Projekt Elan med Rotax 437

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Fick köpa mig en gammal Elan så billigt att jag inte kunde låta bli. Fick sedan köpa en Rotax 437 lika billigt så nu måste man ju göra något kul med grejerna!


Skotern:




Bilder på motorn kommer. Har rivit isär den nu för byte av vevlager.


Det blir alltså ett byte från en trött, encylindrig Valmet 250 till en förhoppningsvis pigg, tvåcylindrig Rotax 437.




Om det är någon som har något tips, speciellt ang. motorfästen, mottages dem tacksamt!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det blir alltså ett byte från en trött, encylindrig Valmet 250 till en förhoppningsvis pigg, tvåcylindrig Rotax 437.

Om det är någon som har något tips, speciellt ang. motorfästen, mottages dem tacksamt!
Sekundärvariatorn på elanen kommer nog inte överleva konverteringen, kanske försöka hitta sekundären från samma skoter som 437:an kom ifrån? Då kanske det går ha samma c/c-mått mellan pri och sek, och köra på original 437 rem?
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Sekundärvariatorn på elanen kommer nog inte överleva konverteringen, kanske försöka hitta sekundären från samma skoter som 437:an kom ifrån? Då kanske det går ha samma c/c-mått mellan pri och sek, och köra på original 437 rem?

Har också haft de funderingarna. Sekundären från samma skoter går inte att få tag på men jag får leta upp en likadan.
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Hur gammal elan är det där egentligen, har aldrig sett något liknande.
Är du säker på att du skall skruva sönder den?

Jag har ärligt talat ingen aning. Inte förra ägaren heller.
Skulle tippa på tidigt 70 tal eller sent 60 tal.

Jag tänkte faktiskt först renovera upp den till original skick men det var så svårt att få tag på delar så det blev inget av med det.


Jag hoppas på att det kommer bli lite av en sleeper. Man tror att det är nå gammalt rappel som kommer åkandes men sen drar man fullt så undrar dom vad fan som just hände.
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Här kommer en halvtaskig bild på motorn just nu:


De två yttre lagerna har skurit och det lagret på variatorsidan var dåligt så jag har skickat efter en vevaxel med hela lager istället.
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Tänkte ta och uppdatera denna tråden med lite bilder.
Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten, hade bara mobilen till hands.





Precis innan isärplockningen börjar.






Blir väldigt gott om plats utan styrstång och tank.




Nu var den ur. Har måttat upp en ny motorplatta och ritat upp den i CAD.
Kan slänga in en bild på den imorgon.

Väntar nu bara på en ny vevaxel.


Är det förresten någon som vet original effekten på en Elan 250 och en Rotax 437?
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
En 75as Elan har iaf 20 hk, och en Everest 440 har 42-48 hk beroende på års modell.
Om man nu kan lita på det som står på skoterbanken..

Okej då vet jag i runda slängar vad det rör sig om.
Men kan säga att det finns inte en chans att det är 20hk i Elanen.
Skulle tippa på max 10.

Har sett exakt likadana motorer som sitter på vattenpumpar med 7 hk.
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Jag skulle tro att du har köpt dig en Ski-Doo TNT model 292 från 1970, dom är inte vanliga, original ska det sitta en motor från Rotax i den men det är nog bytt någon gång under tiden eftersom du hade en Valmet i den nu :)
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Jag skulle tro att du har köpt dig en Ski-Doo TNT model 292 från 1970, dom är inte vanliga, original ska det sitta en motor från Rotax i den men det är nog bytt någon gång under tiden eftersom du hade en Valmet i den nu :)

Där har vi det! Det stämmer nog bra det. Tack för upplysningen!
Den kommer nog att få heta "Elanen" ändå. :p


Tänkte slänga upp en bild på hur jag hade tänkt mig att fästa motorn.
Det som är rostfärgat sitter där nu. Det som är grönt ska jag tillverka själv.




Nu har jag inte ritat upp motorkuddarna men de sitter längst ut på fyrkantsprofilerna fästade i ett vinkeljärn.
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Dags för en liten uppdatering.


Har börjat fräsa motorplattan nu:



Fick även hem lite grejer, bla en vevaxel som får bli donator.
Bytte ramlager på gamla axeln och skruvade ihop motorn igen.

 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Läckert projekt, lyckas du kalibrera in variatorerna rätt så kommer farten att bli mer än tillräcklig.
Även i senare delen av 70 talet håll man på med det som idag kallas moddning, Alpines 640 motor skruvades fast i en Olympique 340 o drevades upp en aning...., var roligt så länge det höll o gick garanterat undan, tyvärr gjordes denna sk moddning i lönndom för faderskapet utan tanke på förstärkningar på strategiska ställen i maskin o kedjehus så den trotjänaren är sedan 30 år i den saliga skoterhimlen.

Lycka till