Puder körning

skotergalningen

Aktiv medlem
4 nov 2008
84
0
6
Lugnvik
Bluddrar som ett AS i puderkörning samt att den varvar mindre o mindre o mindre ju längre man kör i det! Pga att det kommer massvis med snö på gallrena på huven,men den går ju felfritt sen när man tar bort det, men ja mena.. Har man en RMK så skall väl för fan dom gå i pudersnö! Inte börja tok bluddra o varva ner som satan, tappar ju effekt som bara den!, börjar bli jävligt tröttsamt. Någon som har liknade problem? Annars ere ju fan lika bra o sätta sig på en kortbandare.


//MVH A.G
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det brukar bli så då man burkar och snö täpper för utblåset..
Sätt mesh tyg för gallren så får du inte in nån snö under huven.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Jag har aldrig märkt av det på min f.d. rmk 500 -98, även om lufthålen i huven blev igen täppta.
 

skotergalningen

Aktiv medlem
4 nov 2008
84
0
6
Lugnvik
Nu ska vi se här, fel bestyckad variator gör väl ändå inte att den misständer? Men mina rullar och vikter är fan på sina sista dar så där har ja svaret på varv minskningen + orken! Men de andra är ja osäker över


//MVH AG
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
min prox2a var lite av samma, fick du för mycket snö på pipan "blöddra" den till
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Bocka en plåt och sätt framför utblåset så de leder bort snön bättre, täta huven med huvgaller och mesh tyg, se över variatorerna och förgasarna.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag hade en lika som din fast 600, där sög den huvfiltret toktätt och surade ner sig. Även lite problem med utblåset. Men det stora var huvintaget. Sätt powdervalves i luftburken så slutar det. Du kan även ta en titt på munstyckningen, poo har alltid gått grymt fett från fabrik.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men den kan vara känslig att få snö på pipan så den kyls ner, vissa skotrar börjar blödra då...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ta lös pipan och kolla så den inte är sprucken i konan mot slutburken (ev slutburken också), det händer att de spricker på de där rackarna! Det medför ju att avgaser smiter ut mellan pipa och slutburk och när du kör i puder täpper snön igen de flesta luftintag = avgaserna slipper inte ut och sugs in i motorn istället vilket gör att de går förbenat dåligt på fullgas, ibland nästan inte alls.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ja huvfiltret brukar täppa igen snabbt på min! Powdervalves? Vad är de för något då? Jo men vi har fixat de där med bestyckningen.
Powdervalves är som en "hundlucka" man fäller in i luftburken, som öppnas när det blir tätt i filtret. Så då tar den luften från under huven ist. Är bättre än att sätta "extra hål" i luftburken, För med hål som är öppna hela tiden så suger motorn varmluft, DÄRFÖR är powdervalves bra.
 

ThompaM

Medlem
18 jan 2010
24
0
1
Vars kan man köpa powder valves eller är det något hemma bygge? måste införskaffa det på min. smart lösning!