projekt: Skotersläp av husvagnsunderrede

Status
Stängd för vidare inlägg.

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Tjenare ännu ett skotersläps bygge då jag fått inspiration från andra här på forumet!:cool:

Vi som bygger är jag och min pappa och vi kommer att bygga och fixa med släpet i stort sett varje helg
Finns bilder på länken nedan!
http://www.pixbox.se/alb_show_id1208492_page0.html


Vi köpte ett Solifer 530 underrede på blocket för 3500:- från 1976 skattevikt är 1220kg släpet är 6700mm och 2150mm bred, 4145mm längden på lastytan.
Tanken är att kunna få på 3 skotrar utan problem, men plats för 4st. vikten ska förhoppningsvis vara under 400kg

Vi började med att rensa och ta bort onödig vikt:biggrin1:

Där har vi rensat på "skruvstöden"(?) och 2 onödiga "balkar"
Senare började vi med att ta bort rost med en vinkelslip:yawn:

Där är den rensad på i stort sett all rost som gick med slipen sen hade vi på en vätska som heter "Xrost" kommer inte riktigt ihåg och lät detta stå i 24 timmar för att senare he på igen den ska alltså lösa upp rosten, vi tog även bort den bakre balken för den ska vi byta ut mot en större och högre!

Sådär är det tänkt att vi ska bygga underredet:)
Där fram ska vi troligtvis bygga som engström här på forumet!
Råkade rita över däcken, hade tankarna på annat men framför däcken ska det inte vara något för att det ska vara enklare att byta hjul osv!


Vi har även lite durkplåt liggande i stugan som vi ska använda och på det ska vi ha "plast" som är till för att skidorna ska glida på vagnen:)

Och material till balkarna på långsidan är 80*30 3mm och där bak är det 120*50 3mm!:hmmmm2:
Har också köpt eldelar men har ingen bild på det ännu :cry:
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Detta skulle nog kunna bli bra. Så du behöver en släpvagn... :hmmmm2:

Men du får bygga lätt om du ska få lasta 3st Lynx 5900. :argh:
Men får du så du kan lasta 3 maskiner a 270-300kg så har du väl fått till den bra.:nod:
Saknar lite action bilder där du bygger lite.

Oj, lite till snö så har du nästan skoterföre där ute.

Lycka till.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Denna helg hann jag inte göra så mycket pågrund av att vi var tvungna att försöka ta loss denna, här hade vi ändå kommit halvvägs.!!:yuck:


Men iaf tillslut gav vi upp och då var klockan redan 7 på söndag kväll,
Men såhär ser det ut nu iaf utan all rost. planen är svettsa på det som ska sedan måla vagnen.


Och sen har vi köpt material till vagnen men vi ska byta ut ena balken som ska vara där bak, eftersom att den vägde otroligt mycket trots att det bara var 4mm tjocklek, dem som ska vara på långsidan är förövrigt bara 3mm tjock.:bawling:


Har inte bestämt mig ännu men tror det ska se ut såhär där fram, eventuellt att det är snett där fram liknande engströms släpvagn.:hmmmm2:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.