Projekt - Lynx Rave 800 -01

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
De får bli en projekttråd för min skoter nu när den ska renoveras och kommer säkert bli lite modifikationer också eftersom.

Motorn renoveras i förebyggande syfte och alla andra modifieringar görs för att de är kul och förhoppningsvis blir skotern roligare också:)

Har hunnit riva ur motorn och kollat alla lager, allt såg väldigt fräsht ut så fettar bara om vevaxellagrena och byter kolvar.

i väntan på alla delar så har jag försökt göra rent så mycke som möjligt

Motorn var nästan täckt av olja och remrester

Jag och "IamFredrik" rev isär motorn ganska så snabbt sen så började de eviga putsandet men ty den som ger sig!:becky:

Idag har jag rensat huven helt på alla dekaler, kan säga att de tog 5 timmar att få bort dekalerna och alla klisterrester.

Före:

Körde på biltemas "label off" men tyvärr så ville den inte lösa upp dekalerna som jag hade räknat med så fick ta till rakblad, en jävla massa skrapande vill jag lova :push:

Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet, gillar verkligen cleana och relativt enkla färger :)
Efter:

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
snyggt... men annars går det ju bra med en värme pistol med. sen så riskerar man inte att repa den då

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
snyggt men kanske en svart ruta? sen svart mesh i luftintagen. sen kunde jag inte låta bli att skratta inombords när jag ser att du tog rakblad för att ta bort dekalerna:blink1:

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
snyggt men kanske en svart ruta? sen svart mesh i luftintagen. sen kunde jag inte låta bli att skratta inombords när jag ser att du tog rakblad för att ta bort dekalerna:blink1:
hade inte så många andra alternativ, sprayen verkade inte funka å så fort jag drog försiktigt i dekalen så gick den av, de ända som funkade var rakblad, varmluftspistolen var till och med trasig så:p

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Vad lite puts kan göra skillnad alltså, allt blir så mycket fräschare och roligare :) Dock är jag en av dom som gillar Rave 800's dekal uppsättning, vet av ett nytt om du ångrar dig ;)

Blir kul att se vad du hittar på för mer förändringar, nästan klar med Enduron min också och några väldigt billiga men bra förändringar jag gjort som jag tycker du bör göra är, förstärka boggiskenor grejade själv till några av plattjärn i rostfritt, reedspacers som gör stor skillnad, kolla upp popnitar helst kylarens (hade inte en som satt bra själv), sen höja och flytta fram styrstången gör väldig bra skillnad på körställning :)

Kommer följas, lycka till :)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Vad lite puts kan göra skillnad alltså, allt blir så mycket fräschare och roligare :) Dock är jag en av dom som gillar Rave 800's dekal uppsättning, vet av ett nytt om du ångrar dig ;)

Blir kul att se vad du hittar på för mer förändringar, nästan klar med Enduron min också och några väldigt billiga men bra förändringar jag gjort som jag tycker du bör göra är, förstärka boggiskenor grejade själv till några av plattjärn i rostfritt, reedspacers som gör stor skillnad, kolla upp popnitar helst kylarens (hade inte en som satt bra själv), sen höja och flytta fram styrstången gör väldig bra skillnad på körställning :)

Kommer följas, lycka till :)
Ja jag säger desamma, de är ju mycket roligare att skruva i en skoter som är ren, slippa bli alldeles skitig bara för att man öppnar huven:p
jo jag såg ett dekalkit på blocket men än så länge är jag nöjd iaf:)

Ja jag har ju mina planer men de mesta sitter ju i pengarna, men har funderat på att bygga om fotstegen helt å hållet och då blir de att gå igenom alla nitar på tunneln :)
Jag har stoppat distanser på styrstångsfästet högst upp som är ca 1cm som får räcka i dagsläget, har beställt nytt styre och stoppat dynan med liggunderlag på 6cm som jag tror kommer påverka körställningen väldigt positivt!

kul med respons, och framför allt en massa förslag:)

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Fan Fagge! hade jag vetat att du skulle plocka dekalerna på orginal huven, så hade jag gett med dig den helröda cross huven jag hade på RAVEN när jag ägde den:shocked:

Vi får se till och ta en sväng i vinter så jag får test köra och känna nostalgin med min gammla kärlek:eyebrows:

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
ett tips till alla som ska ta bort dekalerna ta en varmluft pistol å värm lite bara medans du river bort mkt enkelt å det mesta klister följer också med:becky:

blev mkt snyggare när du tog bort skiten=)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Fan Fagge! hade jag vetat att du skulle plocka dekalerna på orginal huven, så hade jag gett med dig den helröda cross huven jag hade på RAVEN när jag ägde den:shocked:

Vi får se till och ta en sväng i vinter så jag får test köra och känna nostalgin med min gammla kärlek:eyebrows:
haha, ja de hade jag ju inte klagat över precis;P

Ja självklart, vi får hoppas att jag har gjort den till en bättre maskin! blir de mycke rantajärvi i vinter för dig?:)

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Är ju hus ägare där uppe nu:nuts: så nog ska jag försöka fara upp ganska ofta!
Jo nog blir den till det bättre ska du se:)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Bakis som bara den tog jag mig upp kl 12 och en timme senare kom fredrik med kolvar och packningar så de var bara att ta sig ut i garaget och fixa:p

började med att fetta om vevaxellagrena

han montera ihop de mesta och sen skulle vi bara ta och byta plats på cylindrarna och då så pajade cylinderfotspackningen, så blev inget mer än så på motorn idag :'(

Fick iaf tag på en dyna från en nytro i veckan (ja tyvärr så stoppar jag yamaha delar på min lynx :lol: )

Efter några timmars fundering och mätning så for jag och hämtade lite fyrkantsprofil och plattjärn och byggde ihop en ställning så att dynan skulle hamna i rätt höjd och sitta fast ordentligt.

de blev storskillnad i sitt höjden vill jag lova, ca 15 cm högre än orginal :)

ska även montera ett diodbaklyse på de vågräta staget längsbak

dynan sitter inte perfekt mot tanken, vill inte börja skära sönderplasten på en så pass ny dyna men de ser ändå helt okej ut.

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Blev riktigt snyggt med helröd huv! :) Fast det är en yamaha dyna så måste jag säga att det blev skitbra med den dynan.

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Blev riktigt snyggt med helröd huv! :) Fast det är en yamaha dyna så måste jag säga att det blev skitbra med den dynan.
tackar:) jo jag är hel nöjd med dynan, dock så hade jag ju gärna haft den i en annan färg men orkar inte börja klä om den då den är i nyskick!

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Nu börjar det likna nåt, med Yamaha kan det inte bli fel ;)

Nåväl, ytterst sällan iaf =)