att bege sig i bottenlöst puder med en 4t är ju ingen höjdare. Jag ägde en nytro utan turbo och har väl aldrig varit så svettig någon gång.

900 ace är väl riktigt trött då det blir ospårat? Jag har aldrig provat den motorn utan det här säger jag bara utifrån vad jag läst.

Xterrain ser ju på papper intressant ut! Finns det någon klick on version för extra dyna? Sen har den ingen draganordning original men det är dock inget större ingrepp. När det kommer till ifall Rangern har bättre dämpare har jag ingen större koll på, ser även att elstart är tillval? Vet du något om den här elfläkt för extra kylning?

Än en gång tusen tack för att ni tar er tid att svara!
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
I dagsläget känns ju den mest intressanta 4taktaren 900 ace turbo. Men både gt och renegade känns ju som 100% led. Jag kommer inte bara köra efter välpreparerade leder utan det kommer ju bli en del ospårat under vinterns gång sen de gånger pulkan inte är med är det ju kul om skotern går att utforska en del nya områden med.

Som du säger att bege sig i bottenlöst puder med en 4t är ju ingen höjdare. Jag ägde en nytro utan turbo och har väl aldrig varit så svettig någon gång.

900 ace är väl riktigt trött då det blir ospårat? Jag har aldrig provat den motorn utan det här säger jag bara utifrån vad jag läst.

Xterrain ser ju på papper intressant ut! Finns det någon klick on version för extra dyna? Sen har den ingen draganordning original men det är dock inget större ingrepp. När det kommer till ifall Rangern har bättre dämpare har jag ingen större koll på, ser även att elstart är tillval? Vet du något om den här elfläkt för extra kylning?

Än en gång tusen tack för att ni tar er tid att svara!
Xterrain vs. Ranger pro: samma dämpare, längre matta o högre kammar på Rangern, elstart verkar ingå på Rangern, budget dubbeldyna på rangern båda kan dock utrustas med dyra (8400kr) dubbeldynan med ryggstöd. Radien chassie på Xterrain och Radien-X chassie på Ranger Pro (lite bredare kåpor). Skiljer säkert en del annat också.
Ang dämparna så köpte jag boggie dämpare från en boondocker re på skoterskroten till min xtrim. Som en ny maskin som är bättre både när man kör själv eller har passagerare, lätt värt de 5000kr jag la på dom.
 

Wikiperia

Medlem
4 maj 2018
8
0
1
36
Arjeplog
Xterrain vs. Ranger pro: samma dämpare, längre matta o högre kammar på Rangern, elstart verkar ingå på Rangern, budget dubbeldyna på rangern båda kan dock utrustas med dyra (8400kr) dubbeldynan med ryggstöd. Radien chassie på Xterrain och Radien-X chassie på Ranger Pro (lite bredare kåpor). Skiljer säkert en del annat också.
Ang dämparna så köpte jag boggie dämpare från en boondocker re på skoterskroten till min xtrim. Som en ny maskin som är bättre både när man kör själv eller har passagerare, lätt värt de 5000kr jag la på dom.

Hmmm då du lägger upp det sådär så låter ju xterrain riktigt fin. Har du någon aning om den har extra kylaren med elfläkt?
Elstart känns som ett måste (i lands problem) har det inte på t3an så känner att det är ett bekvämlighets val jag måste fixa. Begagnat drag är ju inga större kostnader.

Tusen tack för infon!