ProRmk -13 - peak 2,5" multiduro. Byta drivhjul eller ej?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hejsan,

Byter matta inför vintern. Sen kanske ett vkit med.

Fått offert på mattbyte av två olika ÅF den ena menar jag verkligen borde byta drivhjul med och den andra menar att är bara å byta matta helt enkelt.

Så vad säger ni? Måste jag byta drivhjul? Av vilken anledning isåfall? (Finns ju kuligare saker att bränna dollar på än drivhjul :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skulle också säga att det inte behövs, som sagt är det centerdrift på mattan så är det bortkastat med andra drivhjul. Håll bara mattan korekt spänd så är det aldrig några problem.
Sen byter du drivhjul så är även ett antistabbkit ett måste.
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Jag kör förvisso en rmk assault men jag har problem med överkuggning trots 54mm orginal mattan. Dock variatorkittat och neddrevat och en förarvikt på runt 90kg. Vet inte om det är det som det beror på men sjukt frustrerande är det i alla fall och har lett till någon fastkörning.

:mad2:
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tack för svar!

Någon ytterligare som har något vkit att rekommendera som krona på verket? Kommer visst ett från Norrbotten från smp(?) senare i vinter som kam vara något? Andra förslag?
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
För det första skulle aldrig köpa en peak matta, hållbarheten är fruktansvärt dålig! Köp en challenger extreme!! Sen v-kitt, fu bör köra med en serie 11 profil på vikterna!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vet att folk säger den klarar sig dåligt. Men originalet höll ju bara en säsong med så jag ser det lite som en förbrukningsartikel.

Har Slp mtx pinnar vilket jag har för mig motsvarar 11-serien. Menar ni att jag ska nöja mig så och inte fundera på nå mer?

(Ärligt talat så har jag ju inte direkt något att anmärka på gällande skoterns funktion idag) :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
165-310 i primären , tied där bak och mtx 71g basvikt + nåt g beroende på elevation var det bästa jag lyckades laborera fram o jag var galet nöjd.
Multiduron höll otroligt bra för mig trots stock o sten , måste vara nån äldre variant som folk gnäller på.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Kört peak större delen av förra vintern, på min assault rmk med centerdrift, inga problem - se till att ha koll på mattspänningen bara... :) Vi har jämfört multiduro och vanliga peak i vinter, resultatet var att min vanliga var slut när säsongen var över samtidigt som multiduron inte saknade en enda kam. Dock är jag som dig, mina mattor snittar en säsong men detta var nog ovanligt högt slitage..
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
165-310 i primären , tied där bak och mtx 71g basvikt + nåt g beroende på elevation var det bästa jag lyckades laborera fram o jag var galet nöjd.
Multiduron höll otroligt bra för mig trots stock o sten , måste vara nån äldre variant som folk gnäller på.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
vad hade du i tieden då ?