Prutmån hos handlare?

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Hej!

Jag är på g att boka skoter för nästa säsong. Har dock aldrig köpt en ny skoter tidigare så jag undrar om det finns någon prutmån hos handlarna? Hur mycket kan man få ner priset? 5-10%? Jag tänkte kolla runt lite runt handlarna och pressa lite. Vill först ha lite kött på benen sas. Det är i jämtlandstrakten som jag tänkte handla så om ni har några tips på "schyssta" polarishandlare så tipsa gärna.

Tack så länge.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Min uppfattning är väl att få ner priset är sisådär lätt. Det går men personligen tror jag man kan göra betydligt större vinster på att få med en massa extrautrustning till skotern i priset istället.

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Vid rent köp så brukar man kunna få ner priset runt 10.000 +- ett par tusen beroende på hur dyr skotern är. Crossfiren jag köpte fick jag 12.000 på rent köp. RMK'n fick jag ner 10.000 (också rent köp).

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Polaris i Mora kunde inte göra ett öre på priset. Ingen affär där mao. Vill inte handlarna kränga eller vad är det frågan om?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tror att tiden på säsongen är direkt kopplad till prutvilligheten. Vänta en månad, då är det din marknad, istället för säljarens.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
du verkar ju vara inne på polaris som ja uppfattat det så rekommenderar dej att vända dej till PN Motor i strömsund.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sedan beror det ju på hur eftertraktad modellen är... i december 2010 var det svårprutat, då gällde det att få fram en maskin och folk betalade det som begärdes. Nästa års modell är alltid svårare att pruta på än innevarande års och vore jag handlare skulle jag inte pruta en krona på de nya maskiner som kommer till hösten, mer än "lockbetet" i form av "värdechecker" och liknande. Och definitivt hellre ge lite extra tillbehör.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Bokar man på försäsong brukar det finnas att göra på priset. Men då ska man inte byta in nåt,det är min erfarenhet. Rent köp som gäller m.a.o.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Rent köp = mer prut.
Den populära modellen = Svårprutad.
Polaris är väl redan "låg i priset" så svårt att pruta där.
Bästa är ju att ringa och fråga runt i hela sverige vilket pris dom säger.
Fundera över vad du vill ha till skotern, Tex Fotstegsförstärkning, kapell, väska, andra skidor, ned drevning osv när du ringer, dom kanske bjuder på dom sakerna och så anser dom att dom har sänkt 7000:-
istället för att du prutar ned en skoter 1-4000 kr och sen måste betala extra för sakerna du vill ha på.

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Nej inte det men en vän var över och gjorde reparationer på sin nytro hos en Yamaha handlare och kollade då priset på en ny nytro, viktigt är väl att de var utgångspriset alltså inte prutat, sen vet jag en som köpte en PRO rmk 11 för 104.000 kr.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Villken skillnad! Konstigt att man inte hört fler göra det? Måste ju finnas nackdel(ar)?

EDIT: Har för mig att det är svårt att få dem inreggade alls? Kanske drömt ;)

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Vad är det som inte ska vara trovärdigt? Så är det kronan har varit stark mot euron sen kan jag inte säga att de är samma priser nästa år, utan uttalar mig enbart om i år. En ny motor till nytro kostar ungefär 55.000kr i Sverige och i Finland ska dom ha 35.000kr.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Tillkommer inte moms å tull på priset när du tar in den i Sverige, eller? Sen är ja rätt säker på att man tappar alla garantier när man importerar själv...

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
BRP går då hur fint som helst att importera, du behåller alla garantier och svenska återförsäljare kan inte neka dig service eller garanti jobb