Projekt Exciter goes mountian

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Hej teknikgurus!
Här kommer en tråd för alla nostalgiker som gillar nyskapande i kombination med äldre maskiner. Många undrar säkert varför man vill lägga ner tid, pengar och energi på ett projekt som detta men för mig handlar det främst om intresse. Valet att satsa på en Exciter föll sig naturligt då den varit en favorit allt sedan Tim Bender smiskade runt i ovalen med sin "terminator". Designmässigt har den ju en del år på nacken och om sanningen ska fram så finns det en del att önska när det gäller framkomlighet utanför leden! Tänkte därför att jag skulle försöka modernisera denna klenod genom att förlänga och "para" den med lite nyare teknik, framför allt från v-max 600. Började med att göra en skiss i photoshop för att få en konkret bild av mina ideér.

Ex mod 3 (kopia) (kopia).jpg

Då jag är relativt novis inom modifikations området ser jag detta som ett lärande över tid. Har såklart surfat runt på tidigare trådar i ämnet för att skaffa välbehövlig information. Fastnade då framför allt för "bcools" lynx mountian tråd, den var verkligt inspirerande! Den här tråden kommer också att uppdateras under byggets gång med syftet att locka andra till liknande modifieringar för ett senare erfarenhetsutbyte;) Det är förmodligen inte troligt att slutresultatet kommer att komma i närheten av skissen, (även om det såklart är målet). Tips och trix mottages gärna då feedback är en viktig del av skapandet.

Steg 1.
Utgångsobjekt: Exciter 570 -89
Maxborrad 570cc + (klart)
psi enkelpipa (klart)
Mikuni flatslide 38 (på gång)
boggie från v-max 600 st -94 med dubbad matta 345, 38 32 alt.38 (på gång)
Tunnelförlängning (på gång)
Renovera och fräscha upp (på gång)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
kul. tror jag har en tråd hä´r på projekt delen som handlar om en exciter jag förlängde. Blev en helt ny maskin. och jag tror jag har mig ett par flatsides liggandes. PMa om du är intresserad.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för all positiv feedback! Tack också för tråden till k-lens bygge, all information som kan underlätta tas tacksamt emot:) Dessvärre har det fortfarande inte blivit mycket gjort då jag fortfarande söker hej vilt efter boggiedämpare. Hade tänkt hålla detta lite budget och slippa köpa nya men det verkar banne mig vara omöjligt att hitta några i rätt längd för boggien.

Har dock nyttjat tiden till att läsa på och terrorisera er med diverse frågor och funderingar om allt från boggiemått till slangvärmare;) I vilket fall som helst kommer jag att börja med att se över skicket på den nygamla skapelsen (alltså boggien) i väntan på dämparna. Tänkte polera upp den, kolla lager och lackera om det som behövs. Måste också fixa en ny gänga till utblåset då pipan i nuläget sitter på tre bultar.... I samband med detta ska jag se över pipan, svetsa lite sprickor, samt sätta på lite avgasbandage.
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Att köpa en v-max boggie tidigare än -97 utan dämpare är inget jag rekommenderar då det visade sig vara snudd på omöjligt att hitta ett komplett set med främre och bakre dämpare inklusive fjädrar. Efter många och jag menar verkligen många timmar sökande runt på olika forum lyckades jag lokalisera ett par dämpare via totally yamaha! Äntligen kan jag börja sätta igång på allvar. Nu är det bara att invänta paketet från andra sidan atlanten:)
 
Last edited:

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Härligt bygge på gång.
Har bytt matta på min Exciter (förlängd -93:a) och noterade att 32mm kamhöjd knappast går dit, 28mm är det högsta utan att göra någonting.
Jag bytte till 32mm, men då skar jag ner den precis där kylarna sitter i bandtunneln (3mm), den kritiska punkten är längs fram i bandtunneln.
Men om man flyttar bak kylarna, alternativt sätter mindre drivhjul så går det bra.
Hastighetsmätaren kommer att visa lite fel om man byter drivhjul, men det får man ta i så fall.
Grymt roligt bygge, som jag gärna föjer.
M.V.H
/Tobias
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Hallå. Har en 93:ans exiter med en Rave 800 boggie , 32s matta no slip hjul samt motor från en ProX 600 ... tyvär tappade jag orken för nått år sen så den bara står ihop om att orken ska återkomma så jag får den färdig nån gång. Lycka till med ett kul projekt :-D
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja satt just och gned händerna då jag såg en 345x38x25 på blocket, tänkte att man kanske skulle ta och nöja sig med det. Envis som man är beslöt jag mig dock för att i nuläget satsa på minimum 32 helst 38. Detta innebär ju såklart att jag åker på att byta till mindre drivhjul men det får det vara värt i så fall. Tanken är ju att sänka ner boggien med dropbrackets, vilket också borde ge lite mer spelrum för en 38? Det är alltid kul med ett sånt här projekt, problemet är bara att det tar tid att hitta de grejer man behöver för att sätta igång.

Ser fram emot att se slutresultatet av ditt projekt Bjarven, hoppas verkligen du får tid och ork att få ihop det:)


Alltid kul med andra som delar ens intresse för lite äldre maskiner :)
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja då har det äntligen börjat hända saker ute i garage. Linorna har varit ovanligt långa över atlanten, vilket resulterat i att boggiedämparna som jag behöver ännu inte har dykt upp... Blev därför tvungen att omprioritera lite i mina planer och satta igång med några mindre projekt under tiden. Så här såg utgångsobjektet ut innan jag började riva i eländet:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ju mer jag började skala av den desto mer saker fann jag som behövde ses över... Började med att ta mig an pipan, ljudnivån har nämligen varit irriterande hög vilket inte var så konstigt när bussningen på y-röret nästan helt var upplöst pga. alla vibrationer. Y-röret satt dessutom bara på 3 bultar och bara det gör ju sitt för ljudnivån... Hittade snabbt ett y-rör från en ex2 och tänkte att detta ska snabbt vara ordnat. Men som ni vet finns det inga genvägar till den perfekta garagekvällen, Självklart passade inte detta på ex1. Som tur var hade jag med mig min gode kusin som är en fena med svetsen, snabbt hade han satt ihop båda rören till ett fungerande:) Resten av tiden gick åt att slipa och måla pipan med värmefärg. Bifogar en liten före och efter bild:
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Eftersom jag nu inte fick tillfälle att börja rota i boggien och dessutom trivs väldigt bra i garaget så beslöt jag mig för att gå igenom allt som kunde fucka upp nu under säsongen så att jag slipper bängla ute i snön senare, smart va? Gjorde snabbt upp en lista med en massa saker som borde göras:
*Plocka bort separatsmörjningen med oljepump och allt som hör till.
*Plocka bort luftburken (kommer köra unifilter)
*Byta ut vm 38:eek:rna mot flatslide.
*Fixa en fungerande nödstopp
*Fixa handtagsvärmare
*Fixa nytt snöre till magnapullen
*Klä pipan med alubandage

Självklart blir det en del tvättande och putsande under arbetets gån, ja menar en blank maskin går fortare inte sant?;)