Projekt Verkstadspress

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Har tänkte göra en verkstadspress för att t.ex. pressa ut lager ur boggiehjulen, helt enkelt bra o ha utifall att man någon gång behöver ;) För tillfället så är det tänkt att en upp och ner vänd hydraulisk biltema domkraft på 20 ton kommer sköta biffen men ska se om jag hittar något annat. Har även planer på att montera en vinsch för att förenkla upphöjning och nersänkning av själva stödet.

Eftersom det krävs rätt så grova tjocklekar på materialet så går ju givetvis vikten upp drastiskt. För att överhuvudtaget kunna frakta den så kommer jag göra den hop monterbar, varje del kommer gå att ta lös helt enkelt. Ska försöka få den eller i alla fall bitarna på vågen för se vars den hamnar.

Har gjort egen ritning i Autodesk Inventor. Måtten har jag uppskattat, varit och mätit på en köpes press och därigenom fått en liten hint, och givetvis sökt på nätet vad dem brukar ha för mått.


Bild på hur det är tänkt att bli. Kommer bli 180cm hög, 72cm bred och 60cm på djupet.



Bild på materialet i nuläget. Blev förvånad över hur dyrt materialet var när jag tänkte beställa. Lyckades som tur är bli sponsrad materialet :)



Som synes har jag inte riktigt hunnit komma igång men imorgon så är det väl tänkt att jag ska sätta igång och börja kapa och göra hålen för "benen".


//Oskar
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nästan exakt så där ser våran 20tons press på skolan ut. :)

Kommer bli ett spännande projekt det här.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
domkrafter vill inte vara med i leken när man börjar ha dom upp och ner.. Sjukt irriterande men hoppas du hittar nån som passar för ändamålet :) Materialet du använder kommer knappast ge med sig i första taget ;)
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hehe klart man ska ha rejäla bitar, ev. så kan det vara så att bilden överdriver lite :p Ska försöka lära mig och göra en håll fastighets beräkning senare så man får reda på hur mycket den tål, tror jag har överdimensionerat lite men det gör ju inget :)

Blir det en att använda en domkraft så ska jag fixa fjädrar som drar upp den till neutralt läge om det är det ni syftar på eller?

Har idag börjat med att göra hålen för dem rak långa "stavarna", kan ju egentligen inte kalla dem ben som jag skrev tidigare men vet inte riktigt vad jag ska säga :p Kommer fortsätta med det imorgon, försöker göra klart det jag inte kan göra hemma i skolan först, ska vara en rejäl handborrmaskin om man ska göra 30mm hål :p

Ska även försöka fixa fram en mindre kamera så jag kan ta lite bilder under projektets gång.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Byggde en sån på Hjampis som projekarbete i 3:an.
Fast av grov U-balk. Satan så tung den blev!
Vi använde fjädrar som drog upp domkraften igen, funkade fint!
Med 20tons domkraft kunde man pressa en del också!
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
En polare gjorde såhär med domkraften och returen, fördelen är att du inte dödar så mycket utrymme i själva pressen

 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om du vill ha domkraften upp och ner så måste man ordna en extern oljebehållare. Man kan ta och montera en nippel i höljet på domkraften och dra till tex en flaska med en nippel i botten.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Har nu jobbat med projektet dem senaste två veckorna näst intill dagligen så det har gått framåt. Har gått relativt bra, det värsta har helt klart varit att göra hålen i dem långa "benen", 13 stycken 30mm stora hål i varje stav... Annars har det flutit på bra :)

Stommen är så gått som klar, enda som kvar i stort sett är att göra klart stödet och hitta en lämplig domkraft och förmodligen lite färg på det hela. Finns givetvis lite småfix också, ska bl.a. grada av alla hålen...










Första provmonteringen. Den gick ju i alla fall ihop :p



Det jag inte hade räknat med var att dem långa "benen" skulle luta inåt istället för utåt, ska därför fixa en distans som trycker ut dom.

 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Byggde en sån på Hjampis som projekarbete i 3:an.
Fast av grov U-balk. Satan så tung den blev!
Vi använde fjädrar som drog upp domkraften igen, funkade fint!
Med 20tons domkraft kunde man pressa en del också!
Vad hade ni för domkraft? Upp och ner vänd?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Det var jag som svarade dig idag på din förfrågan om domkraft.
På jobet då alltså.
Tänkte först hänvisa till pezon's inlägg men det hade kanske verkat konstigt.