Projekt Mountain Max 700 '01

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jaha, haha:rolleyes: Trodde det var Mountain Maxen som såldes, därför jag frågade om den skulle skickas med bussgods. Var nämnligen intresserad av vad det kostar att skicka en skoter;)
Har för mig att det kostade en polare mellan 4-5k att skicka från "Norrare Norrland" och till ÖSD, minns inte exakt vartifrån den kom :p Han köpte iaf ett rullande chassi på pall.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej :) Hur känns hon i klabbsnön som är nu?

Du har inga filmklipp på när du klättrar med den? Har ju redan sätt dom klippen du har lagt ut när du kör upp för nåra backar men skulle vilja se hur den går när de är längre klättringar så du inte kan förlita dig på farten lika mkt :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej :) Hur känns hon i klabbsnön som är nu?

Du har inga filmklipp på när du klättrar med den? Har ju redan sätt dom klippen du har lagt ut när du kör upp för nåra backar men skulle vilja se hur den går när de är längre klättringar så du inte kan förlita dig på farten lika mkt :)

Hon går tungt.. Skulle sitta bra med en annan drevning.
Men å andra sidan får man grepp, blev lite förvånad då man gick på skidres ur viss burkningar!

Inga filmklipp, har inte haft möjligheten o testa henne på nå längre klättringar :(
Har som inte hittat några ställen. Blir väl till nästa år.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej. Hur är den drevad nu? Jag är sugen på att dreva ner min å fixa lite med variatorerna lite till nästa sesång :) Kör ju org drevning med 32mm matta ;) (org 40mm)
Variatorerna har jag fått till supert nu. Vid max pådrag slår de stop vid ~8600varv. Peak effekt på 8500...

Org är 21/40
Nu 19/39 (pga fick fel drev av rich, skulle vart 19/40)
Nästa sesogn blir det 20/42. :eek:

Börjat inse att det är de stora drevet som är mest viktigt när det gäller att få fart på mattan.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, har inte så stor koll på hur de funkar när man fixar med variatorerna, vad som ger vad å så. Rapp är iaf min:) men vill ha lite mer punch när ja trycker in gasen, ska svara snabbt utan att tveka å så. Men vill fortfarande kunna smyga iväg i djup lössnö utan problem..

Du har inte nå tips på vad jag ska ändra på?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej, har inte så stor koll på hur de funkar när man fixar med variatorerna, vad som ger vad å så. Rapp är iaf min:) men vill ha lite mer punch när ja trycker in gasen, ska svara snabbt utan att tveka å så. Men vill fortfarande kunna smyga iväg i djup lössnö utan problem..

Du har inte nå tips på vad jag ska ändra på?
Jag är själv ingen häjjare på de där med variatorer... Gör så gott jag kan..
Först o främst om du vill leka med variatorerna bör du skaffa dig ställbara vikter. Tex. heavy hitters.

Hade själv dilemmat å få de där klippet, men i samband med det ökade remtrycket för mycket så efter några kilometer så blev remmen så varm att den började bara slira o mist "klippet".

Även tvungen o byta fjäder då jag har inslaget på 3000 vilket är aningen lågt.

Få rätt remtryck igenom hela registret värkar vara A och O i variator justering.
Bor så taskigt till för detta då jag måste åka 3km för o kunna dra en fullgas repa :argh: = tar lång ***** tid o justera in dom rätt! :(
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jag är själv ingen häjjare på de där med variatorer... Gör så gott jag kan..

Hade själv dilemmat å få de där klippet, men i samband med det ökade remtrycket för mycket så efter några kilometer så blev remmen så varm att den började bara slira o mist "klippet".

Har du ökat remtryck så går remmen svalare eftersom den inte slirar mellan variatorernas skivor. Mao så har då sannolikt fel linjering eller ngt annat fel om remmen går varm efter ett tag.

//Rob
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har du ökat remtryck så går remmen svalare eftersom den inte slirar mellan variatorernas skivor. Mao så har då sannolikt fel linjering eller ngt annat fel om remmen går varm efter ett tag.

//Rob

Jag använde väl en modiferad sanning.
För högt remtryck = Slitage på remmen.
Till slut så kommer remmen bli så sliten att den slirar. Och detta går jävligt fort.