Projekt STX 467LC -77

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
Håller på byta motor i min stx, funderar på köra burkacupen i vinter med den, tacksam för tips och råd och komentarer

här kommer lite bilder..


20100802049.jpg20100802051.jpg20100802052.jpg20100816060.jpg20100802050.jpg20100816061.jpg20100805055.jpg20100805054.jpg
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Men usch... du skulle ha låtit den gamla stx-en vara! Det börjar vara en riktigt ovanlig modell, nu är den ju helt förstörd om jag får säga vad jag tycker! :worried:

Sedan tror jag inte att den kommer platsa i nån klass i burkarcupen. Boogien såg alldeles för ny ut, och motorn vet jag inte... är den äldre än 1985?

Men ska man komma med något lite mer konstruktivt så tror jag du måste tänka om lite grann vad gäller pipan... om jag inte misstar mig så är det där en original stxpipa och den lär inte ge någon vidare effekt på den där motorn.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
oj, de här var riktigt jobbit att se... de var som att få en kniv i ryggen =(
som maqqe17 säger så går det inte att klassa in den i burkacupen, motorn är för ny och boggin också...
sen så kommer den gå sämre me 467an än vad den skulle ha gjort me std stx motorn.

nog med "sågning" nu...
 

Jokael

Ny medlem
31 aug 2010
4
0
1
Skellefteå
Håller med föregående inlägg... Detta gjorde riktigt ont att se på. Finner ingenting av det du gjort(förstört) snyggt på något sätt.
Bygg tillbaka till orginal så har du en förbannat frän maskin. Dom är snygga från början så den behöver inte dessa modifikationer..
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
hans skoter, hans val ? han kanske inte har samma smak som alla andra och han kanske vill göra så här med hans skoter ? duger det inte för er, köp en egen då!
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
bara så ni vet alla klåpare som tro dom vet något så är det en pajas i umeå som redan ha förstört skotern till max så om ja bytte motor va de för att få skotern att gå överhuvudtaget, för dom som e 10 å tro dom kan skruva så hemskt mycket ska inte hålla på, å ni alla andra som säger den inte passa in i burkacupen så ska boggien bytas ut och sen är ALLA delar före 1985........
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
929
113
Stora Blåsjön
Här kommer ett tips: Fixa pipan!
Som pipbyggare så ser inte nyvarande pipa bra ut alls. Ser nästan ut som den kona/rör som du satt dit är konat åt fel håll? Eller så är det bara helt rakt.
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
jo håller på få hjälp av en gubbe att bygga om original pipan så den ska passa vettigare, han påstod sej veta hur man "vinkla" om den utan att den bli nå mindre eller större, fråg mej inte hur men de va nått om nå "tårtbitar" man kapa ur å flytta plats på...
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
ja de är visserligen sant, men så mycket vett ha jag oxå att man förstör inte en stx från 77 frivilligt e trots allt 25 å vet att stx:en va lite av en fränare skoter på sin tid...och därför ja stoppa i en vätskekyld va för ja hade den ligga och motorn som satt i gjorde inte nå mycket fortare än max 30km/h för alla lager,packboxar å topparna va sönder spikad.... å ski-doo formula mx finns i 85års modell...
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jo mx fanns 85, de gäller bara att bevisa de vid besiktingen...
Hur gör du sek. variatorn?? STXen har ju smalare rem än vad det ska vara till TRAn..
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
har sätt den förut på blocket, ombyggd med srv framvagn eller liknande? fast fläktis?
Nåväl, ingen idé att rädda den i det där skicket till original, lika bra att bygga nått roligt med lite större motor då:eyebrows:
har för mig att dom här är rätt lätta?
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
aja, jag gillar då det jag ser! ska man göra ett projekt så ska man göra det som sj vill och inte som andra tycker och är det nån som inte gillar det så är det ju bara ett plus för att då kommar dem att säga till kompisar att den är så jävla ful så man får ju bara lite mer reklam så sett!
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
ja hittade en rem som va mitt emellan så länge, ska byta ut sek. variatorn med för ja ha en ligga ifrån en mx, å ja de kan jag hålla med dej om att de gäller att kunna bevisa de på besiktningen, men dom få väl skriva ut pappret från bilregistret som hör till skotern, gå de så går det annars få ja göra nått annant av den, ge den till pojken eller nått... men ja vet en som kör med en rotak 600 i en blizzard å de verka funka i burkacupen, de finns ju en typ av "modd" klass ha ja hört, å då hördes de va fritt med allt utom att skotern va tvungen att vara från -85 eller tidigare....


ja måste be om ursäkt till alla fall ja lät elak men de va ett tvär ihop kast på 2 kvällar..
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
haha ja så kan man ju se på saken:p ne men ja tog det ja hade i garaget å kasta ihop skotern på 2 kvällar, få väl ha den om inte annat i fjälle där ingen se mej:p
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
ja den va på blocket för ett bra tag sen då köpte en kompis den å sen orka han inte göra nått med den så ja fick den å motorn va en fläktis å slut på så hade ja den här motorn ligga så då kasta ja ihop en udda å ganska ful sak men den funka jäkligt fint, ha dock bara kört den på en lägda...ja dom VA lätt men de sprack när ja lasta ner motorn:( men den väger ändå mindra än min rätta skoter:p
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
ska titta dimesionen på båda axlarna, både ifrån yamahan å ski-doon och om inte annat få ja svarva någon av axlarna och försöka mej på att skarva ihop dom, nog för de bli en rätt stor felkälla men men, ha en axel från en polaris ligga oxå så få väl fortsätta bygga om tills någon av delarna passa i original kedjehuset...